Vikt på ungkanin (dvv)!?
Jag undrar om det är någon som vet hur mycket en dvv ska väga vid 8-9 veckors ålder samt gärna om ni har data på viktutveckling från "nyfödd" fram till färdigvuxen (vikt) eller tips? på websida med viktsdata.
Sidney som jag köpte för tre veckor sedan (då 6,5 veckor), vägde förra lördagen, vid 8,5 veckors ålder, 825g. Jag tycker att han är mager, man känner tydligt revbenen liksom höftbenen, även om han börjar kännas lite bättre nu. Jag har vägt honom varje vecka och vid inköp vägde han ca 720g. Idag ville han dock inte vara stilla (rädd att lyftas), så jag har ingen dagsaktuell vikt. Men förhoppningsvis har han ökat minst ca 50g iaf. Ska försöka senare med vågen igen. Han äter bra av det mesta jag bjuder honom; hö, pellets, grönsaker, grov/fullkornsbröd etc och verkar f ö må bra.
Puttar upp lite.

Tack för putten :)

Jag har svarat dig 2 ggr, men tror att siten blev hackad inatt samtidigt, för mitt svar kom inte in(sen hände andra mystiska saker).
Enligt min leverantör så gäller för "Utställningskaniner.
Växande kaniner efter avvänjning:
Ålder i dagar Djurets vikt Daglig ranson
56 - 63 1690 - 1965 g 125 g

Detta är ur Nordisk kaninstandard
"Ungdjur För ungdjur anges en idealvikt i förhållande till åldern som ger 5 poäng.
Ålder i månader Idealvikt i kg
4 intill 5 mån 1,50
5 intill 7 mån 1,70
max vikt 2,20"
Igår kunde jag väga sprattelgubben, även om det var lite svårt att se exakt vikt, men såvitt jag kunde se så vägde han ca 910g, alltså en viktökning på 85g!
Vid 9,5 veckor tycker jag det verkar vara en ganska ok vikt, trots allt, och kan han bygga lite mer muskler nu när han är ute och skuttar varje dag, så blir det nog bra. Jag ska fortsätta att väga honom iaf. Han behöver ju den hanteringen/träningen.

Anders: Är det för att uppnå den vikten som ransonen är angiven. 56 dagar/8 veckor kan väl inte betyda att djuret ska väga 1690g?

Jo, som jag fattar det, med angivet foder…
En vuxen dvv ska väga mellan 1,4 och 1,9 kg så en unge på 8 veckor som väger drygt 1,6 skulle jag säga var väldigt mycket!
Jag tycker inte att vikten verkar onormal och man ska känna lite ben på kaninen. Fast inte väldigt mycket dock.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#7: *hrum* en dvv får väga 2,2kg idag, enl. standarden. *host*
#8: Jo, men idealvikten ligger på 1,4-1,9 :) Då anses den som bäst och får högst poäng. Det är okej med 2,2 även om det inte är idealet.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jaha, du menar så.. jo det är sant förstås..
äää, vet du att i Tyskland får Dvv max väga 1,6kg.

Men det var inte mycket jmf med Sverige! Ändå förstår jag det som att det importeras en hel del kaniner (Dvv?) från bl a Tyskland.