Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 95 ggr
Kheel110
0

Söker tips ang min kanin.

Hej!
Min 7 åriga hermelin kanin (hane, okastrerad) har den senaste månaden börjat kissa/bajsa på golv och mattor, detta beteende kom plötsligt. Han har alltid varit rumsren och gjort sina behov i sin låda. Inget har ändrat i hans "hägn", han har nyligen dessutom fått en till låda. Har provat flera olika anti-kiss sprayer men inget funkar, han kissar ändå lite varsomhelst.
Han äter relativt som han ska ev lite mer än vanligt. Kosten består av hö och senior pellets och en lite grönsaker någon gång i veckan. Han dricker normalt, men idag såg jag att kisset var lite brun aktigt.

Han har även varit lite blöt runt den högra sidan av munnen.

Jag vill klargöra att jag har varit hos en veterinär för 2 veckor sedan . Då togs bland annat blodprov, vilket inte visade några förhöjda värden på något organ. Veterinären tyckte inte häller att han visade tecken av smärta/svullnad vid undersökning, har fina tänder, bra vikt och rena öron.
Jag vänder mig hit just nu för att höra mig för om nån annan har erfarenhet av liknande? Det känns konstigt att veterinären inte kunde hitta nån orsak som kan bidra till detta, kunde vara pga av hans ålder fick jag höra.

Ursäkta lång text:)

Maleficum
2

Har han haft svårare att ta sig i och ur lådan (har den hög kant?) Tänker om han börjat få artros (inget veterinären tog upp?) och att det då blir obehagligt att hoppa i och ur lådan.

Att kisset blir lite brunt är inget konstigt, speciellt om det legat en stund och inte är helt färskt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Kheel110
0

#1: Hej! Ingen av hans nu två lådor har en hög kant, de är två lite mindre kattlådor. Veterinären sa absolut inget om artros. Han är pigg, hoppar ocj springer runt, ser inget tecken på att han har ont eller rör sig märkligt. Jag har aldrig sett att hans kiss har varit så mörkt förut:/