Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 44 ggr
hejsanhoppsan1456123
0

Tå som sticker ut på kanin

Hej! Märkte idag efter vi grovstädat åt våra belgiska jättar att min ena hona på 8-9 månader hade en tå som stack ut åt sidan. Hon rör sig lite konstigt med detta ben också.

För 2 dagar sedan klippte vi klor och då hade hon inte samma fel. Kännt försiktigt på tassen och inget känns ”löst” eller ”brutet” men bör jag vara orolig? Hon är matglad som vanligt och rör sig utan problem - mer än att hon är halt då.

Hade en hona i somras som vi tror bröt benet som tyvärr dog 2 dagar senare men hennes allmäntillstånd var mycket värre än denna hona trotts att hon inte visade hur ont hon hade egentligen. Där kunde man också tydligt känna att benet var trasigt.

De har inget i sin box dem kan skada sig på, högsta möblerna är 50cm höga och dem hoppar upp på dessa med lätthet.

Bör jag vara orolig? Bör jag åka in akut? Bör jag vänta en dag och se hur det förändras?

Maleficum
5

Ju fortare du kommer till en veterinär desto större chans finns det att det går att rätta till tån (och har tån åkt ur led så gör det ont och kaninen behöver smärtlindring även om den döljer att den har ont).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu