Vad ska man göra?
Hej, jag har problem med en stor rovfågel som har tagit flera av mina kaniner på sistone
Från Båda burarna utan tak är kaninerna borta, en av kaninerna hade tre ungar som jag nu har inne och flaskmatar. Det är så hemskt!
Men något som är ännu hemskare är att från en rejäl bur med tak har fågeln slitit till sig en av kaninerna genom gallret och slitit upp nacken, sen ligger en annan kanin bredvid men en bit från gallret, helt förstelnad och troligen dog han av skräck
Nu har jag bara två kaniner som jag flyttat till burar utan Hage och sen de tre ungarna som bor inne
Men vad ska jag göra?
Hur ska jag få bort den här fågeln?
Tacksam för svar!
Fågeln går det inte att göra mycket åt. Däremot kan du bygga hagar med minknät istället samt ha något typ av tak som täcker så att de inte syns.
Har du små omfång på gallret som minknät eller putsnät så bör det inte vara så lätt för rovfågeln att komma åt.
Tyvärr kommer du nog inte kunna göra något åt fågeln (när de väl är fokuserade på byten är de svårt att avbryta/skrämma dem).
Det du får satsa på är att ha ordentliga hagar med småmaskigt hållbart nät (minknät/putsnät/voljärnät). Är man extra orolig (men troligen inget som behövs för kaniner men en bra ide om man har småfåglar) är att ha dubbelt lager med nät med några centimeter emellan.
Sen många gömslen och skydd för kaninerna att gömma sig under så de kommer utom synhåll för fågeln och att de kan känna sig trygga.
Tyvärr lär den inte ge med sig nu heller när den hittat "lätt mat" så var riktigt försiktig med dina kvarvarande kaniner!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu