Min kanin har gått ner i vikt
Min kanin hane är en dvärgkanin på typ 7 månader för ca 1 månad sedan vägde jag han och då vägde han 1040g och nu ca en månad senare väger han bara 815g. Min teori är att jag har gått för snabbt med att byta från gräs till hö nu på hösten. Just nu går han ute på dagen och inne på natten men ibland blir det att han får vara inne några dagar när det regnar, ska prova att ge han mer pellets för att få upp han i vikt. Skriv eran teori och vad ni tror är orsaken att han har gått ner i vikt😊
Men vad ska du med en massa teorier till? Det kan ju vara allt från fel på vågen till fel på kaninen. Går ett djur ner oväntat mycket i vikt kontaktar man sin veterinär, eftersom viktnedgång ofta är ett (tidigt) tecken på sjukdom.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tycker att antingen ska du besöka veterinären eller ta ett träckprov. Det finns på apoteket att köpa 'kolla masken'. Just koccidier trivs bättre under hösten och fukt så större chans att bli sjuka i det då. Fick själv det för några dagar sedan efter att min ena hona minskade i vikt dramatiskt på 1 vecka.