Operera eller avliva?
Igår var jag hos veterinären med min kanin. Han har en knöl på sin högra framtass.
De tog prover och röntgade tassen och misstänkte tumör.
De föreslog operation.
Jag är orolig om tumören kan komma tillbaka.
Min kanin är 3 år. Svårt beslut och tankarna snurrar.
Operera eller låta honom somna in?
:(
Jag tycker du ska lyssna på veterinären.
Det är ju en ganska ung kanin.
/Maria
#1: Är orolig hur sövning och medicin skulle påverka honom.
Han brukar ha problem med magen och förstoppning när han fäller sin päls.
#2 Vad sa veterinären om din oro?
De är ju de som vet bäst om han klarar en operation eller inte.
/Maria
#3: Veterinären var säker på att operationen kan gå bra.
Måste fundera hur jag ska göra.
Veterinären sa att kaninen ska ha krage och bandage, jag blev osäker om kaniner ska ha krage.
Måste dem ha krage? Hur ser eftervården ut efter operation?
Fick inte så mycket information om det.
Är din kanin inte värd att satsa på?
Säger veterinären att kaninen ska ha krage så borde du nog lyssna på det. Det är ju inte bra om han kommer åt sin nyopererade tass.
/Maria
#5: Det klart han är!
Undrar bara hur eftervården ser ut?
Hur ska han äta om han har krage?
#6 Kragen går ju att ta av.
Alla sådana här frågor borde du ta upp med veterinären.
Jag frågade enbart för att du övervägde avlivning istället för operation.
/Maria
Jag skulle absolut lita på veterinären och låta operera kaninen! 💚🐇
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#7: Ja precis. Känner mig bara så ledsen. Hade en hund som fick tas bort pga tumör. Han opererades först men tumören kom tillbaka och han fick till sist somna in.
Är därför orolig för min min kanin om samma sak händer honom. :(
Är det en kaninkunnig veterinär du är hos skulle jag inte oroa mig allt för mycket över operationen. Men om din kanin har lite känslig mage skulle jag sett till att hålla ren hödiet några dagar innan operation eftersom det är det bästa för att hålla igång magen (även för att förhindra stopp vid fällning är enbart hö en bra ide då fibrerna hjälper till att hålla tarmen igång och fånga upp päls så det inte fastnar).
Du kan även öva med att ge critical care innan så ni blir vana med det ifall det kommer behöva stödmatas i början (beroende på vad för smärtstillande han kommer få så kan de bli lite kinkiga med maten).
Sen brukar man inte använda traditionell tratt till kaniner utan bäst är att göra sin egna variant av papptallrik (och även låta dem gå utan när man kan ha uppsikt över dem).
Sitter tumören på tassen och den skulle komma tillbaka (och inte spridit sig längre upp i kroppen) så kommer troligen amputering bli ett alternativ (och många kaniner klarar sig bra utan ett framben).
Men diskutera med veterinären när provsvaren kommit och ta upp vad du är orolig för för de vet ju om riskerna mm.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#9: Jag är inte kaninkunnig, men jag ville ändå bara säga: lyssna på veterinärens råd.
Säger de att en operation troligtvis kommer gå bra så försök våga lita på det. För som någon sa, din kanin är ung.
Förhoppningsvis är det ingen tumör, men om det är det så förbered och skriv upp alla frågor du har om vad som kommer att hända innan och efter en eventuell operation. Skriv också ner svaren du får, det brukar iaf hjälpa mig att känna mig tryggare och mer redo i svåra situationer.
Och våga tro på att det kan gå bra. Jag vet att det är svårt när något liknande hänt förut (jag beklagar sorgen med din hund) men försök att skilja på det och vad som händer med din kanin idag. Liknande händelser kan fortfarande sluta på olika sätt! ❤️🩹
Tack för era svar. Jag ska prata med veterinären.