Näta golv i utegård?
Vad rekommenderar ni att göra med golvet i en utegård? Vi håller på att bygga en och funderar på att näta hela markytan med hönsnät? Eller gräva ner på utsidan med 30-40cm djup med utfallavinkel.
Vad är viktigt att tänka på? Någon med erfarenhet?
Med mina kaniner grävdes det ner nät en bit ner i marken. Det är lättare på tassarna då de inte hela tiden går på nätet, men det kan funka att täcka marken också dock. Men det är nog beroende på kanin också, min hona har inte en kallfläcl på tassarna medan min hane har mycket lite/ingen päls på tassarna. Jag tycker det verkar skönare för kaniner med gräs eller jord att gå på. Även fast de kanske gräver ner till nätet.
Skulle inte använda hönsnät heller, jag hade det först på vägarna i utegården men det är för mjukt och har hört att kaniner fastnat i det. Men då har det i och för sig vart nät som väggar. Skulle nog köra typ minknät även kallat putsnät, ett fyrkantigt hårdare nät. Vissa kaniner kan bita igenom/på nåt sätt komma igenom hönsnät.
#1: Tack för svar! Jag tar ditt råd och använder putsnät. Vill ju såklart att kaninerna ska vara säkra och bättre att göra det rätt från början än att behöva göra om:)
Ja, jag är delad. Vill att dom ska gå på gräs helst för dom ser så glada och nöjda ut mär dlm sitter och äter och vilar i det.
Hur gjorde du när du grävde ner putsnätet?
#2 Nätet grävdes när då kaninerna hade koccider och vi behövde ta bort den gamla marken. Vi grävde ner väldigt ytligt och behövde därför inte göra något vid sidan av buren då det var så pass ytligt nedgrävt nät. Skulle jag göra om skulle jag ta ner nätet några decimeter, gräva ner i marken då och sen lägga nät även vid sidan på nåt sätt. Jag vet inte helt ärligt. Du kan nog googla hur folk gjort för typ hönsgård om det finns mer info där jämfört med kaniner. Men det är värt att ta ner nätet en bit mer under marken för om kaninerna antingen gillar att gräva får de möjligheten eller om de gillar att gräva gropar att ligga i som mina hahah.
#3: jag är jättetacksam för dina svar. Har känt en osäkerhet i vad vi ska göra men av att få höra från någon annan har gjort att vi har landat i vad vi vill göra. Tack tack tack.
Putsnät inhandlat och nu ska vi gräva ner nätet helt i makten. Då kan vi även avvakta med hur vi vill göra om vi ska ha dom gående på gräs (när det växte till sig igen)eller om vi ska ha ett underlag framöver. Tack igen!