Vad ska man göra?
Jag har en hona som jag haft i över 2 år nu och jobbat med henne på att försöka få henne trygg och det går verkligen inte. Dom vi köpte henne av hade hittat henne dumpad i skogen och hon va redan väldigt rädd och allt men det va inget vi fick veta förens när vi väl var där och hämtade henne..
Hon är verkligen konstant rädd och det slutar verkligen aldrig, ska man ta henne så stampar hon, morrar och hoppar fram för att attackera och detta har hållit på länge nu.
Jag börjar gymnasiet till hösten och känns taskigt mot henne att ta med henne då hon hatar att flytta på sej och jag kan ju inte tå ta med henne fram å tillbaka över helgerna och sånt. Kanske är bäst att hitta ett nytt hem till henne men knappt någon vill ta sej ann henne när hon är som hon är och om någon väl gör det är jag rädd att det inte ska funka och att hon bara ska behöva flytta runt och det kommer ju verkligen inte att funka för henne med tanke på hur jobbigt hon tycker allt som är nytt är och allt sånt. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra för att hjälpa henne så finns det någon som har något tips? på vad man kan göra antingen för att få henne lugnare eller vad som helst
Kanske https://www.smadjurschansen.se/ kan bistå med tips? och ev. hjälp?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag skulle skriva till smådjurschansen, dom har ändå erfarenhet av traumatiserade kaniner, borde kunna ge tips? ✨
En kanin som hamnade hos mitt omplacerings hem för kaniner betedde sig på liknande sätt, hon var rädd hela tiden, sprang och gömde sig bara man gick förbi buren, ”attackerade” varje gång jag sträckte in handen i buren.
Nu, bara några månader senare är hon helt förändrad. Hon älskar uppmärksamhet och gos, kommer alltid fram för att säga hej. Ingen som träffar henne nu kan fatta att hon en gång varit så osäker och rädd.
Jag har egentligen inte gjort något speciellt, bara suttit i hennes bur, visat att jag inte vill henne något illa, låta henne ta mat från min hand osv
#3: Å vad skönt att det blivit bättre för henne!
För min har det varit såhär i över två års tid och jag har testat så många olika sätt men inget verkar funka hon är fortfarande lika rädd
De gillar godis. Du kan ge lite fruktbitar försiktigt med handen varje dag, då kommer hon associera dig med vänlighet.
Jobbigt…..
Personligen hade jag nog låtit en så stressad kanin fått somna in.
Att utsätta henne för ännu en förändring känns inte rätt.
Du har gett henne allt du kan hitills.
Hoppas du kommer fram till det som känns bäst!
Om du kastrerar henne och du skaffar en kastrerad hankompis som redan är tam och trygg så kanske det hjälper. Vissa kaniner trivs inte ensam och kommer aldrig vara riktigt okej om de inte bor med en kompis. Min förra kanin Winnie var sådan, helt handlingsförlamad och hon satt bara i ett hörn hela dagen. Hon rörde aldrig på sig trots all plats och alla gömställen hon hade. När hon fick en kompis blev hon en helt annan kanin.
#7 Det tror jag också kan hjälpa. Min rädda kanin Hermes härmar allt som mina någorlunda tama Vilda gör. Hon lever sitt eget vilda liv och härjar runt men uppskattar att ”bråka” med oss. När vilda ska bråka med höet kommer Hermès också. När Vilda bråkar med oss vill Hermès också vara med och buffa bort oss och bita i kläder trots att man blivit tillsagd hundra miljarder gånger att man inte får göra så. Numera har vi gett upp, de älskar att bita i ens kläder och krafsa. De gör det inte för att vara elaka utan för att de tycker det är kul hihihi. Poängen är att kaniner uppskattar sällskap o v att det även för min kanin som än idag är rädd för vissa grejer är mycket bättre med en kompis