Uppdatering
Hejsan vi ska nog skaffa kanin i sommar!đđđ
đđđ„°đ„Čđ„č
Ă
h vad jag lĂ€ngtar đ
Men man mÄste ju vara förberedd och ha fixat lite tills dess har ni nÄgra tips? pÄ hur man kan kaninsÀkra?
Sen Ă€r hollĂ€ndaren bra för min mindre barn? vill liksom inte att hon ska kunna bĂ€ra runt pĂ„ denđ
SjĂ€lvklart Ă€r det inte hon som kommer ta ansvaret det Ă€r jag och mina förĂ€ldrar för hon Ă€r 5 Ă„r barađ
Jag har bestĂ€mt mig för att förmodligen adoptera en kanin under 4Ă„r frĂ„n smĂ„djurschansen och rasen spelar ingen roll bara den inte vĂ€ger över 3kgđ
Sen har jag det vÀldigt svÄrt just nu sÄ vad Àr era erfarenheter kring kaniner och Ängest?
- Redigerat 2025-03-25 08:09 av [GTBLovesAnimals]
HollÀndsk kanin gÄr lÀtt att bara pÄ.
Det Àr förÀldrarna som ska se till att din lillasyster inte kan bÀra omkring pÄ kaninen om hon inte Àr mogen för att göra det.
Ska de bo inne eller ute`? LÀttare att skriva kring kaninsÀkra dÄ
Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.
Inne och tack för svaret vi ska hĂ„lla noga prat om detta sĂ„ hon inte bĂ€r och tappar kaninenđ
Garderob idéen har kanske om mamma gÄr med pÄ det försvunnit den ska nog bo i vÄrt rum som Àr mycket större
Gömma sladdar (tex bakom möbler eller sÀtta dem högt utom rÀckhÄll för kaninerna) eller fixa sladdskydd till dem, Àven annat man Àr rÀdd om kan behöva skyddas (sen kan det vara individuellt om kaninen inte bryr sig om sladdar eller tugga pÄ saker eller om de letar sladdar och annat att tugga pÄ).
Sen Àr det lite beroende pÄ hur rummet ser ut, finns det mycket möbler kaninerna kan hoppa upp pÄ? Vissa kaniner föredrar att stanna pÄ marken men vissa kan vara klÀttrare och tar sig sÄ högt de kan om möjligheten finns (tex hoppa upp pÄ stol för att ta sig vidare upp pÄ bord tex) och dÄ kan man behöva förhindra det (kan llösas pÄ lite olika vis).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Ok tack kan ta en bild pĂ„ hur rummet ser ut nu kommer kaninsĂ€kra det innan vi skaffar kaniner och vi köpa grejer jag ska göra grejer sen kan jag ocksĂ„ möta rummet mad saker i sen pĂ„ ett ungefĂ€r sen kommer det kaninsaker (sĂ„klart) ocksĂ„ đ

Vi ska stÀda ocksÄ
Jag tycker att man verkligen ska vara förberedd sĂ„ blir imponerad av allt du gör just nu. Hade jag vetat att kaniner Ă€r sĂ„na djur som de Ă€r. DĂ„ hade jag haft kanin för lĂ€ngesen ist för hundar. Jag hade dock inte möjlighet o förbereda men ett rĂ„d/tips Ă€r. Hur mycket du Ă€n förberederâŠ.om mayhem Ă€r sur sĂ„ kommer hon hitta ngt att förstöra sĂ„ jag personligen tycker de handlar mkt om hur du tar hand om kaninen(lĂ€r kĂ€nna den). Mobil Ă€r ett stort nej i sĂ€ngen för dĂ„ Ă€r de gos tid för henne,svara jag pĂ„ sms sĂ„ dyker hon ner o Ă€ter min matta o tror inte alla kaniner Ă€r sĂ„na.
Utöver att jag Àr hÀr sÄ ta jag oxÄ rÄd ifrÄn bunny brigade och lennon the bunny,som finns pÄ Youtube(hoppas de Àr ok o ge sÄna tips). Anser att de Àr kunniga i saker man inte alltid tÀnker pÄ.
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Ok tack!đ
#7 förstÄr tyvÀrr inte vad de sÀger pÄ Lennon Bunny
Kan inte engelska
Okej lycka till med bygget dĂ„đ
Tack
Mvh Mayhems "hönsmamma"
TS, jag Àr impad av dig!
Du fick massa mothugg i dina första trĂ„dar vilket nog inte var sĂ„ lĂ€tt att ta, i synnerhet om du inte mĂ„r sĂ„ bra just nu, men lyssnade och Ă€ndrade pĂ„ era planer. Starkt jobbat!!! đ
Jag fick min första kanin nÀr jag var 10 Är och mÄdde dÄligt. För att vara Àrlig sÄ planerade man sÀllan pÄ den tiden som man förhoppningsvis gör numera utan man gick till zooaffÀren och köpte en kanin, bur och diverse tillbehör.
Nina Kanin var den som nĂ„dde fram till mig nĂ€r jag mĂ„dde dĂ„ligt. â€ïž
Hon var ingen gosig kanin egentligen men om jag var ledsen sĂ„ kunde mamma hĂ€mta henne och sĂ„ lĂ„g hon jĂ€mte mig i sĂ€ngen tills jag somnade eller mĂ„dde bĂ€ttre. DĂ„ skuttade hon dĂ€rifrĂ„n (och hittade pĂ„ hyss đ).
"Jag Àr inte klok men jag Àr smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Ă h tack!âșïž
Roligt med en sÄdan kanin
Hejsan ny uppdatering vi har kollat pÄ tvÄ kaniner pÄ smÄdjurschansen och bÄda dem ska vi nog göra en intresseanmÀlan pÄ jag orkar inte vara den söta jag kan man vara sÄ söt jag vill bara ha dem liksom och tÀnkte att jag kanske ska fÄ dem ocksÄ en har jag blivit kÀr i och den har jag pratat om Melba och en har min mamma har blivit kÀr i Willy
Willy Àr den svartvita fluffiga den mamma har fastnat för och Melba Àr en vilt bruna som jag har fastnat för PS jag Àlskar Willy ocksÄ
- Redigerat 2025-03-28 08:26 av [GTBLovesAnimals]
Sötisar
Dem Àr supersöta bÄda tvÄ!
JÀtteroligt du fastnat för en vilfÀrgad! TyvÀrr brukar ju dem inte vara sÄ poppis sÄ de fÄr ofta vÀnta lÀnge pÄ nya hem :(
Lycka till!
Tack
Stackars viltfĂ€rjade kaniner dĂ„ đ
- Redigerat 2025-03-28 10:52 av [GTBLovesAnimals]
#18: Men hon var ju supersöt!!! đ
Ăr viltfĂ€rgad = agouti?
#20: Precis, viltfÀrgad (egentligen viltgrÄ) Àr samma som agouti/chestnut agouti pÄ engelska.
Ja sötnöten och dom ska vi göra en intresseanmÀlan pÄ
đ€©đđ„°đ
Ny uppdatering tyvĂ€rr melba och Willy gillade inte att bli klappadeđą
#24 Hoppas att ni hittar rÀtt snart :)
Men vi har fastnat för Scilla istÀllet en liten unge pÄ smÄdjurschansen och hon kom i mars sÄ den Ànda beskrivningen Àr att hon tar livet med lugn och ro
Men sen Àr hon ju sÄ himlans söt
Scilla pÄ bilden dÀr
Nackdelen = hon Àr ju inte kastrerad Àn hon Àr för ung
En till nackdel det Àr 5 tim dit med bil men det klarar vi av
Hon Àr en blandras av dvÀrgvÀdur och minilop
Hon Àr urgullig ju hjÀrta om ni hÄller med
Vad tycker ni
#25 tack!
#26 OUPS glömde att om hon gillar att bli klappad sĂ„ tar vi henne đ„°
Jag tycker personligen Melba. ViltfÀrgade kaniner har ju svÄrare att fÄ hem samt att stÄende öron Àr ju lite mer hÀlsosamma
Ja jag hade ocksÄ fastnat för henne men hon gillade inte att bli klappad och det finns tvÄ barn i hela familjen jag Àr en av dem jag Àr tio Är jag Àlskar djur det Àr klart att jag vill att kunna klappa och det kunde man tyvÀrr inte med Melba
#30: Vad synd! Bara tÀnk pÄ att kaninungar kan Àndra sig nÀr de blir större. Scilla kanske Àr okej med kel nu men nÀr hon blir vuxen kanske hon inte tycker om det lÀngre. Bra att tÀnka pÄ!
Ja men hon verkar passa oss just nu iallafall och hon borde vÀl inte Àndras jÀttemycket eller?
#32: Det vet man inte. Jag bara varnar dig sÄ att du Àr beredd pÄ att din kanin i framtiden kanske inte kommer gilla att bli klappad, kaninungar kan ju bli lite hur som helst nÀr de blir Àldre det Àr svÄrt att sÀga pÄ förhand
- Redigerat 2025-04-11 14:09 av [Flodbis]
Varför mĂ„ste du bara se nackdelar i allt? Visst jĂ€ttebra om man uppmuntrar och sĂ€ger positiva grejor men bara nackdelarđ
#34: ????
Jag varnar dig sÄ att du inte blir besviken?
Ja jag förstĂ„r det och det Ă€r jĂ€ttebra! Men ett âhoppas ni hittar rĂ€ttâ eller âhĂ„ller tummarna för erâ eller liknande vore uppmuntrade
Jag ber om ursĂ€kt om jag uppfattas som negariv det menade jag alltsĂ„ inte. Tycker det Ă€r jĂ€ttefint att du vill ta hand om en kanin frĂ„n smĂ„djurschansen đž
Tack men om du kan tĂ€nka lite pĂ„ det i framtiden sĂ„ ger jag dig en tumme upp đ
TĂ€nka?
Va?
Jag vet inte jag förstÄr inte vad som hÀnder haha
Okej men om du vill sĂ„ ett tips? bara typ att man kan sĂ€ga hoppas det gĂ„r bra sĂ„ kan du nog uppfattas som mer trevlig đ
Jag sĂ€ger som sĂ„hĂ€r. Det Ă€r lĂ€tt att saker missuppfattas pĂ„ nĂ€tet, eftersom du inte riktigt kan höra min röst sĂ„ vet du ju inte riktigt hur jag sĂ€ger saker. NĂ€r jag lĂ„ter lite "dryg" och försöker varna dig sĂ„ Ă€r det bara med all vĂ€lvilja dĂ„ jag sett sĂ„ mĂ„nga kaniner som folk tröttnat pĂ„ eftersom kaninen vĂ€xte upp och inte blev som de ville. Jag sĂ€ger inte heller att du kommer tröttna pĂ„ dina kaniner, jag försöker bara ge dig all information sĂ„ att du kan ta det bĂ€sta beslutet som passar er đ NĂ€r jag kommer med sĂ„na dryga varningar sĂ„ Ă€r jag alltsĂ„ inte sur eller sĂ€ger det pĂ„ ett elakt sĂ€tt, om du förstĂ„r vad jag menar!
Jag förstĂ„r vad du menar och nĂ€r man inte hör tonfallet sĂ„ Ă€r det svĂ„rt đ men det Ă€r dĂ€rför jag tipsar om att lĂ€gga in lite mer âtrevligaâ ord

#36 Alla kaniner Àr sjÀlvklart olika. Men jag tror att om ni fortsÀtter att ta hand om kaninungar pÄ bÀsta sÀtt. Bara belöningar, inga bestraffningar. SnÀlla, mjuka metoder. Inte gÄ för fort fram lÄta henne komma till er osv. DÄ har ni alla chanser att fÄ en mysig, gosig kanin.
BÀsta rÄdet Àr att sitta still och lÄta henne komma till er istÀllet för tvÀrtom. Kaniner Àr nyfikna djur. Om dom fÄr upptÀcka er i sin egen takt kommer hon att kÀnna sig trygg med er och era hÀnder.
Kaniner Àr ju bytesdjur sÄ ganska kÀnsliga för snabba rörelser och ifall man kommer ovanifrÄn. Som en rovfÄgel t.ex. Och inte börja lyfta och hÄlla kaninen direkt utan passa pÄ senare att prova nÀr hon t.ex sjÀlvmant hoppar upp i knÀt.
Om ni gör allt frĂ„n kaninens synvinkel tror jag det blir jĂ€ttebra. đ
#45: Tack snÀlla!
Jag tror faktiskt ocksÄ det och jag förstÄr kaninernas behov av lugn men ocksÄ att den vÀntan pÄ att kaninerna ska komma fram kan vara jobbig men kaninerna gÄr före lÀngtanen att de ska bli tryggare med mig.
Sen har jag en frÄga till
Brukar du gÄ bÀttre den andra kan du den andra sÀkra kaninen stöttar den?
#46: Min ena kanin blev vÀldigt mycket gosigare efter han fick en kompis sÄ den andra kaninen kan definitivt stötta och skapa trygghet hos den första kaninen
- Redigerat 2025-04-11 14:34 av [Flodbis]

#46 HÄller helt med #47.
Ăr vĂ€l dĂ€rför dom flesta djur trivs bĂ€ttre i par.
En trygg och lugn kompis kan göra underverk för en liten nykomling.
För hur snÀll man Àn Àr sÄ Àr man en mÀnniska och lite lÀskig i början.
JÀtte bra att ni verkar satsa pÄ omplaceringshem. Men ifall den vuxna ej Àr kelig, satsa ej pÄ henne om ni nödvÀndigtvis ska ha en kanin som vill bli buren och klappad.
Satsa inte heller pÄ en unge för antingen Àndras personligheten frÄn kelig och gosig ingenting. Eller sÄ förÀndras den jÀtte mycket.
Kanske har nÀmnt det tidigare men min kaninhane som unge sov i min famn, man kunde röra sig och hÄlla pÄ och varsamt hÄlla honom nÀra med en arm medan man lÀste. Han kunde sova i tvÄ timmar hos mig i sÀngen.
Nu som vuxen sover han ej i famnen och avskyr att bli buren. SĂ„ en unge kan förĂ€ndras JĂTTEMYCKET i personlighet. SĂ€ngen avskyr han att sitta i.
#44: Det Àr bÀttre om du lÀr dig lÀsa saker neutralt istÀllet för negativt. För du kommer störa pÄ mÄnga kommentarer online som du annars kommer se som angrepp trots att de Àr raka motsatsen.
Man gör sig sjÀlv en tjÀnst om man inte tar illa upp av allt online just dÄ man inte ser ansiktsuttryck och hör tonfall.
Min erfarenhet av det hĂ€r med gos o kel Ă€r att det sker pĂ„ hennes villkor. Och det Ă€r varje morgon nĂ€r jag gĂ„r pĂ„ toa,dĂ„ ska hon bli upplyft o sen sitta i famnen i ca 20 minuter. Efter de brukar hon ligga i sĂ€ngen med mig för o sen gĂ„ t mattan nedanför o vĂ€nta t jag gĂ„r upp. Men de Ă€r den tiden,hon Ă€r inte gosig,kelig eller ens medgörlig för ngt utöver morgonenđ€Ł. Sen nĂ€r hon blir brunstig Ă€r de som 2 andra kaniner i en för dĂ„ Ă€r hon Ă€nnu kĂ€nsligare Ă€n vanligt,dĂ„ kan hon morra tillomed om jag försöker kela med henne. Annars oinka hon runt o visa nĂ€r jag fĂ„ klappa henne o inte tvĂ€rtom. Men tycker de börja bli lite enklare o mysa med henne,önskar dock de vore mer pĂ„ mina villkor men de gĂ„r inte alls om hon inte vill. Men sĂ„ kaniner som inte vill bli klappadeâŠĂ€r detta inte en sak som man kan jobba med?eller om en kanin inte gillar o bli klappad sĂ„ Ă€r de inget o försöka vĂ€nja av?jag ha ju inte erfarenhet sĂ„ förstĂ„r att du vill ha en som Ă€r lĂ€tt o klappa men vad hĂ€nder med kaniner som inte Ă€r de?finns de ngn grej att kaniner som inte gillar o bli klappade Ă€r bĂ€ttre för hopp?om ni nu förstĂ„r min tankegĂ„ng,de va svĂ„rt o fĂ„ ner i ord
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Jag tror att du kommer förstĂ„ vad alla hĂ€r menar nĂ€r du vĂ€l har kaninerna,för jag lĂ€r mig varje dag o haft henne i 1 Ă„r nu o tycker jag engagera mig men de Ă€r Ă€ndĂ„ nya saker hela tiden o oftast sĂ„nt man inte rĂ€kna med,som att flaskor jag köpt Ă€r grönaâŠHon hatar grön fĂ€rg av ngn anledning som jag inte förstĂ„r.O jag ha svĂ„rt för förĂ€ndring o Ă€r deprimerad sĂ„ ibland Ă€r de jobbigare Ă€n vanligt med saker som mĂ„nga tar för givet som tex ge henne en ny flaska o den kastas i flera dagar sen ge samma sort men i en annan fĂ€rg. O dĂ„ Ă€r allting bra o inga problem men energin de tagit mig innan jag fattat vad hon vill,kan ibland va för mycket nĂ€r man bara har energi för o klara dagen. Jag tror det kommer gĂ„ bra för dig o kaninerna
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Tack
SĂ„ hĂ€r ser det ut, sĂ€g till om nĂ„t saknas, nĂ„t som ska lĂ€ggas till eller bara tips? pĂ„ hur vi kan göra det bĂ€ttređ
Toa och leksaker fattas det vet vi och höet ska vara i toan som vi ska skaffa
Myskrypinnet har jag gjort sjÀlv jag Àr ganska nöjd faktiskt
Huset har tvÄ vÄningar och krypinnet Àr tvÄdelat
Vad fint det blir! TĂ€nk pĂ„ att kaniner gnagar pĂ„ kablar, ni fĂ„r elsĂ€kra kablar och uttag innan de flyttar in bara đ
- Redigerat 2025-04-17 10:34 av [Flodbis]
Tack det Àr vi medvetna om
#56: Super! Det ser mysigt ut i alla fall
Ok vad bra dĂ„đ
Har bestĂ€mt pss för vilkan kanin vi ska skaffa đ
FÄr jag presentera Felix!!!
Felix bor i örebro och verkar perfekt
Lite blyg som Ă€r helt förstĂ„ende eftersom han hittades dumpad utomhus đ
Han ser sÄ mysig ut!vad roligt för er. O efter att fÄtt en hel kull kaninungar pga idioter rakt ut sagt,som bara dumpar djur ute sÄ tycker jag verkligen att du gjorde rÀtt val med smÄdjurs chansen. Tror ni kommer att fÄ de toppen ihop!
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Tack
Nu sÀger jag det hÀr bara i förbifarten
VI SKA HĂMTA FELIX PĂ
SĂNDAG!!!
#63: Vad spĂ€nnande! Grattis! Hoppas ni kommer trivas med varandra och fĂ„ mĂ„nga hĂ€rliga Ă„r tillsammans. đ

Har ni bestÀmt er för vilken den andra kaninen ska vara Àn?
Vad roligt!
#65: ja jÀttespÀnnande
#66: nej men han ska fĂ„ en liten tjej nĂ€r han landat lite sĂ„ han kan stötta henne senaređ
#67: ja jÀtte
#68: ja vi tÀnkte ocksÄ det
Men ÄÄÄhh sĂ„ fin han Ă€r! â€ïžâ€ïžâ€ïž
Det blir sÀkert jÀttebra, stort lycka till!
Tack
Och ja visst e han!
SpĂ€nnande dag idag,hoppas ni fĂ„tt nĂ„gon sömn o Ă€r utvilad för nya familjemedlemenđđđ hĂ„ller tummarna för att resan gĂ„r bra o vĂ€ntar pĂ„ uppdateringar nĂ€r ni alla landat
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Ja eller hur jag Àr sÄ spÀnd idag smÀller det! Det Àr otroligt
SjÀlvklart kommer ni fÄ uppdatering men kanske imorgon men om ni har tur kommmer den idag!
Ă
h
O ja jag förstÄr det
Felix i bilen nu!
Men det ser ut som han Àr rÀdd o att han andas ganska snabbt han var nyfiken o hÀlsade i jourhemmet men bilfÀrden kanske gör honom stressad vad tror ni?
[MĂ„ste varna]() â om du har tvĂ„ katter sĂ„ kan de fĂ„ för sig att bita ihjĂ€l Felix. Vi förlorade en kanin pĂ„ det sĂ€ttet för ett par Ă„r sen. Katternas jaktinstinkt sĂ€tter igĂ„ng Ă€ven om de inte Ă€ter kaninerna.
đ
Vi Àr medvetna om det
Men hur ska kaniner andas normalt?
Men det Àr förmodligen för resan,ny miljö mÀnniskor. LÄt han bara fÄ va ifred nÀr ni kommer fram sÄ lugna han nog ner sig nÀr han fÄtt landa dÀr han ska bo. Sen sÄ fÄ du ha lite koll sÄ han lugna ner sig men som sagt lÄta han göra de i lugn o ro
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Kaniner andas snabbt nĂ€r de Ă€r stressade eller varma. FörvĂ€nta dig en skygg och RĂ€dd kanin de första dagarna, det Ă€r helt normalt. Han mĂ„ste fĂ„ lov att landa đ
- Redigerat 2025-04-27 16:36 av [Flodbis]
Mayhem bruka andas snabbt o nosen rör sig snabbt i början nÀr hon Äker bil men det gÄr över pÄ tillbaka vÀgen. SÄ hoppas det gÄr över nÀr ni kommer fram,kan lÀgga ngt över buren sÄ han fÄ lite skydd i bilen men ocÄ se till sÄ de inte Àr för varmt
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#80 Vi har katter samt kaniner, fungerar utmÀrkt, de ska inte lÀmnas ensamma.
Ok vad bra han har landat han verkar redan kÀnna sig hemma
Du kanske kan skapa en ny trÄd nu nÀr han Àr hemma för oss?
Mvh Mayhems "hönsmamma"