Uppfödare av hermelin
Har nån någon bra uppfödare som bor i ”Bullen” på Sverige?
Eller som erbjuder frakt🙂
"Bullen" i Sverige ger inte speciellt mycket hjälp 😅 Här hittas bara resturanger i Sverige när man söker.
här
Som jag sa i den förra tråden borde du fundera på det verkligen är hermelin du vill ha, är du okej med en kanin som eventuellt skulle hata att bli klappad och vara väldigt självständig?
Kaniner är mer än bara söta fluffiga saker, de är levande varelser som kan bli rätt gamla. Kan du ha en kanin i tio år, även om den skulle visa sig vara osocial och självständig?
Kommer du känna likadant om 5 år när du börjar gymnasiet?
Kommer du orka att lägga timmar på att träna hantering så att du kan ta klorna på den, även om den skulle visa sig vara väldigt bitsk och hata allt som heter beröring?
Har du tålamodet att sitta med den i timmar och inte göra någonting annat än att prata lugnt med den, för att vinna dens förtroende?
Orkar du hantera en sprattlig en eventuellt hyper kanin som hittar tusen sätt att skada sig själv på och ska gnaga på allt den kommer åt? En kanin som kommer skvätta och kissa på väggar när den börjar könsmogna för att markera revir?
Det är mycket ansvar med ett djur.
- Redigerat 2025-03-17 17:16 av [Flodbis]
Jag ska vara ärlig och säga att jag tröttnade snabbt på mina kaninhonor när de hade kisstävling för att revirmarkera mot varandra. Det var konstant kiss överallt på alla väggar trots att de var rumsrena. Jag kunde torka upp kiss och 2 timmar senare hade de kissat ner allt igen. De bodde bredvid varandra i olika rum men kunde se varandra genom gallret för att jag försökte bonda dem. De hann aldrig bli kompisar innan de gick bort. Men jag stod ut med det för att trots att en av dem varit en avlivningshotad omplacering så var det ändå ett ansvar jag tagit och jag tänkte inte svika ett liv som jag tagit mig på bara för att det var besvärligt för mig.
Min belgiska jätte ville aldrig bli klappad men bara att han kom fram för att han var nyfiken på mig så var jag jätteglad över hans små framsteg. Jag brukade bara sätta mig i samma rum som honom och läsa en bok eller sitta med telefonen så att han fick lära känna mig i hans egna takt. Jag försökte vänja honom med beröring väldigt försiktigt när han vågade komma fram för att sno lite pellets ur min hand. Men jag tvingade honom aldrig, han fick alltid lov att springa iväg när det blev för mycket.
Min hermelinblandning var heller inte särskilt social och i början hatade han allt som hette klappar. Jag tvingade honom aldrig heller, han var väldigt blyg och gömde sig mestadels för mig. Men det var jag okej med.
De socialaste kaninerna jag haft har alltid varit dvärgvädurer helt ärligt och där kunde jag lyfta dem, klappa dem och allt, redan från dag 1. Det finns osociala och bråkiga dvärgvädurer, absolut. Men det är lättare att hitta en enkel och social dvägvädur än vad det är med en hermelin. Du som är väldigt angelägen om att ha en kaninunge kommer dock aldrig kunna garanteras en social unge, du får helt enkelt se hur den blir när den växer upp och sedan får du vara okej med hur den blir och ta hand om den i resten av dens liv. Det är det man skriver under när man skaffar ett djur.
Det finns fler raser som är benägna till att vara sociala och enkla som holländsk kanin. Du kan ju kika på dem också 🙂
Ok ska kolla upp holländska kaniner då
Lite för stora för mig dock
#6: Hur kommer det sig att de är för stora för dig?
De väger ju inte mer än 3kg
Nej men gillar storleken på hermelinen
#7gillar bara små kaniner som väger under ca 2 kg
Okej? Och vad kan DU erbjuda kaninen då?
Det är bara "jag vill" och "jag gillar" som dyker upp men ingen hänsyn till vad kaninen gillar och vad kaninen vill. Om det enda som spelar roll för dig är utseendet och storleken så låter det inte som att du är redo för djur. Det låter bara som att du vill ha ett djur för att det är gulligt och ingen annan anledning….extremt ytlig anledning till att vilja ha ett djur.
Nej! Det är inte alls så bara tro mig jag vet att det krävs mycket och att man måste stå för vetrinärkostadet och att dom behöver aktiveras och mycket mer dom kan kosta mycket dom behöver Motion och annat så jag vet och när det här är bättre så tycker min familj att jag är redo så jag tycker inte att du borde kritisera allt jag säger
#12: Frågan var inte vad en kanin behöver utan vad du kan erbjuda den. Vad kan du ge en kanin som uppfyller dens behov?
Mycket plats bra hö och pellets lek/aktiveringsaker promenader lek vatten varje dag och självklart är det mamma och pappa som har det största ansvaret
#14: Frågan är mer: Hur mycket plats, etc.
Hur mycket pengar har du i månaden? Hur mycket av det borde kaniner behöv? Etc.
Det är detaljerna som spelar roll och bestämmer om man har möjligheten att ha ett djur eller ser att man måste anpassa något. :)
Ett litet rum kan gå och mäta det fast sen kommer det ju stå lite saker där när vi renoverat
Ca 4 kvm om jag räknat rätt
Ett exempel med hund och om jag har nog tid:
På morgonen vaknar jag 05:00, jag behöver 20 min för att göra mig redo för dagen så jag hinner en 40min promenad samt att mata hunden medan jag gör mig redo och innan vi går ut.
På lunchen är jag hemma i en timma och går med hunden. Sedan på eftermiddagen kommer jag hem 18:30 och kan då mata hunden samt erbjuda träning och mental stimulans och fysisk aktivering i 1 1/2-2 timmar.
Beroende på det ser jag då om jag verkligen har nog tid för en hund. Och är jag villig att ge upp denna tid åt en hund?
Kan du erbjuda en kanin tålamod? Även om den biter dig? Även om den klöser dig och sprattlar, kommer du orka ta hand om den då? Om den gör detta varje dag?
Kommer du erbjuda kaninen ett hem där den blir accepterat för den den är? Även om den aldrig lär sig att vara okej med att gosa. Även om den har en attityd?
Kan du erbjuda kaninen ett hem i tio år, även när du går i gymnasiet?
Kan du erbjuda kaninen ett rent hem? Även när den skvätter och kissar/bajsar överallt?
#18 och#19 ja det kommer jag
Vad tänker du göra för att förbereda dig inför att hålla kaniner?
Träffa kaniner
- Redigerat 2025-03-17 18:22 av [GTBLovesAnimals]
Ja jag tycker du borde hitta 4h gård o se vad du ger dig in på innan du köper en så du får lite mer koll på hur olika de kan vara ifrån kanin till kanin så du förstår vad vi alla menar för de låter lite som du skulle skaffa en chiuhua bara för de är små o söta. Det är rottweiler valpar med. Men båda raserna oavsett storlek behöver mycket ifrån ägaren o jag tror de är de alla här försöker få dig att förstå. För i din ålder…Så när su kommer i tonåren o andra intressen kommer in,de kan påverka kaninen mkt…tänk på såna saker bara
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Tack jag har tänkt på såna saker
Vi kritiserar inte dig som person, vi försöker ge konstruktiv kritik (kritik som går ur på att förbättra tankegång och hjälpa en person). Vi kritiserar inte att du vill ha en kanin för ja kaniner är underbara djur.
Däremot är vi kritiska för att du ger oss en anledning att vara oroliga. Mycket påvisar att du bara bryr dig om utseendet och om hur söt kaninen är. (Vilket jag för övrigt har svårt att förstå för att alla kaniner är enormt söta och jag själv hade knappt kunnat välja.)
Och helt ärligt kan du inte förvänta dig att ett forum fullt med kanin älskande människor inte ska bli oroliga när en person kommer in och pratar mer om kaniners utseende än personligheten. Givetvis blir vi oroliga när en person inte är villig att kompromissa.
Dessutom har du tidigare nämnt att du just nu mår dåligt med ångest. Det är tyvärr något som faktiskt kan stanna kvar ganska länge, det går inte bort helt plötsligt.
Jag lider själv av en fysisk funktionsnedsättning som samtidigt blir väldigt psykiskt också och gör mig trött. Ovanpå det lider jag av ångest och depression som gör mig orkeslös flera dagar i veckan.
Det är skitjobbigt att ha ansvar över ett djur då. Och det är inte alls lätt för mig att stiga upp på morgonen, ge min kaninhane mat, vatten, klappar och en check på att han verkligen mår bra. Dessa dagar är dagar jag kämpar som mest. Och dessa dagar är dagar som gör det skitjobbigt att ha djur. Men jag stiger upp för att han har ingen annan än mig, för att jag har tagit hem honom och då förväntas det att jag ger honom min tid och kärlek. Så är det för alla djurägare.
Det går inte att förvänta sig att djuret kommer vara där när du är redo. Du måste kunna vara där för djuret även om du mår absolut sämst och inte orkar något annat än att glo.
Om det är något du verkligen måste lära dig så är det att vara mer mottaglig för förslag. Du kan inte få allt du vill ha i livet. Du kan inte ställa krav på ett djur som ni väljer att köpa. Inga krav på utseendet eller rasen, inga för stora krav på personligheten om du ej skaffar en vuxen du säkert vet är med den personlighet ni vill ha. Ett djur är något ni tar hem, vare sig den vill eller inte. Och då förväntas det att ni är de bästa ägarna som förstår det, även om den tar sönder saker, äter upp era plantor, hoppar upp på saker, biter sönder mattor och kissar ner golv.
Jag menar också att om man verkligen älskar djur och kaniner, varför spelar det så stor roll hur kaninen ser ut och hur liten den är?
#10: "gillar bara små kaniner som väger under ca 2 kg"
Du får det ju att låta som att den enda anledningen till att du vill ha hermeliner är för att de är små och söta. Då vill du alltså bara ha en kanin för att den ser ut på ett visst sätt, vilket inte är en bra anledning till att vilja ha ett djur. Ni måste ju trivas ihop och vara kompisar. Om du verkligen älskar kaniner varför gillar du bara kaniner som väger mindre än 2kg?
Dom större känns inte som kaniner dom blir lite läskiga
#27: Tänk på att små kaniner också kan bete sig ”läskigt”. De kan bli arga, bitas och annat. Så tycker du stora kaniner är läskiga så är jag inte säker på att du är redo. Kanske vänta några år så hinner du växa och bli större du med. :)
#27 En hermelin kanin kan i princip jämföras med en chihuahua eller alla mindre hundar. Små och söta men kan bli väldigt bitska ifall man försöker bära dem och inkräkta deras personliga utrymme. Det krävs TIMMAR av social hantering om dagen för vissa individer att bli tama, bara att sitta på golvet och ge sällskap.
Har helt ärligt träffat och sett fler stora kaniner vara gosiga och mindre "läskiga" än de mycket mindre raserna som hermelin.
I mina ögon och säkerligen många andras låter det som du inte är redo överhuvudtaget för kanin ägande tills du hunnit växa till dig och mognat (dvs är mer villig att kompromissa och mer villig att ta emot en vuxen kanin.) För jag har återigen väldigt svårt att förstå varför det är så många krav på kaninen? Jag hade blivit glad som barn ifall jag fick en neon grön kanin. Lite överdrivet men ett djur är en gåva enligt mig som väldigt få faktiskt har möjligheten att få.
Dessutom säger du att det är "nästan bestämt" vilket betyder för oss att det finns plats att kompromissa och tänka annorlunda kring val av ras och om det är vuxen eller en unge.
Nåt annat att tänka på är att kaniner från uppfödare faktiskt kostar mycket mer än de en gång gjorde. Många kan ta över 800 kr för en renrasig unge, tillochmed mer. Ovanpå det kommer kastreringen gå på ca 1000 kr för hanen, mer för honan och ifall testiklarna inte åkt ner på hanen ännu eller bara en har gjort det så kan det lätt bli 3000 kr för att ingreppet blir större.
Sedan är inte vaccinationer speciellt billiga heller. Kaniner kostar mer än vad man tror i veterinär kostnader.
Medan om ni tar en omplaceringskanin kan ni få en kastrerad vuxen som i många fall är vaccinerad också (behövs årlig vaccination trots allt!). Ovanpå det får ni en kanin ni vet med säkerhet vad för personlighet den har. Där kan kaninen gå för 1000-2000 kr istället.
Skaffa inte en unge bara för att den är söt och för att den kommer leva längre, finns ingen garanti. Alla kan dö imorgon, oavsett hur ung man är.
Men samtidigt om dina föräldrar inte är villiga att lägga flera tusen i första inköp och därefter kostnader på bra mat, aktivering, strö (kan gå åt) och plötsliga veterinär kostnader så är ingen av er redo.
- Redigerat 2025-03-18 07:24 av [rainsoughtflower]
Men vi är redo
Vi vet att det krävs mycket
Om man jämför dessa två meningar med allt annat du sagt och envisats med så går det inte att lita på att ni faktiskt är det.

#17 Sen var det då återigen det faktum att går nya lagförslaget igenom så behöver du 10 kvm. Alltså mer än dubbelt så stort än 4 kvm.
Med början att gälla om 9 mån i januari 2026.
Förslaget innefattade också att kaniner helst ska bo tillsammans två stycken.
Vilket blir ytterligare en anledning till att adoptera kaniner för att omplaceringshemmen kommer skrika efter nya hem till kaniner. Vilket många redan gör.
Helt ärligt. Om man ska skaffa kanin, hävdar att man älskar dem. Men snöar sig in på en ras, berättar att man ej vill ha kaniner över två kg. Så är man för petig och det blir till gränsen på bortskämt beteende.
Ja det var inte en enda i hela Sverige som faktiskt kunde hjälpa mig bara förra året. De flesta jag fick tag i var rakt av inte ens intresserade av o ge mig råd o jag fick 1 kanin plus 6lingar på en vecka o då hittades ytterligare en kanin ute i byn som ngn fick ta in. Det gör mig riktigt förbannad dels för den personen som gjorde detta o sen de faktum att detta forum var de enda plats jag kunde vända mig till(tacksam för all hjälp jag fått)
Jag har oxå kollat efter en partner till henne men återigen så har uppfödare bara velat bli av med deras kaniner. De funkar inte för mig o mayhem. Så var noga med vem du skaffa djuret ifrån för seriösa ägare ser till att djuret kommer rätt.
Jag är hund människa men skulle aldrig ha en chihuaua men de betyder inte att jag inte ovillkorligen älskar alla djur. Den rasen är bara inte för mig. O jag är långt ifrån bortskämd bara för jag vet vad jag vill ha i en hundras så ta o lugna ner i lite!
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Nu när jag har en kanin,så betyder de inte att jag inte gör allt för hennes bästa. Jag kan personligen tycka att kanin inte ska va i bur alls. Mayhem sover i sängen med mig,hon väntar utanför toan när jag duschar,hon ligger köket när jag lagar mat,hon ligger i soffan när jag spelar. Hon är aldrig ifrån mig förutom när hon äter eller jag är iväg ifrån hemmet så kan tycka att ha en kanin på annat sätt än man ha hund eller katt är fel. Men de är min erfarenhet av 1 kanin o tror inte alla här har de på de viset eller håller med om att man ska ha en kanin lös så men de finns ingen som hade fått mig o stänga in henne i en bur. Hon fick mitt sovrum ifrån dag 1 med tanke på bebisarna. Har alla andra gjort så för deras små kaniner så visst fortsätt hata på en 10åring men annars få man ju faktiskt ha lite tillit att hen är en djurmänniska, de brukar fixa de mesta som kommer i deras liv…har jag fel?
Mvh Mayhems "hönsmamma"
O jag har som sagt ingen erfarenhet o tar hjälp av detta forum och tycker det funkar för mig o mayhem hittills. Så att ge någon skit för de faktiskt söker upp er för frågor o hjälp kan jag tycka är rätt fult. Kan bara anta att de hade varit en fortsatt kontakt här när kaniner skaffat så då hade ni alla kunnat ge råd påvägen osv ist för den inställningen ni alla har. För nånstans måste ju människor kunna köpa kaniner,det finns mycket värre människor som skaffa djur för mindre anledningar och om hen inte förstår hur illa det är när de gäller omplacering djur så är de inget ni behöver tvinga hen till att förstå,återigen så är hen 10,och i den åldern bruka de få kaniner så de är inte heller ngt nytt att de är så. Det är bara inte ngt alla ni kan ändra på genom o hoppa på en person. Då får ni ju ta det med med uppfödare som säljer till barn ist kanske o inte ett barn som vill ha ett djur.
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#39: Hon är ju här för att lära sig och få tips?. Problemet jag tror många av oss har är att när hon får svar på frågorna så blir det oftast ett ”Jag har koll”.
Folk försöker ge råd angående hur hon kan hitta kaniner som passar så bra som möjligt med henne så att hon får en positiv erfarenhet som förstå gångs kaninägare. Men allt man får tillbaka är ”Men jag vill ha en unge” ”Jag vill ha en hermelin”.
Jag tror ingen här i sig är emot att barn skaffar djur och de faktum att hon hittat hit för att lära sig ser vi alla nog som något positivt. Problemet är att oavsett hur svaren formuleras så känns det som att man pratar med en vägg. Det är som om hon inte vill ha sanningen utan bara höra att ”Skaffa en hermelin unge det blir perfekt!”. Men det vore ju rent av falskt att påstå det. Istället får hon svar om alternativ, råd för att förbereda sig och utveckla sig som blivande kaninägare och råd kring vad för kaniner nog är bäst att BÖRJA med som 10-åring. Det handlar ju inte om att hon aldrig ska ha hermeliner eller kaninungar men mer om att det inte lämpar sig som en första kanin för ett barn som har ändå väldigt höga förväntningar.
Och ja, då känns en vuxen kanin från djurhem som mer passande då hon kan lära sig om vad det innebär att ha kanin samtidigt som hon mognar och får bättre möjligheter att senare köpa ungar, etc.
Det handlar om djuret och barnets bästa. Båda ska få en bra upplevelse och fina år tillsammans med så liten risk som möjligt för onödigt strul som går att undvika just genom att skaffa en vuxen individ där man redan har koll på personligheten.
Jag tror absolut hon kan skaffa hermelin ungar när hon är äldre och mer kaninvan. Jag tror då kommer hon ha bättre värktyg för att få det att funka bra!
Men hon är bara 10 och man har begränsat med verktyg och medel då. Det är bara så.
Jaja
TS planera att uppfylla nya lagen. Snöa inte in er på ungar eller annat utan adoptera två vuxna individer så att ni kan få kaninvana. Sedan kan ni om några år när du även har mer möjligheter och kan stå för en större del av ansvaret skaffa ungar och utöka flocken.
#41: Jaja?
Ja jag håller med dig,men som tex jag har autism så jag kan låsa mig i vissa saker innan jag vet ifrån erfarenhet hur det jag fastnat i faktiskt är. Tyvärr är de svårt för hen o få erfarenhet innan hen gett sig fan på att ha en kanin. Men jag kan oxå tycka att en vuxen som start vore bra. Eftersom ni ändå tänkt ha 2 st så är en större bra först, sen kan den lära den mindre o du kanske får de lite lättare med nr 2 om du väljer att lyssna på alla här. O jag förstår att ni menar för allas bästa men de blir ett påhopp så sluta med de. Skaffar ni en större först så har du mer tid o hitta den lilla söta du faktiskt vill ha o under tiden få den erfarenhet som vi försöker få dig o förstå att du behöver, kan tycka att de är en bra kompromiss….för skaffa du en större imon,så kan du ff skaffa en mindre om en månad. Då ha du börjat få erfarenhet av vad som väntar i kanske 7 år framöver
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Vad säger dina föräldrar om det vi säger här? Har du tagit upp vad vi anser eller säger du till dom att vi alla tycker som du gör?
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#44: Jag har också autism men autism eller annat får aldrig vara en ursäkt när det kommer till djur. Djurets bästa går först, därefter barnets bästa.
Och jag beklagar men åtminstone inget av det jag har skrivit bör kunna tolkas som påhopp. Om man tolkar det så bör man överväga att vänta tills man mår bättre och klarar att läsa saker neutralt och inte läsa in saker mellan raderna som inte finns. För jag menar exakt det jag skriver. Inte mer. Inte mindre. Så enkelt är det.
Och som sagt börja med 4-H och sedan äga vuxna kaniner är idealt för att samla erfarenhet och förbereda sig för att bli en så bra hermelin ägare som möjligt. Vi vill ju alla TS bästa. Vi vill att TS ska få en positiv upplevelse med sin första kanin. Inte att det ska sluta med att hon blir rädd eller har en kanin som har fler behov än vad hon kan och bör ta ansvar för som barn.
Det viktigaste som djurägare är att alltid vara villig att förbättra sig och sin djurhållning. Att lära sig.
men alla här hemma är inställda på att skaffa 2 små kaninungar av liten ras och alla vill ha dvärgraser dvärgvädur och lejon huvad eller hermelin(som jag tycker är sötast och tror passar oss bäst)
Det är bra att höra vad ni tycker men samtidigt så är jag trött på att det verkar som att ni försöker bestämma mina val
#46 jag ska till en 4h gård när jag mår bättre
#47: Ni kan ju adoptera små raser. Vad sägs om att du visar dem alla tips? du fått! Så får de läsa varför ungar inte alltid är bäst att börja med och så kan du se vad ni tillsammans kommer fram till. :)
Och vi försöker inte bestämma över dina val. Vi ger dig information. Men vi kan tyvärr inte sitta hör och ljuga och säga att två hermelinungar är det bästa för er. För det är inte det bästa alternativet ni har. Det är tyvärr långt ner på listan i dagsläget.
Okej okej men Vilken ras? tror ni passar då
Psykisk ohälsa och diagnoser får ALDRIG komma ivägen för ett djurs mående. Ett tamdjur är fullständigt beroende av människan och litar på att behoven på ett eller annat sätt ska kunna fyllas ut. Ett djur är helt hjälplöst i jämförelse.
Handlar inte om att hata och hoppa på, handlar om att inte ge iväg en massa vita lögner och säga att "ja det är toppen, skaffa två ungar av en ras som kan visa sig vara mycket olämpligt som första kaniner." Då ljuger vi och det är ju inte bra ?
Dessutom har ingen av oss nämnt att TS aldrig kommer kunna skaffa hermeliner i framtiden.
Vilken ras? tror ni passar bäst då
#52: Jag tror egentligen du kan kolla på djurhem. Det finns jättesöta kaniner med vackra mönster och färger på djurhem. Annars tycker jag att adoptera vuxna vädur kan vara en idé. Har fått lära känna och gosa med flera underbara vädur genom åren.
Men enklast är att inte bestämma en ras utan kolla vilka vuxna kaniner söker ett hem och se vilka personligheter som passar din familj bäst! Så kan ni få gosiga men pigga individer som passar in i er vardag. Blir roligast för er också då. :)
Ja, jag kan i princip lova att det inte blir en besvikelse ifall ni adopterar en vuxen. Nuförtiden går man utifrån personligheten snarare än om den är renrasig eller ej. Blivit lite av en ny trend kan man säga.
Ok ska kolla det men det kanske blir uppfödare ändå
Lejonhuvad då?
Eller blandras?
Jag tror lejonhuvad är ett bättre val då det är lättare att hitta lejonhuvade kaniner som är lätta i sin personlighet
Blandraser brukar inte seriösa uppfödare föda upp. Men du kan säkert hitta en fin liten blandras från ett omplaceringshem 😀
- Redigerat 2025-03-18 10:49 av [Flodbis]
#37, #38 & #39: Det är ju dock rätt stor skillnad på
"Jag vill inte ha en chihuahua" och "Jag kan BARA tänka mig en hermelinkanin även fast rasen inte passar nybörjare men de är ju så söta så jag vill ha dem!!"
Det blir jobbigt när någon söker råd, man ger dem råd, och de sedan ignorerar allt man säger. Då kanske man blir frustrerad. Särskilt när man inte får någon annan och bättre anledning än "de är ju så söta."
Jag sa också rätt många gånger att TS kan skaffa en hermelin men att då vore det bästa en vuxen hermelinkanin, vilket TS totalnekade, för kaninungar är sötare. Det fanns liksom ingenting alls att arbeta med och en vägran till att göra minsta lilla kompromiss. Så det handlar ju heller inte om att TS låste in sig på en ras utan det handlar om att TS inte kunde tänka sig något annat än en hermelin kaninunge.
- Redigerat 2025-03-18 10:59 av [Flodbis]
#58 tack dom flesta blandraser är fina som melba och gänget på smådjurschansen
#59 det är inte att jag inte kan tänka mig något annat det är att jag jag vill helst ha en unge eller ung kanin så den lever länge till
#60: Melba? En äppelsort?

Nej hihi gå in på smådjur chansen hon kaniner och sen bläddra ner så finns det Melba pingla Alice och hankaniner finns det Lilleman de fyra är syskon som hittades på en byggarbetsplats
#61: Som sagt, hur ung kanin du har avgör inte hur länge du har den. Jag hade bara min kaninunge i 3 år, han dog av gulsot eller pest. Kaniner kan ändå bli tio år.
#63: Jaha det var namnet på en kanin, då fattar jag! Hahaha det blir lätt tokigt 😆
Ja hihi
#64 oj vad tråkigt men om man vill att kaninen ska leva länge kanske man inte ska skaffa en nioåring liksom
#66: Melba hos smådjurschansen var söt i alla fall 😁
#67: Nej det är ingen som har sagt åt dig att skaffa en nioåring. Men du kan skaffa en ettåring, två-åring, treåring liksom, och ändå ha en kanin som du kan ha i 7 år. Då vet du vilken personlighet kaninen har och du kan tillochmed skaffa en hermelin eftersom den kommer vara vuxen med en färdig personlighet. Man kan då garanterat säga om den passar dina behov eller ej 🙂
Ska du skaffa en kaninunge rekommenderar jag hellre en kaninunge från ett omplaceringshem eller en stabilare ras som lejonhuvad eller dvärgvädur.
Tack! Ser du jag kan kompromissa haha 😛
Men inte helt säker på omplaceringshem kanske en bra seriös uppfödare iallafall
#69: Ja nu kan du kompromissa, det är ju jättebra och fint av dig 😃
#70: smådjurchansen är ju ett omplaceringshem. Men ja, en seriös uppfödare är bra i alla fall.
Smådjurschansen har jag tittat på i stort sett varje dag 😀
Finns det några fler omplaceringshem som är bra
#73: flocken är medlem här inne på iFokus som själv bedriver ett omplaceringshem, hon brukar kunna ordna med transport av kaniner om man bor en bra bit ifrån
Hennes instagram:
https://www.instagram.com/djurflockens_kaninomplacering?igsh=MWg1NGM1dWxoYmFlNA==
Här är en lista på lite andra omplaceringshem:
- Redigerat 2025-03-18 12:03 av [Flodbis]
Tack erbjuder dom flesta frakt eller brukar det lösa sig eller nåt annat
#75: Det får du fråga dem om. Kanske kan dina föräldrar lösa det med dem, det är ju trotsa allt inte ditt ansvar. Du får ge dem dina föräldrars kontaktuppgifter 😃
Ja tack det är inte på långa vägar dags ännu men en vacker dag så händer det
#77: Ett halvår är ingen tid alls 😄
Nej men kqanske blir senare än så beroende på hur jag mår🙃
Bara så du vet, vissa uppfödare får man ställa sig i kö för och det kan ta ett helt år tills man får en kaninunge
Oj bra att veta! när man tar från omplaceringshem då?
#81: Står det att kaninen är redo att flytta ut brukar de kunna flytta ut ganska omgående, det är väl mer otama/rädda individer man brukar vilja hålla tills de är redo att adopteras ut. Ibland hålls de också tills de är kastrerade eller har behandlats för någon medicinsk anledning.
Ok tack då vet jag det lutar mot omplacering
Ett tips? från mig är, om det inte finns några 4h gårdar i närheten så kan du ju också ställa upp som kaninpassare. Särskilt till sommaren när folk ska på semester och behöver någon som kan passa deras kaniner.
Då kan du ju känna på hur det är med olika kaniner och olika individer 😃 Du kanske även kan få en liten slant för att passa ninorna
Det finns en fyra H-gård nära oss men jag ska ställa upp som en kanin passare också när det här är bättre för mig
#85: det låter kul, hoppas det går bra! 😄
Tack när det ni säger har gått in så så märker jag att det inte för att hon var dumma och retas utan det är ju bara för att hjälpa mig så förlåt att jag var lite otrevlig mot alla som har skrivit☹️
Förlåt
#88: Det är lugnt! Det viktigaste är att du blivit lite klokare och kan lite mer om kaniner nu.
Tack 🙏 och tack för alla bra tips
Uppdatering.. det ska nog vara en vuxen av liten ras från smådjurschansen.
Som är pigg men gosig som man kan träna hoppning med och ibland gosa.
Den ska inte vara så gammal.
Kaninen ska vara rumsren.
Kaninen ska vara vaccinerad.
Kaninen ska vara kastrerad.
Låter det bra?
#87: Ingen fara! Vi vill ju förstås att allt ska gå bra för sig och din framtida kanin så att ingen av er behöver bli ledsen. Det handlar ju heller inte om att säga till dig vad du får och inte får göra, det är bara tips? baserat på vad du sagt, din ålder, vad du vill ha och baserat på att det kommer vara din allra första kanin 😊
#91: Det låter bra tycker jag!
Bra då har jag tänkt rätt
Hur har er upplevelse med adopterade djur varit?
Nästan alla mina kaniner jag haft har varit avlivningshotade djur, djur som behövde ett nytt hem nu på direkten för annars skulle de avlivas. Oftast är det pga flytt men det har också varit allergier och liknande som gjorde att de förra ägarna inte kunde ha kvar sina kaniner.Jag har inte adopterat djur från omplaceringshem så tyvärr kan jag personligen inte svara på den frågan.
Ok tack ändå
Är det nån som kan svara på min fråga
Ingen stress låt det ta sin tid