Kanin iFokus

Kanin

Etiketterbeteende-hälsa-och-skötselsjukdomar
Läst 103 ggr
Veekh
0

Röd och vit fläck i ögat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Min dvärgvädur kaninhona på drygt 1 år har fått en röd fläck och vitt grumligt område i ena ögat. Hon är helt som vanligt annars. Pigg, bra aptit, inget rinnigt eller varigt någonstans. Har inte bytt hö, strö eller så.
Först tänkte jag att hon råkat få ett höstrå eller liknande i ögat och det blivit irritation men har varken blivit bättre eller sämre på några dagar nu.
Ser nästan ut som starr men det är hon väl alldeles för ung för? Funderar på att prova ögondroppar (för djur såklart) och se om det hjälper.
Vad tror ni det kan vara?
Tacksam på förhand.

[rainsoughtflower]
3

Ring till veterinär och boka tid så snart som möjligt!

Veekh
0

#1:
Vad tror du det är? Hon mår inte dåligt av det

[rainsoughtflower]
1

#2: Kaniner döljer smärta väldigt väl, även som kaninägare är det svårt att se det. Det kan definitivt vara en skada som kan resultera i att hon blir blind. Men det är inget personer på forumet kan svara på, endast veterinären :)

Veekh
0

#3: Jag förstår det och ska absolut kontakta veterinären. Tänkte mest om nån hade varit med om liknande eller kunde ge övergripande råd 😊

Maleficum
3

Åk till veterinären! Ser ut som Encephalitozoon cuniculi och de behöver tas blodprov för att bekräfta och isf medicinering efter det. Hon kommer troligen bli helt blind på det ögat.
Encephalitozoon cuniculi kan ge massor av problem (bla neurologiska) så man vill sätta in behandling så fort som möjligt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Veekh
1

Uppdatering: Är troligtvis Conuculi, har påbörjat behandling i väntan på provsvar.

Maleficum
1

#6: Bra att hålla koll på ögat och hennes beteende och se om hon verkar få ont. Min jag hade som blev helt blind vid 7 månader pga E. cuniculi hade, speciellt i början, perioder då han fick som migränanfall (var iaf min känsla att de var som migrän om man kolla på hans uttryck och beteende).

Annars så kan de leva bra med det (min blev nästan 7 år).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu