Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 582 ggr
ninaochica
0

Mat till min kanin :)?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kanin är en lejonkanin och väger ca. 1,8 kg.

var dag ger jag henne 1dl C-vitamin pellets, och hö o såklart vatten, hon får även lite grönsaker ibland.

hon släpps ut i en liten Hage så hon får skutta några timmar.
jag tycker att hon är vältränad och verkar inte alls tjock och inte alls mager utan helt lagom,

och då undrar jag, låter det lagom?

här är en bild på henne ^^D <33!!

denisesalomonsson
0

jag tycker att det låter helt perfekt :) hon va ganska lik min kompis och min kanin Betty ^^,

ninaochica
0

#1 vad bra :) drf jag undrar, det är så många som bara ger en halv dl o så.. så jag undrade ju såklart lite :P men tack för svaret! :D <3

denisesalomonsson
0

#2 varsegod men på bilden ser hon ju jättefin och perfekt ut och kroppen ser också bra ut :')

aliciia
0

Söt :) hur ofta får hon grönsaker/frukt ?

[Quellii]
0

Mängden pellets beror ju lite på hur hon är i hullet, känns hon "fet", känner man inga revben eller så, då får hon troligtvis för mycket. Men känner man lite av benen så är det nog helt okej. :)

johanna_loveAnimals93
0

Jag tycker hon ser ut att vara i god form. :)

ninaochica
0

#3, 4, 6 tack så mkt! :D

#5 ska snart ut o kolla :P

ninaochica
0

#5 man anar revbenen och känner ryggraden utan att trycka direkt, bara man klappar vanligt, men de sticker såklart inte ut :)

ninaochica
0

putt*

ciss
0

#4 ställde en fråga, svara på den :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

ninaochica
0

oj :P #4 några gånger i veckan får hon en bit, kanske 3ggr, det e olika.. o ibland (1-2ggr i veckan) får hon knäckebröd :)

ciss
0

#11: Det finns många olika åsikter om detta, men jag rekomenderar att man ger minst tre olika grönsaksbitar per dag & frukt några gånger i veckan.

www.frihetenskaniner.se

ninaochica
0

per dag? ok, får väl bättra mig då, men om fodret är fullt av C-vitamin som finns i frukter (inte alla men vissa) så borde väl det räcka med nån gång i veckan? egentligen..? eller? :)

ciss
0

#13: Kaniner kan tillverka eget C-vitamin, men det finns mycket nyttigt i frukter som är bra för kaninen. Färska grönsaker & frukter innehåller mest nyttiga vitaminer.

När man tillverkar fodret så försvinner en hel del vitaminer. Om man ger c-vitamindroppar så försvinner det direkt.

Så kort sagt - ge färska grönsaker & frukter istället för c-vitaminrikt foder. Bäst är nog både & :)

www.frihetenskaniner.se

ninaochica
0

okej :) så man sak inte heller ge vitamindroppar i vattnet? (min kompis gör det :P)

ciss
0

#15: Man kan ju om man vill, ingen förbjuder en. Men det ger ingenting eftersom att vitaminerna försvinner direkt.

Och om man ger vitamindroppar så har kaninen inte tillgång till friskt vatten utan då är det massa annat i vattnet också.

www.frihetenskaniner.se

ninaochica
0

okej :P tack för tipsen :) då ska jag ge mer frukt bara :P tack! :)

ciss
0

:)

www.frihetenskaniner.se

aliciia
0

tkr samma som ciss, ca 3grönsaker per dag :)

BiancaW
0

jag tycker att det låter helt perfekt :) hon va ganska lik min kompis och min kanin Betty ^^,

x) Flumm läser ;D

ninaochica
0

okej :P x)

Clariiz
0

Tycker dte lät bra :)

Men som ciss sa, 3 grönsaker per dag och frukt nån gång i veckan :).

Det finns ju då olika åsikter om detta.. Men grönsaker är ju somsagt väldigt nyttigt.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

ninaochica
0

okej :D

Sosso
0

Tycker att det låter bra, men du kanske skulle kunna öka på grönsakerna. :) Kanske ge en frukt ibland som omväxling, men bara i små mängder. Som sagt ska kaninen ha minst 3 olika sorters grönsaker/ dag som rekomenderat.

FilippaQ
0

C-vitamin är självklart viktigt men inte så himla viktigt som för tex marsvin. kaninen mår bara bra av att få grönsaker varje dag, så minska gärna lite på pelletsen och öka grönsakerna, även om kaninen redan mår bra och är i fin form kan detta vara ett bra exempel :) jag ger mina kaniner 3 olika slags grönsaksbitar varje dag (morgon) och pellets (på kvällen).

droppa ej vitamindroppar i vattnet, för då kan vattnet ändra färg eller smak och då kasnke kaninen ej dricker och de gör ju som sagt ingen nytta så..