Kaniner till slakt
Vad tycker du om att föda upp kaniner för att de sedan ska slaktas? Tycker du det är okej, djurplågeri, helt fel, eller bryr du dig inte?
Inga påhopp tack:)
Det är väl helt okej, annars kan man ju lika gärna förbjuda slakt av får & kor med :P

Det finns ju rätt så många som föder upp kaniner för att sedan äta dem,vilket jag tycker är ok så länge djuren bara mår bra den tiden som dem lever.Men själv skulle jag inte kunna göra det fäster mig för lätt vid djuren 
Det är okej sålänge dom får ett bra liv innan tycker jag.
Jag tycker det är okej, jag menar kaniner är ju faktiskt frånbörjan framavlade för slakt. Sålänge de får ett bra liv innan, det ska alla slaktdjur ha. Personligen skulle jag inte kunna tänka mig att avla kaniner för köttet eller ens äta kaninkött, men jag dömmer inte de som gör det.
#2 Håller med. Jag fäster mig också vid djuren så jag skulle aldrig klara det;)
Sköts de bra och har ett bra liv innan, så ser jag inget problem med det. Egentligen är det ju ingen skillnad på att slakta en gris och en kanin, dock kanske man tycker kaniner är mer sällskapsdjur och grisar mer slaktdjur. Men tycker grisälskare det? ;)

Tkr det är ok. Har inget imot tex. grisslakt så länge djuren mår bra. :)
tkr inte d e okej, elakt även om de får ett bra liv, skulle inte vilja leva och sedan dödas bara för att ätass upp O_o

jag tycker inte att det är okej med att slakta kaniner, men får, kor, grisar mm funkar..? Lite konstigt faktist? :P
Ni som inte tycker det är okej
Om ni tycker det är OK att slakta andra djur, varför är just kaniner ett undantag? :)

Usch. Det är okej, men VIDRIGT. Kan inte tänka mig ens att man vill slakta kaniner, de är ju liksom familjemedlemmar, underbara & helt fantastiska djur.
Är egentligen emot alla djurslakt.
Jag tycker det är helt okej.
Har inga problem med det.
Kaninkött är otroligt nyttigt och bra! Dessutom gott!
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Jag tycker det är okej, bara kaninerna får ett bra liv innan dom slaktas.. Och bara dom inte dödar kaninungar :(
jag har en sådan kanin som skulle bli mat. Men vad jag reagerade starkast på var att det var en uppfödare av avelskaniner och att dom hadde "måttade" burar våran kanin var lika stor som sin mamma och dom bodde i en bur som var gjord för 1 kanin dom var sammanlagda 6st i den buren och halm lr spån fanns inte bara bajs å vatten ingen mat. Det är helt okey att slakta kanin om som som sakt fått det bra men denna hadde det enlit mig inte bra det var så trist att se så fy! Varför hon skulle bli gryta var att färgringen i ögat inte var gämnt där med inte avelskanin. OBS ingen annan kanin hadde mycket halm bara en 4kantig trist bur med kanin i.
Säger som #4.
Jag gillar ju inte direkt att man slaktar kaniner. Skulle aldrig äta en =S Men får man slakta grisar och kor med mera måste man väll få slakta kaniner….
Jag tycker att det är okej.
jag tkr inte de heller är OK, jag äter inte kött , kommer inte göra d heller,
Jag är emot det, men så är jag ju emot all djurslagt i över huvudtaget^^
Alla dessa grisfarmar, och ko farmar. tex. grisarna, många får aldrig se solljus, känna vinden eller så.
Och jag ser INGET djur som mat, utan som en bästa kompis. Så derför tycker jag inte det är okej.. Sedan är ju veg. också.. men ja..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#19 håller med :] <33
Mamma och pappa födde för flera år sedan upp slaktkaniner och hade till middag. Låter jätte elakt, men ja, så var det.
Men sen tycker jag lite si och så om det. Men inte bara i den frågan, utan samma med får, kor, svin och övriga slaktdjur. Jag är inte riktigt glad för det, man har ju sett på vissa klipp på hur det kan gå till och ja… :/

Inga problem. Kaniner är ett underskattat produktionsdjur :P
Är dock veg så något kaninkött blir det inte för min del.
Tycker inte att det är okej, för precis som en del andra här är jag vegetarian. Jag tycker inte heller att det är okej att döda något annat djur på det sättet som dagens köttproduktion går till på. Det är vidrigt! :(
Tycker det är lika okej att slakta kaniner som vilket annat djur som helst. Extra bra är det om de får ett bra liv innan, vilket tyvärr långt ifrån alla djur får..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag tkr det är väldigt önödigt att slakta kaniner eftersom de är ganska små djur. Visst, belgisk jätte är stor, men det finns inte särskilt mycket kött på dom. Dessutom är de för söta för att dödas
#25 varföä slakta kycklingar då? ;)
- Mvh Emma

Det är väl inte värre att slakta kaniner än andra djur… Men personligen tycker jag att vi inte behöver föda upp djur till slakt över huvud taget. Man kajn leva alldeles utmärkt som vegetarian/vegan! :)

jag tycker inte att det är okej. kan inte föreställa mig att slakta en kanin. det är ju ganska små och jag tycker att det är lika hemskt som att slakta hundar och katter i thailand. Det vore ju som några säger samma sak som att slakta kossor,grisar och annat. men jag är oxo vegg. men tycker inget illa om er som inte är det för eran åsikt om kött. jag har bara sakt mitt :)
Jag skulle vilja testa att smaka kaninkött. Men jag skulle gärna vilja veta vad köttet kommer från (vilken "uppfödare"), och det skulle vara från en bra uppfödare, som verkligen tar hand om sina djur. Skulle kännas bättre..
#29; nejmen usch! Det är typ min mardrömm xD (fast tur vi är olika^^)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#30 - Men du äter ju inte kött, så .. ^^ Inte så konstigt. Jag vill prova för att se hur det smakar helt enkelt:)

Jag kommer aldrig äta kaninkött och har aldrig gjort. Herregud, det är ju som att äta en människa för mig. Det går helt enkelt inte!
Kaniner står mig såpass nära hjärtat. Djur är vänner & inte mat tycker jag.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#32; Precis ;)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#32 Kaninen du äter måste ju inte vara din vän;) Skickade ett får som stod mig väldigt, väldigt nära till slakt i höstas. Hade vi slaktat henne själva hade jag inte ätit, hade inte klarat det. Då är det som att äta en vän, men känner man inte djuret tycker jag det är ok:) Skulle inte kunna äta Alpha, men en annan fransk vädur skulle gå bra (skulle dock bara vilja smaka somsagt) :)
Jag tycker INTE det är okej.

#34 håller med dig !
Jag är emot djurlsagt som sagt..
Människan klarar sig lika bra utan kött, så varför äta det? Att föda upp en person (ja djur är personer!) för att äta dem tycker jag är djurplågeri. Samma sak med grisar som får föda kull på kull för att deras barn ska bli mat sedan. Eller galtarna som får bo extremt trång, och sedan få bli tömmda på sperma då och då för att detta ska säljas till suggorna så de kan föda kultingara^^.
Samma sak med mjöl, att ta mjölk från en ko är inte speciellt snällt det heller! Sliter ju något extremt på dem! Men mjölk skulle vi förmodligen inte klara oss utan.. Eller viss gör man det. (veganer, som är mitt mål att bli^^)
Så både kanin, och övrig djurslagt är ett stort NEJ för mig^^..
Sedan så äter jag ju inte djur, eller saker som inte innehåller djur..
Och så äter/dricker jag endast ekologiskt^^
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tycker synd om alla vetefält som ska sås om varje år, för att sedan skördas. Medan de stackars stråna kämpade mot törsten för det kom inget regn, och när det väl kom, så kom det mängder så de stackars axen blev alldeles kalla. Sen ska de torkas i jättevarma torkar, och malas sönder för att bli mjöl och bröd åt de som har en vriden livsuppfattning…
Även växter ÄR en levande varelser, med rätt till ett eget liv!
Har har aldrig ätit kanin kött och jag är inte särskilt frestad att göra det.
PRO_Anders, dina kommentarer är klockrena!
Solbackens kaniner
#37 - "att ta mjölk från en ko är inte speciellt snällt det heller! Sliter ju något extremt på dem!" En ko (som har kalv vill säga) måste mjölkas. Blir den inte mjölkad gör det extremt ont i juvret. Och då är det djurplågeri!
#38 Bra skrivet!!

håller med #4.
#25- varför är det okej att slakta kycklingar då? de är också små och söta. :)
jag förstår mig inte på de som är emot slaktning av kaniner, men äter samtidigt t.ex kyckling eller nötkött. Att slakta en kanin, är som att slakta en kyckling eller ko. Det är samma sak! Varför är ni då emot slaktning av kanin?
Varför folk har något emot kaninslakt är väl för att kanin har blivit ett populärt keldjur.
Hade det varit populärt med att ha kor som keldjur skulle alla vara emot koslakt.
Solbackens kaniner

#43 - jo, kanske det. man att slakta en kyckling är precis samma sak som att slakta en kanin..
Ja? Både kycklingar och kaniner är från början köttdjur. :)
sen var det någon smart person som kom på att det är trevliga sällskapsdjur.
Solbackens kaniner
Jag tycker inte att det okej att föda upp något djur alls till slakt!

Det är inte "uppfödande för slakt" i sig som är problemet, det är varför man måste göra det..
Om alla (de som ville) fick möjligheten att själva gå ut i skogen och skaffa sin köttbit, så undanröjdes behovet av uppfödningar för slakt.
Statskick och miljö sätter stopp för detta, så det är alltså dina politiker som är ansvariga…(läs pengar)!
För att få mjölk från en ko, så måste kon få en kalv. Kalven är alltså en biprodukt. Man sätter igång en livscykel, med allt vad det innebär både för ko och kalv, för att få mjölken, a´ 1.75Litern….
#41; När en ko får en kalv producerar den självklart mjölk, som kalven skall dricka då. Efter kalven fortsätter människorna att mjökla dem, vilket gör att den fortsätter producera mjölk. Skulle man inte ta mjölken så skulle den sluta producera mjölk^^
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#48: Kon fortsätter inte att producera mjölk för att vi mjölkar henne! Människan tar bort kalven från kon - så att vi ska få mjölken istället för kalven (grymt men så är det). Efter ett tag slutar kon att mjölka, och börjar igen när hon får nästa kalv.. Och så fortsätter det.
#49 men det gör väl kon väl?
Om en ko får en kalv och man tart bort kalven och fortsätter att mjölka kon ändå kommer kon att fortsätta producera mjölk.
Det är samma sak med människor, du har väl hört talas om sådana mammor som låter sina barn amma upp till 8 års ålder? mamman behöver inte föda en massa barn för att ha kvar mjölken för det, kroppen fortsätter att producera mjölk ända tills barnet slutar.
Tycker det är helt okej, även om jag inte skulle kunna äta det. Människan har alltid varit köttätare, så jag ser ingen anledning till att förbjuda det, man väljer själv istället.
Som sagt är slaktning av kaniner samma sak som slakning av kor, grisar etc, så jag förstår inte heller hur man kan vara emot kaninslaktning? :P
#50: Kon slutar producera mjölk ca 300 dagar efter kalvningen och "går i sin". Fortsätter man mjölka henne kommer det komma lite mjölk, men inga stora mängder. När kon får nästa kalv sätts mjölkningen igång igen, för att sedan sluta efter ca 300 dagar … När kon slutar producera mjölk behöver hon alltså inte mjölkas, men skulle man göra det skulle det komma lite ändå. Nej, jag har inte hört talas om såna mammor som gör så (varför gör de det?:S)..
#52; Själv sett en mamma som ammade sin 13åriga dotter^^
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Jag tycker egentligen inte om slakt av något djur. Men om man "måste" slakta så tycker jag att slaktingen ska vara smärtfri.
Säger som Martina att många är väl emot kaninslaktning för att det har blivit ett populärt keldjur.

Jag tycker att det är sådär.. Jag tycker igentligen inte om någon slakt men om man ska slakta nästan alla andra djur så..
Men det jag tyker är onödigt är att de sätter ut bilder i kaninuppfödaren hur man slaktar en kanin.
#56 fyy
" Kaninproducenternas kursutbud består för närvarande av en Grundkurs och en Slakt- Stycknings- och Matlagningskurs. "
Fy fan >< :(
#57; :S
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#52 Jag vet inte varför mammorna gör så, men äckligt är det iaf /(

#52:
För att så länge de ger di, blir hon inte gravid!
#60; jasså^^
Och de håller sig smalare..
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#53: Usch!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

jag tycker inte om slakt av något djur, det är onödigt att slakta en kanin när det endå är så lite kött, samma sakmed kycklingar. det beror också på HUR de slaktas, de ska inte lida. Tycker det är snuskigt egentligen,men jag äter kött i allafall. bara kokött. Griskött är äckligt förutom salami dårå:P
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#53: Uh:/
#60 Syftar du på människan eller kon? :P
#62; Ja du det kan man säga^^
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tycker det är helt fel. Är emot all slakt. Är vegg…
Men det är ju inte värre än att man slaktar grisar, kor osv. Men jag tycker inte om att äta djur alls.. ser mer djur som vänner. :)
Men djur som jag själv har, t.ex kanin, marsvin.. så känns det ju hemskare när de arterna slaktas =/
#66; Håller med till fullo.
Emot all djurslagt, och övrig dålig djurhållning. Även om grisen just man själv äter haft ett bra liv har kanske inte föräldrarna det. suggorna som får föda kultingar efter kultingar och galtarna som får gå i trånga boxar.. Nu är jag veg. och skulle aldrig tänka tanken på att äta djur..
Det gå inte att säga: Ja men vi äter bara djur som haft ett bra liv!
För har man då kollat upp förfäder? De kanske fått lida, levt ett liv i trånga boxar.. Och nej jag menar inte gå tillbaka flera generationer, kanske mamma, pappa morfar.. Hur hade dom det? För även om djuret du ätit mått bra kanske inte avles djuren gjorde det. Och fortsätter köpen av ungarna fortsätter ju även avlandet^^
Detta är ju då bara min åsikt, och jag står för den. Utan elaka kommentarer tack :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#63: Hur mycket kött det blir beror ju på rasen. Vi har nyligt slaktat ett par franska vädurar, dom vägde nästan 6 kg när dom levde, det blev 2 resp. 2,2 kg kött från dom. Enligt pappa är det ganska bra med kött.
38# Växter har ingen hjärna O_o Men det har djur!

#69: Och därför ska alla hjärndöda på sjukhusen runt-om-i-världen dödas…???
Informativt kan jag tillägga att ALLT levande har en hjärna, alltså även växter, men de använder den annorlunda mot vad du gör….den gör som den blivit tillsagd…
Det betyder att den inte kan tänka EGNA tankar och därigenom inte utföra EGNA handlingar.
Men det finns det ju andra som inte heller kan…
Djuren har inte heller någon hjärna i den bemärkelsen att de kan utföra EGNA handlingar. De handlingar som djuren utför är helt baserat på deras instinkt, Det är bara människan som kan uföra en handling ur en tanke
Oavset om ett väsen har hjärna eller ej, så är det ett levande ting. Ta en diskussion med hinduerna…
#60: Människan!
allså det slaktas ju söta Lamm,kalvar,kyckligar,grisar,kalkoner mm å det e helt okey att ha en lammpadd till sina hästar? oxå helt okey att he koskin som matta och lite lamm till vagnen så barnet har det skönt? Allså djur föds upp för att bli mat så är det, här är det inte värt att föda upp ett föl för att slakta vid 1års ålder men i usa e det värt att föda upp sedan slakta. Sen att det handlar om just en söt kanin men hur e det så med söta får,kor,grisar,höns? Jag har haft alla dom djur (äger ingen ko men på gården finns det) men haft grisar,får,höns grisarna fick det bra här dom fick vara både ute och inne dom slaktades men dom fick ett toppen kul uppväxt med utehage ett hus god mat, skurades varje söndag med vatten o såpa för det tyckte dom var skönt. Jag kan säga dessutom att vi åt inte våra egna grisar jag kan itne äta dom jag har satt namn på. Men så äter jag inte kött så ofta. Men iaf helt okey om djuret fått ett värdigt uppväxt så är slakt okey.
Jag tycker det är okej sålänge man låter de leva bra tills dagen är framme, och bara jag slipper se det eller äta det.
Har råkat få det en gång då jag var utomlands, tyckte det lät så gott det resternade i maträtten men kunde inte förstå vad det var för kött eftersom de kallade det tydligen något annat… Så jag frågade och så sade dom; Just like chicken.
Jag tänkte liksom - Mmm, kyckling! (mitt favoritkött)
Men då jag fick det bara.. massa kött i en klump med ett stort ben igenom hela.. hmm.. men jag smakade.
Ja det smakade lite åt kycklinghållet, men det var benigt som fan.
Sen var jag tvungen att be de beskriva djuret vars kött det var av…
Gissa om jag mådde illa sen.. Spottade ut så mycket ja kunde och åt inte mer utav maten.
Ville bara spy..
Kalla mig knäpp eller vad ni vill men jag regerade som;
Vad har jag gjort?!
http://elinalgotsson.blogg.se
**
Angående mjölkning av kor**.. Såhär går det till:
Kossan får en kalv. Man sätter maskiner på juvrerna och börjar pumpa. Man pumpar och pumpar och pumpar och pumpar. Kossorna bara står där och blir pumpade dag ut och dag in.
De kossor som kolapsar pga utmattning slaktas. Medellivslängden för en vanlig ko är flera år längre än en ko som blir pumpad på sin mjölk. Efter ett tag klarar dom det inte längre pga utmattningen och som sagt, blir slaktade. De kossorna behövs ju enligt dom inte längre. Det tar så enormt mycket av kossans krafter att bli så konstant kraftigt mjölkad.
Kossorna slutar inte producera mjölk eftersom dom blir så enormt pumpade hela tiden.
Jag har sett en dokumentär om detta. Det var hemskt!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Kossorna blir ju inte mjölkade 24/7.
De blir det 2-3 ggr om dagen, i några minuter.
Solbackens kaniner

Folk som tycker det är fel att slakta djur. Växt är ju också levande, precis som djur. Jag kom på en bra idé, vi kanske skulle bli kannibaler istället 
Jag ser inget fel att föda upp djur till slakt, jag skulle t o m tänka mig att föda upp kaniner till slakt. Men det skulle nog inte gå så bra, för det finns folk som mer än gärna förstör. Det fanns en tjej som födde upp kaniner till slakt, men det slutade med att hon fick lägga ner. Eftersom det kom folk och släppte ut kaninerna. Och det är ju djurplågeri, att släppa ut tama djur i det vilda.

#73 Nja, det håller jag inte med om. Ska man dra ur varje liten droppe mjölk ur en ko, så skulle hon inte bli gammal. Vi förutsätter att korna ska hålla sig friska och de ska hålla länge. Det är inte trevligt att skicka unga kor till slakt p g a att de har problem med att mjölka och bli dräktiga.
#73 Att mjölka tar inte lång tid, och de flesta kossorna går till mjölkningen självmant pga att de vill bli mjölkade. Mjölken avtar ca 300 dagar efter kalvningen, mest mjölk är det i början. Då ser människan till att kossan får en ny kalv, vilket leder till mer mjölk.

Finns inte så mycket kött på en tamkanin utan en som föder upp en kanin för slakt brukar oftast ha någon kanin ras som är närbesläktad med haren eller helt enkelt föda upp harar i fångeskap. Har sett någon dokumentär om det. 
Vad gäller kossor så tvingas bönderna att mjölka dem, om kossan inte blir mjölkad kommer spenarna att börja läcka och mjölken skulle gå i spillo vilket är oerhört obehagligt för en ko. Därför tvingas en bonde gå upp tidigt på morgonen för att inte riskera att spenarna börjar få läckage.
Själv har jag varit med många gånger när en ko ska mjölkas =)

Asså ifall man slaktar kossor och lamm o grisar, så är det samma sak som att slakta en kanin.. Så jag ser inte att det är mer fel än att slakta en ko..