Aggressiv kanin. Avliva?
Hej, vi köpte en dvärgteddy som var 1,5år och en hona enligt säljaren. När vi undersökte närmare här hemma är det dock en hane. Inget vi bryr oss om igentligen, då vi inte har avelplaner utan enbart skulle ha honom som frigående här hemma.
Nu är problemet bara det att han attackerar mig DAGLIGEN.
vi har haft honom i drygt 2 månader och försökt med allt möjligt. Han har ett sovrum han är inne i på dagarna när vi inte är hemma där han kan röra sig. Jag har testat att bara sitta där i långa stunder så han ska få vänja sig vid mig. Dock gör han bara utfall och reser jag mig upp, flyger han bokstavligt talat på mina ben eller fötter och hugger.
Han har bitit samtliga här hemma, mig, sambon och våra 3 döttrar. Nu har det gått för långt känner jag och ser ingen vettig utväg än att avliva.
Vi har en tid för kastrering men känner att det kanske är lönlöst när han är på det här sättet. Vet inte alls hur han blivit behandlad i tidigare hem, men känns som något inte står rätt till. Har ni några förslag till en okunnig inom kaninbeteende.
Det konstiga är att jag kan bära honom utan att han försöker bita mig (kan sprattla lite) men att bara gå förbi honom går absolut inte då han gör sina utfall och hugger..
Jag hade kollat upp honom hos en veterinär.
Mvh
Mig
Det kan vara att han blivit könsmogen!
En del könsmogna kaniner vill verkligen skydda sitt revir, så när du är på hans "revir" så kan han attackera dig. Jag vet inte om han fortfarande kan vara könsmogen men han försöker förmodligen skydda sitt "revir".
För att lösa detta rekommenderar jag att du kastrerar honom först och främst, men även att du först kontrollera honom hos veterinär.
Mvh, Natanael
- Redigerat 2024-11-20 08:43 av bababoiiscool
Ja, han skvätter överallt här hemma och bajsar något kopiöst så man nästan får springa bakom honom med skurmopen och dammsugaren. Nu har vi spärrat av lite så han får röra sig i hallen ett sovrum och köket. Men inlåst i sovrummet på dagarna.
Det spelar ingen roll igentligen var i huset han är, nära sin bur i sovrummet, eller i köket. Han är lika bitsk ändå. Det konstiga är att han verkar avsky mig (Mannen). Men döttrar och sambo går han bättre ihop med. Han har bitit dom 1 gång var, men jag blir biten varje dag. Därför jag är rätt less på honom. Och frågan är om en kastrering ev. Kan lösa detta. Kanske värt att testa..
Han är väldigt mycket på våran honkatt och försöker rida konstant. Dom går ihop bra, förutom att han jämt försöker para sig när han ser henne.
Så det kanske ligger i att han är könsmogen och revirmarkerande, han har tid i början på december för kastrering iaf. Har varit lite i valet och kvalet om man ska hålla den tiden, eller låta honom somna in då jag är livrädd för den kaninen 😒. Inte så roligt med ett husdjur som förpestar vardagen..
Det kommer att bli mycket bättre och förhoppningsvis sluta helt när han blivit kastrerad.
Kan säga att min hane verkar föredra kvinnligt kön med människor också ☺️ han är kastrerad nu och biter aldrig någon men han kan stampa i golvet som markering mot min make eller andra män. 😁
Så jag tolkar det som att han känner av skillnaden helt klart…
Men som sagt kastrering borde förbättra hans beteende avsevärt.
Gäller även honor.
#3: Okej, men jag hejar på dig.
Det kan verka som en pest, men tänk vad tråkigt det skulle vara om du avlivade honom och han inte skulle bete sig så här efter kastreringen.
Testa att låsa in han i hans bur en del så att han kan få vara på sitt revir och inte störa, det är bara att försöka.
Min kanin brukade bitas för någon månader sedan, men det var inte mycket. Vi diskuterade inte om avlivning, och kanske bara en månad efter det så var han "bra" igen. Det var förmodligen då han var könsmogen, men vi behövde aldrig kastera honom. Uppenbarligen behöver din kanin göra det.
"En kanin kan alltså bitas för att försvara sitt revir samt för att försvara sig när den blir skrämd - men även "lek"-bitas. Däremot brukar man som ägare kunna avgöra skillnaden när det är på lek. Det är aldrig lämpligt att bestraffa en bitande kanin, tvärtom kan det förvärra det olämpliga beteendet." - Firstvet
Jag skrev här uppe om att han kanske får vara i sin bur ibland för att känna på sitt revir, men du kan även försöka att spendera massvis med tid med honom så lugnar han sig, innan kastreringen då.
Återigen, kastrera och be veterinär om hjälp först.
Lycka till. Återkom gärna :)
Mvh, Natanael
Kastrering låter som en bra förstaplan.
Sen lite träning kan göra det bättre. Han ser ju uppenbarligen dig som någon form av hot och bäst är att försöka ändra hans syn på dig.
Får han pellets? Isf skulle jag rekommendera att inte ge allt i skål på en gång utan använda dagens portion som träningsgodis. Tex när du går förbi honom så kasta en pelletsbit till honom (och ifrån dig) så kommer han snabbt inse att du kommer med bra saker! Även om han attackerar när du reser dig upp så kasta en godis bort från dig så han springer dit (och blir distraherad) innan du reser på dig.
Min senaste kanin attackera inte men var extremt rädd (trauma från tidigare hem) och jag gick alltid runt med pellets i fickorna att kasta åt henne när jag behövde röra mig runt i hemmet så hon lärde sig att jag (eller snarare mina fötter, då hon blivit sparkad på i tidigare hem så fötter var jätteläskiga) var något positivt och inte läskigt.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#7: Det är lugnt, jag och alla andra vill det bästa för dig, din familj, och din kanin. Återkom jättegärna efter att du provat tipsen :D
Ha en bra kväll i snön nu!
Mvh, Natanael