Sår på ögat kanin
Det ser ut att kunna vara ett sår på hornhinnan. Sådana behöver behandlas. Mitt råd är att ni söker veterinär igen, alternativt mejlar över bilden till er veterinär för bedömning.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2024-11-14 14:28 av Uppkatten
Hur behandlar veterinären sånt? Vet nån?
Har haft hornhinnesår på häst, även behandlat katt med hornhinnesår på katthem. I båda fallen fick vi salva på recept. Viktigt att behandling sätts in i tid så avvakta inte utan rådfråga veterinär.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tycker du ska rådfråga en annan smådjursveterinär som har mycket erfarenhet av kaniner.
Det ser inte bra ut är iallafall min spontana tanke… :/
Risken är ju att hon har ont och kanske infektion.
Hur har det gått?
Mvh
Mig
#5: vi har fått ännu en antibiotikabehandling och ska till veterinären på tisdag om den inte hjälper.
#4: Tack för svar
#3: ok tack 🙏
Hejsan,
Det ser ut som om det kan vara ett sår på hornhinnan. Jag rekommenderar därför att du söker veterinär ASAP.
Mvh, Natanael
Jag håller med kontakta veterinär om du inte har gjort det.
Att lära sig på bästa sätt är att göra fel
Hur går det med kaninen?
När mitt marsvin fick något grått suddigt i ögat så mätte de tryck och färgade ögat för att se om det fanns några skador. Behandlingen bestod av tabletter (ej antibiotika, tror jag) och ögondroppar. Han blev helt bra på det och hade inga spår av det i efterhand.
Det var väldigt länge sen så jag minns inte några detaljer.
Ögon ska man vara rädd om så jag hoppas att du får tag på en vettig veterinär! De borde kunna ögon med tanke på att det inte är något specifikt för kaniner. Firstvet eller Evidensias onlinetjänst är också ett alternativ. Jag hade själv ett Firstvetmöte 1:40 på natten för två nätter sen.