Kanin iFokus

Kanin

Etiketterbeteende-hälsa-och-skötselövrigtihopsättning
Läst 78 ggr
Bella30
0

Hjälp med Ihopsättning

Hjälp!
Jag försöker sätta ihop vår kanin Nina som är 1 och ett halvt år med en hane, Rambo på 9v. Vill bara att de ska bo ihop inte få ungar. Planen är att kastrera Nina ganska snart.

De bor i ett rum med gallerstaket som delar rummet i två. De får byta sida varje dag. Efter en vecka tog vi med dem till badrummet där ingen av dem varit tidigare. Det gick ganska ok men efter ca 4 min så blev Nina orolig och försökte hitta ut. Så vi avbröt.
Dagen efter försökte vi med att ta bort staketet i rummet så de kunde gå fram till varandra. Rambo var väldigt rädd och sprang iväg och Nina efter honom så vi avbröt. Under veckan sniffade de på varandra genom grinden och Nina lägger sig ibland vid staket med utsträckta ben. Nu när vi öppnar upp grinden så skyndar de inte fram till varandra de kan äta och göra annat först men efter en stund sniffar de på varandra. Oftast sniffar Nina en stund och är nöjd men då går Rambo efter och antingen blir Nina rädd och skuttar iväg eller så vänder hon sig om och då känns det otryggt och lite aggressivt (upplever jag) Jag blir väldigt stressad när de ska vara ihop. Varje gång de har börjat springa efter varandra så har jag kastat mig in och plockat upp första bästa för att jag är så rädd att de ska göra varandra illa men samtidigt känns det som att jag gör dem mer oroliga.

Har ni några tips?? Ska jag våga låta dem springa efter varandra och se vad som händer?

Eilert98
2

Om hanen är okastrerad så måste du kastrera honom snart och inte sätta ihop dem innan det och en månad efter, annars kommer det bli ungar mycket snart!!

Han kommer att jaga henne och para sig hela tiden om bara ett par tre veckor när han blir könsmogen!

Hanar kan göra ungar från 3-4 mån ålder!

Om de ska gå ihop sen så måste du kastrera hanen först och främst.

Annars är han på honan hela tiden och stressar ihjäl både henne och sig själv även om hon är kastrerad.

Så sära på dem nu.
Och boka tid för kastrering av hanen som görs när han är 3-4 mån!

Honan bör också kastreras för att undvika cancer men det är inte lika bråttom i syfte att sätta ihop dem.