Tre kaniner i ett rum
Jag har just nu 2 kaniner i ett rum och sen har vi öppen dörr så kaninerna kan vari i en liten hall också. Men om jag skulle få välja skulle jag skaffa en till hane (som man skulle kastrera också). Skulle det gå att bonda dem tre i en grupp i så fall då jag nu har 1 kastrerad hane och en kastrerad hona. Mina två kaniner bråkar också smått ibland, går det eller inte? Detta är bara en tanke just nu men man kan väl alltid önska.
Om jag skulle introducera en tredje kanin till duon hade jag valt en kastrerad hona. Hanar kommer väldigt sällan överens och risken är att det blir ett rejält slagsmål. Då är det bättre att välja en hona om du vill att alla tre ska kunna gå i grupp. Några enstaka smågnabb är normalt när man har kaniner tillsammans. Blir det dock för stora bråk eller för ofta trots att de gått tillsammans länge hade i alla fall jag börjat fundera på om just dessa två individer bör gå tillsammans, alla individer fungerar inte tillsammans.
Jag har till exempel en köpare som först nu efter tredje försöket med olika honor (alla från mig) hittat exakt rätt matchning tills hennes kastrerade hane.
Det är risk för att det blir bråk.
Tre kaniner kan bli obalans i relationerna.
Särskilt om det är två (kastrerade) hanar och en hona…
Två okastrerade hanar går ju aldrig ihop, även om det inte finns nån hona.
Två kastrerade hanar kan ibland funka om det inte finns någon hona
(även om hon är kastrerad.)
Men förmodligen kommer det att bli bråk mellan hanarna pga honan.
Tack för svar. Mina bråkar hyffsat mycket ju, men samtidigt ger dem varandra mycket. Även fast dem är elaka mot varandra ibland. Hermes skulle bli så ledsen om jag separerade dem. Om jag skulle skaffa en hane och ha galler emellan dem skulle det funka. Eller är det elakt mot den ensamma kanin eller mitt bondade par. Vissa hävdar att kaniner är kolonidjur och inte behöver va i flock. Men finns det en forskningsterm som är kolonidjur?
- Redigerat 2024-10-29 12:46 av Hermes&Vilda
#3 de kan bita varandra genom galler om man har otur.
Bättre att du skaffar en hona. Kaniner är en slags flockdjur, inte rätt mot hanen att sitta så ensam.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3:
Du gör ju som du vill.
Är det avelshane så måste de ju vara själva… men bör ha andra kaniner i närheten som jag fattat det.
Men en okastrerad hane bör man väl inte ha för länge så, pga just att den blir ensam, ett par år max.
Jag hade tyckt det varit bökigt att behöva ha en åtskild hela tiden ifall det blir slagsmål annars, men det kanske funkar för dig.
Vet inte angående termerna.
Men de är ju sociala djur.
I naturen lever de dock max 1-2 år och hanar slåss på liv och död…
- Redigerat 2024-10-29 20:59 av Eilert98
#4 Förstår har hört om vissa som har kaniner så men det känns ju som de blir lite ensamma. Det kan ju inte sitta nära på samma sätt och ha samma utbyte.
#5 kanske blir bökigt också för den delen.
Tack för hjälpen