När är det dags att sluta få ungar?
Hej! Jag har en treårig dvärgteddy hona som hittills har fått 7 kullar. Jag undrar när jag borde sluta para henne så att hon får ungar.
Jag tar gärna emot många tips?!
Ja hon har redan fått på tok för många kullar :( stackars kanin!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Håller med Frida. Alldeles för många kullar redan.
Vad ska du ha ungarna till? Finns redan för mycket kaniner som ingen vill ha. Ett stort överskott av kaniner.
Mvh
Mig
Jag tar sällan mer än 2-3 kullar på en och samma hona, ska det tas fler kullar än så ska hon ha något alldeles extra att bidra med. Syftet med Avel är väl att komma framåt och fortsätta bidra positivt till bland annat hälsan. Beroende på rasens storlek så kan för många kullar på en och samma individ bidra negativt till den genetiska mångfalden, det är aldrig bra att ha för många närbesläktade individer. 7 kullar på en hona som är 3 år låter alldeles för mycket och det blir alldeles för kort tid för att hinna utvärdera avkommorna från första kullarna innan nästkommande tagits. Jag slutar avla på en hona när jag har en avkomma att spara som är bättre än henne och har man inte lyckats med det efter så många kullar är frågan om hon krasst nog ens skulle gått i Avel.
Så kort och gott var det nog dags att sluta ta kullar på henne för längesen.