Kanin iFokus

Kanin

Läst 156 ggr
Regina123
0

Hur mycket critical care?

Hej, jag kom precis hem från veterinären efter att ha kastrerat min kanin hane. Men nu undrar jag hur mycket critical care jag ska ge, och hur gör jag i ordning den?
Han har ätit lite gräs men jag tänker att det är bra att iallafall veta hur mycket jag ska ge om jag märker att han inte äter något 🙂

Lilium
0

#0: på baksidan av förpackningen stog det mängd när jag behövde stödmata djur, beror på vikt på kaninen skulle jag tro.

——
Jag är tillbaks ✨

BamseLepusM
0

Sa inte veterinären det?

Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)

Eilert98
0

#0: Det står att man ska blanda 2 teskedar vatten med 1 tesked Critical Care.
Men om man vill försöka få upp det i en matningsspruta så behöver man blanda ut det mer.
Der kan man göra, huvudsaken att kaninen får i sig fibrer och vätska om den inte äter själv.
Jag har både blandat som det står på förpackningen (på engelska) och försökt truga i min nykastrerade hona den gröten mha fingret i mungipan eller med liten sked.
Inte populärt kan jag säga…
Men lyckades ändå få i henne en del.
Och vatten i spruta.
Sen blandar jag ut det mer och har 3-4 teskedar vatten till 1 tesked Critical Care så att det blir mer som en rinnande välling, då kan jag suga upp 2-3 ml av det i en lite större matningsspruta (10 ml) och sakta och lite i taget spruta in det i mungipan.

Lite men ofta går i regel bättre.
Bra för deras mage också.

Märkt att hon avskyr mer när CC gröten/vällingen är kall än när den är lite uppvärmd.
Så man kan använda ljummet vatten eller sätta muggen/skålen med Critical Care i en större skål med varmt vatten och ge det när det är ljummet/lätt varmt.

Även att blanda i lite söt sylt i CC kan hjälpa.

Jag har i lite sylt i vattenskålen också. Och erbjuder många olika sorters godsaker förutom gott hö och pellets.

Hanar brukar repa sig snabbt efter kastrering, 1-2 dygn, och många börjar äta själva rätt snabbt men man kan behöva ge CC en gång eller två första timmarna/dygnet ändå.

Honor är mer att man Måste tvångsmata första 1-2 dygnen och tar oftast längre tid på sig att börja äta själva så där måste man vara förberedd med Critical Care eller liknande och med sprutor och tid att ta hand om henne i några dygn.

Eilert98
0

#2: Tyvärr är det sällan man får detaljerade råd om allt omkring omhändertagandet…..