Kanin iFokus

Kanin

Läst 111 ggr
mayhem87
0

Vanligt/ovanligt beteende?

Min mayhem som uppskattas vara ca 4 år gör lite olika saker som jag inte riktigt förstår. Kanske någon här kan ge bättre förklaring då jag tycker all information på nätet är motsägelser hela tiden.
Hon brukar sova nere vid mina fötter och lägger jag mig så jag når att klappa henne så flyttar hon sig så jag precis inte når henne,vill hon inte bli kelad med eller vad beror de på?
När hon kommer ut på balkongen så brukar hon göra några binkys för att sen lägga sig mellan mina ben. Flyttar jag mig springer hon efter o lägger sig, tills jag lyfter upp henne o jag får bara hålla henne i korta stunder o hon gillar inte att bli uppplockad utöver dessa tillfällena.
Hon sätter sig alltid med ryggen emot mig.
Hon kommer under inga omständigheter fram om hon inte vill,kan inte få henne o göra ngt genom o locka med godis för vill hon inte så gör hon inte.
Ogillar hon mig eller håller vi på att bygga upp ett band för jag ha lite svårt o tyda allt?

Mvh Mayhems "hönsmamma"

Krullibull
0

Nu så kan inte jag kaniner, men när det kommer till djur överlag så har vissa helt enkelt mer integritet än andra.

Min hund är likadan och brukar oftast INTE gilla att bli klappad, men sitter gärna i knät om man råkar sätta sig ner (vilket han även gjorde på en som var här för att mäta golven, haha!), är med nära, sover alltid med mig och trivs med att bli masserad.

Vissa ställen gillar han väldigt sällan att bli klappad på medan andra funkar bra nästan jämt förutom om han till exempel är väldigt trött. Då kan han morra/knorra och vara lite sur.

Han tycker heller verkligen inte om att bli klappad av främlingar och vill bara bli klappad ibland av sina bästismänniskor som han älskar. Även hundar som är för på med tassar och slickande tycker han inte om, fast han älskar att leka och vara nära.

Det låter som att hon trivs med och litar på dig, men inte är ett fan av beröring till en större grad. Inget av det du beskriver väcker någon misstanke hos mig. Däremot kan du vara uppmärksam på om det är något ställe som hon VERKLIGEN inte vill att du rör, ifall hon upplever smärta.

mayhem87
0

#1: tack,men jag är hund människa och tycker inte riktigt att de beter sig likadant fast hon är runt mig konstant som en hund. Hon har inte ont för jag kan va klämma på henne utan att hon reagera som om att hon har ont.men det kanske bara är som du skriver,vet då inte om de är bra o skaffa ett sällskap till henne🤣

Mvh Mayhems "hönsmamma"

Maleficum
3

Många kaniner är inte så keliga (som man kan tro det ska vara).

Min senaste kanin hade väldigt stor integritet och det var bara på hennes villkor och när hon ville som jag fick gosa med henne (och då kunde hon till och med floppa).

Däremot så ville hon ofta vara nära mig, ligga och sova bredvid mig (sov också nere i fotänden på sängen) och var väldigt kinkig med att äta om jag inte var nära/hemma (så till den grad att jag fick sätta in hö station i sovrummet för annars åt hon inget på hela natten).

Hon ville främst kela på morgonen och då smög hon sig upp bredvid mig och la sig med rumpan emot mig då hon föredrog att få rumpan masserad (eller gosad i nacken) och var inte jätteroad av att få klappar på huvud och öron. Hon gillade bäst när man "kliade" med fingertopparna snarare än strök med handen (som att simulera en annan kanins slickande). Tog många försökt och experimenterande för att hitta hur och vart hon föredrog att få beröring.
Försökte jag gosa med henne vid tillfällen hon inte valt det så flyttade hon på sig.
Var först sista året (och speciellt sista veckorna i hennes liv) som hon verkligen öppnade upp för gos, innan dess var det enbart vi pälsvård jag fick ta på henne (då hon fick massa gottis för att sitta still medan jag klippte).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

mayhem87
1

#3: tack så mycket för svaret,det låter mycket som Mayhems beteende. Då ska jag dock ha lite koll med de där om maten för ibland känns de som att hon hetsäter för jag hinner knappt ställa ner maten innan hon är tbx vid fötterna.Ska se om de är annorlunda när jag är med henne vid matning.Kanin är nog ett av de mest missbedömda djur jag träffat på,hon bryter alla fördomar jag haft o de år omöjligt o inte älska den lilla

Mvh Mayhems "hönsmamma"

mayhem87
0

#3: just de,hade du henne ensam? För är orolig att hon blir deppig när jag inte är hemma(vilket är max 3 timmar utspritt under dagen just nu). Men samtidigt känns de inte som att hon hade gillat o ha en till vän utan är rätt nöjd med bara mig

Mvh Mayhems "hönsmamma"

Maleficum
0

Pratar du om vanlig pellets då?

Mina får aldrig pellets i skål utan jag har gett det som belöning vid träning eller aktivering (i fallet av min senaste så var det hö hon inte åt om jag inte var nära).

Hon kom tillsammans med en annan kanin (kom från dåliga förhållanden) men han behövde tyvärr avlivas efter ett halvår och hon blev betydligt lugnare och mindre nervös efter att han försvann (hon låg på helspänn när han putsa henne och flög i luften om han floppa bredvid henne) och gjorde så mycket mer framsteg (sluta hetsäta och blev till och med matkinkig) så försökte aldrig introducera en ny kanin till henne (speciellt inte efter att jag passade min kompis kanin och hon inte alls uppskatta en annan kanin i hemmet).

Men har tidigare haft en kanin som blev deppig och sluta äta när hennes mamma dog (hade som tur är brorsan också så kunde sätta ihop dem efter att han blev kastrerad). Så det kan vara väldigt individuellt och har man de frigående inne och man är hemma mycket och de verkar nöjda så kan det funka bra (dock så anser jag att man alltid ska ha minst två kaniner tillsammans om de bor utomhus då de blir alldeles för mycket ensamtid för dem). Sen så är det väldigt mysigt att se och ha två kaniner som verkligen är bondade så man ska ju helt klart tänka till en gång extra om det ändå inte är bäst att ha två.

Har erfarenhet av både kaniner som mått dåligt att bo själva men även de som inte verkar brytt sig samt dem som inte uppskattar annat kaninsällskap (även om de kan tolerera det). så är väldigt individuellt hur de vill ha det (men ska de bo själva så anser jag att de ska vara en del av familjen och alltid ha möjlighet att få vara med och inte "inlåsta" i annat rum eller bur/hage).

Vara borta någon/några timmar (speciellt på dagen när de flesta kaniner ändå sover) brukar gå bra.

mayhem87
0

#6: jo jag ger 2tsk pellets om dagen,morgon o kväll med örter o de är där de blir hysteriskt,hon kastar skålar,toaletterna,lådhusen om hon inte får de vid 6 och 18.försover jag mig så är hon uppe i ansiktet 0603.sen har hon hö hela tiden o tanken är att sluta med pellets men så arg som hon blir så har jag inte räknat ut hur jag ska utesluta de ännu. O eftersom jag inte vet vad den riktiga ägaren gav henne så vill jag inte ändra för mkt. Hon beter sig lite som en hund för hon vill va runt om så hade aldrig stängt inne henne. Vet dock inte hur de skulle gå om jag skaffa en till,då är hela hemmet hennes revir så tror de kan bli svårt för den som kommer in för hon vill ha de på sitt vis o då hade den nya fått vara i bur I början i hennes revir o tror inte de är bra start.

Mvh Mayhems "hönsmamma"

Maleficum
0

#7: Kaniner gillar rutiner 😂
Min senaste fick medicin morgon och kväll stor del av tiden hon bodde hos mig och nåde mig om jag missade hennes medicintider (inte en chans man glömde ge henne) var bara de tillfällen hennes mage strula som hon inte kom för medicin 🙁

mayhem87
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8: det låter ändå som att kaninen du hade var helt underbar.jag visste inte att de var så när de gäller rutiner,sen är jag inte så glad vid att alltid vara uppe kl 6 men morgonen är hon oxå som mest kelig,följt av lek/alternativt att hon riktar in sig på ngt hon inte få vara uppe på,för då vet hon att jag garanterat kommer stiga upp. Imorse floppade hon o låg tillomed under täcket o mös med mig❤ har alltid varit en hundmänniska,o haft katter oxå men detta är som ett mellanting på båda o är helt fascinerad av allt hon gör/visar/vill osv.

Mvh Mayhems "hönsmamma"

Maleficum
0

#9: Att göra sånt de inte får för att få uppmärksamhet är en klassiker 😂 gjorde min senaste också (saker hon aldrig gjorde om jag inte var i närheten och kunde se att hon faktiskt gjorde det).
Hon ogillade också skarpt att jag höll på med mobilen i sängen och kom då som ett skott för att ta den och slänga iväg. Är helt klart tomt utan henne 😢

Brukar också likna kaniner med en blandning av hund och katt. Helt klart underskattade när det kommer till hur smarta och personliga de är.

mayhem87
0

#10: är tacksam för dina svar,då känns de som jag gör rätt med henne iaf. Är mkt av ett kontroll freak så de har varit svårt o landa i ett nytt litet liv som jag inte kan något om.

Mvh Mayhems "hönsmamma"