Kanin iFokus

Kanin

Läst 82 ggr
Filippaaxx
0

Gnager sönder allt

Hej!!
De är så att jag har två små kaniner (Hermelin x dvärgvädur) som är frigående, då ena bröt benet för ca 1 månad sedan så bor hon nu i en liten bur tills frakturen läkt medan min andra lilla grabb hoppar runt på mitt rum som han vill. MEN han har börjat gnaga sönder ALLT! Han brukade aldrig bita sönder saker förut men från ingenstans har han blivit helt galen, med allt menar jag bokstavligen allt.
(Mattor, hundsängar, bordsben, sängkappa, väskor etc)
Denna förändring skedde liksom över en natt.
Är det ett tecken på att han är understimulerad? Han får ofta grenar och han har även en tunnel, hus och massa leksaker han kan gnaga och leka me men han avskyr ”typiska” kaninleksaker….
Behöver verkligen tips? nu!!
Tyvärr så har han ju inte sin kompis att leka med på ytterligare ett par veckor… jag jobbar också nu så jag kan inte sitta och leka/sociallisera mig med honom på dagarna… Har ni tips? på hemmagjorda leksaker?
Eller är de nått annat som kan besvära honom?
Har nån av er haft sådant problem?
Vill ju inte behöva stänga in honom i en bur när jag ej är närvarande.. men forsätter detta problem måste jag ju nästan tillslut det…

Eilert98
0

Är de fortfarande kaninungar?
Isåfall kanske han har kommit i tonåren.
Är de kastrerade?
Kan ju vara att han är frustrerad över att inte få vara med kompisen.
Men annars så är det vanligt att de gnager på typ allt….
Det är ju inte roligt och inte snyggt och dessutom farligt med elkablar.

Jag ser inga problem med att ha kanin i hage/bur tillfälligt när man inte är hemma eller på natten om det är nödvändigt.
Din andra kanin är ju i bur nu, av nödvändighet.
(Hur går det med dens brutna ben? :(

Är det två hanar?
Du vet att två okastrerade hanar inte kan hållas fritt tillsammans ?

Lägg in kvistar och grovt hö i buren bara så att han har något att gnaga på.

När du är hemma/vaken så får han springa fritt.
Så småningom brukar de lugna sig och inte gnaga lika mycket längre.

Filippaaxx
0

#1: Han är drygt fyra år, och han hålla tillsammans med en hona (hon som brutit benet) och båda är kastrerade 🙃
Tänkte testa att köpa en aktiveringsmatta till honom och kanske fixa en grävlåda som han förhoppningsvis kan underhålla sig med 🧐

Lilla Ophelia (hon med brutet ben) börjar bli bättre, vi ska på sista återbesöket om ca 1,5 vecka! Håller tummarna för henne 🥰

Eilert98
0

Aha okej! :)
Ja då saknar han säkert hennes vanliga närvaro.
Låter som en bra ide.
Han går inte ut? I sele och koppel.

Hoppas verkligen att det går bra med Ophelia! 🙏🏻