Kanin iFokus

Kanin

Läst 66 ggr
Selma_r
0

Resa med kanin

Imorgon ska jag resa i ungefär tre timmar, och min kanin ska följa med.

Kan jag få tips? på hur jag ska göra? Tex med underlag i transportburen, mat och vatten, och sånt.

Sen undrar jag även hur jag ska göra med min kanin där. Jag har en sådan trekants bur som jag bygga ihop där men känner mig så fruktansvärt elak om jag stänger in henne i en sådan i en vecka. Hemma bor hon liksom stort med stor Hage och allt. Tycker ni det är okej att låta henne bo i en sådan mindre bur under en veckas tid?

Fridaaaa
1

Hö räcker och gurka för vätska.
Jag har spån & hö i botten eller handduk och hö.

Kaninen kommer inte lida ellre må dåligt för bara 1 vecka. Men tänk på att det är svårt att göra trekantsbur med lagliga mått.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Eilert98
1

Är bra att ställa fram transportburen hemma innan så att hon kan gå in i den och bekanta sig i lugn och ro med luckan öppen.

Bra att ha nåt underlag, typ handduk, liten matta el nåt i botten annars får de inget fäste och kanar omkring med tassarna:(

Ha gärna lite lätt tyg, typ lakan över transportburen att skydda emot stark sol (undvik till varje pris, i bilen också givetvis) eller för många skrämmande intryck, men ibland vill de också se lite vad som händer omkring sig så man kan behöva täcka resp lyfta på tyget ibland för att lugna djuret.

Lite gurka, lite sallad, ev lite melon kan man ha lite att bjuda på i buren.
Ev lite vatten om man har en sådan typ av bur med tillhörande vattenskål eller en vattenflaska om det går att fästa i transportburen.
Men min erfarenhet är att de inte gärna äter eller dricker under transporten, så därför är det bra att hålla nere restiden så mycket som möjligt.
Även lite gott hö alternativt pellets kan man erbjuda.
Inte för mycket bara så att det blir skräpigt, skitigt och äckligt i transportburen.

När du är framme ta genast ut kaninen i en avgränsad yta och ställ fram vatten och dess vanliga hö och naturligtvis toalåda då det behovet kan vara stort.

Om din kanin går i sele och koppel så kan man med fördel stanna en gång under den resan och låta den gå ute lite så den får sträcka ut sig och ev kissa.
(Akta bara så att den inte rymmer!)

Det går nog bra med en mindre bur i en vecka.
Huvudsaken att hon har ett tillräckligt stort utrymme så hon kan gömma hela sig i, vatten, vanliga höet, skydd mot sol och rovdjur.
Det ska du inte känna dåligt samvete för. Ibland måste man under en kortare tid.
Det är den vanliga konstanta djurhållningen som måste ha tillräckligt med utrymme ffa.
Lycka till med allt!

Fridaaaa
1

#2 Dock viktigt att poängtera att inte täcka hela transporten, för blir ingen luft/cirkulation, utan att framsidan är inte täckt.
Och underlag måste man ha, blir för hårt för kaninen annars :)

3 timmars resa behöver kaninen inte komma ut. Bara onödig risk.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.