Kanin iFokus

Kanin

Läst 82 ggr
Linnéa123
0

Ihopsättning av kaniner

Min drygt tre åriga kastrerade hane har jag nu skaffat kompis till. De bor separat med galler emellan. Min kille väger cirka 3,5kg medans honan väger ungefär 1,5/2kg och är 1,5 år. Hon kom igår.

Har ni några bra tips? för ihopsättning? Min kille juckar även när jag kommer in till honom, fast han är kastrerad. Han springer först till gallret och nosar på den andra kaninen, och kommer sedan tillbaka och juckar. Jag tar självklart bort honom då. Känns ju inte bra att han på 3,5kg ska jucka mot henne sedan?

Alexis_351
0

#0: tänker att man kanske kan ge henne lite tid bara nån vecka att vänja sig lite vid dig och hennes nya hem.

Sen börja med att de får byta lite burinredning eller att de har något med den andras lukt bara för att se hur de reagerar (främst han om du är orolig för att han ska sätta på henne). Låta dem nosa runt i den andras bur utan att den andra är där kan ju vara en idé.

annars tänker jag att i regel när man ska sätta ihop djur så har man dem på en neutral yta och sen att man är 2 så att utifall något händer så kan man sära på dem och försöka igen senare. och sedan att även om de funkar ihop så kanske ha dem bara tillsammans när du har uppsikt över dem de första dagarna. vet inte riktigt om hur.

tänker att det viktiga är egentligen att ta det lugnt och låta det ta sin tid, förstår att man vill att de ska få en kompis så fort som möjligt men de behöver ju lite tid att vänja sig :) ja och sen att ha dem under uppsikt utifall.

sen så min hona sa i alla fall till när hon inte vill nu är ju dock min hane mindre men om han försöker sätta på henne och hon inte vill brukar han få morr och stamp till svar.

Lycka till :)

Batte
1

Vi hade en ettårig kastrerad hane som såg ledsen och ensam ut. Vi skaffade en jämnårig hona och satte ner henne på golvet i vardagsrummet tillsammans med honom. De for runt och det juckades en del. Men inom ett par timmar hade de lugnat sig och låg nära varandra som gamla vänner och han slickade rart på henne. Lite juckande i början och numer händer det ibland bara. De är nu 2.5 år ca.

Men börjar de vid sammanfattning bråka så tussarna ryker och de kan skada varandra ska man förstås tänka om och ta det lugnt och steg för steg.

Lycka till!