Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 116 ggr
BamseLepusM
0

Är min hona dräktig?

Hejsan kaninälskare!

Jag undrar om min hona är dräktig?
Hennes mage har blivit större, spänndare och om jag håller händerna runt hennes mage och hon är stilla så känns det som om något rör sig. (Vet inte om jag inbillar mig det eller inte😂)

Jag har en okastrerad hane som vi ska kastrera. Han rymmer ofta från mitt rum när hon är ute i resten av lägenheten, och ibland har han hoppat in i hennes bur när hon är där, vi försöker då snabbt som attans att ta bort honom därifrån. Fast jag vet inte om de kanske har hunnit para sig då vi inte alltid ser när han rymmer ut från rummet, men så fort vi ser särar vi på dem.

Hon gräver mycket i höet och vi har fått köpa ett tyngre hus då hon höll på med det gamla hela tiden och välte den. Hon dricker och äter även mer. Hennes bajs har även förändrats till mycket mörkare så hon går på hö nu, någon pellets som godis ibland.
Du som läser, tror du att hon är dräktig? Och om hon är det, borde jag öka pelletsmängden? P.S Jag är väldigt påläst om kaninungar och uppfödning.
Väldigt tacksam för svar!

Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)

UlrikaD
5

Vill du ha ungar efter just dessa två kaniner? Tänker eftersom du skriver att han rymmer ofta till henne. Man brukar ju säkra upp efter första "olyckshändelsen" om man har djur av olika kön. Jag kan inte svara på om hon är dräktig, det kanske nån annan kan. Men kanske lika bra att börja behandla henne som om hon var det för att vara säker. Antar att hon har rätt ålder inne och allt annat är ok med henne. Och hanen.

Eilert98
0

Oj då!
Hoppas allt går bra.
Det är nog dags att kastrera hankaninen så fort det går. 🙏🏼
De kan föröka sig väldigt.
Vill du behålla honan länge och frisk så är rek att kastrera även henne innan tre års ålder för att undvika cancer i livmoder.