Kanin iFokus

Kanin

Etiketter: allmäntkaninungar-och-avel
Läst 185 ggr
91Marran
1

Vad bör en kanin kosta?

Min sambos syster har börjat avla kaniner.
Frågade vad hon vill ha betalt. Hon sa att hon aldrig sålt någon ännu. Så hon har ingen aning.

Tänker mig att jag vill ge under tusen för en kanin. Tanken är två kullsyskon.
Jag vet att djur inte ska vara billiga pga impulssköp men detta är genomtänkt.

Vill heller inte komma med ett skambud.

Mvh
Mig

flocken
1

Det beror på.
Är föräldrarna renrasiga med stamtavla?
Utställda?
Kommer ungarna ha stamtavla?

För sk hobby uppfödda utan stamtavla så får man nästan skänka bort.
Det är ett sånt överflöd av kaniner. Jag som driver omplaceringshem får verkligen se baksidan av det

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

91Marran
0

De är blandrasiga. Kommer inte ihåg mellan vissa raser. De har stamtavla och jag har träffat föräldrarna. De är inte utställda.
Inte heller vaccinerade eller veterinärbesiktade.

Mvh
Mig

flocken
5

#2: då kan man inte ta något speciellt i betalt. O även fundera en xtra gång vad denna kullen ger kaninvärlden.
Samt har man otur blir det en stor kull på 8-11 ungar. Kanske mestadelen är hanar.
Inga blir sålda.
Varje hane måste ha egen bur från 12v ålder. Hanar får inte gå ihop. kan gå men likväl slå ihjäl varandra

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

91Marran
0

Hur tidigt kan man kastrera en kanin?

Mvh
Mig

91Marran
0

Kaninungarna är bara två veckor nu ungefär. Så får vänta 6 veckor till.

Mvh
Mig

flocken
1

6 mån är rekommendationen.

…………………………………..

Fridaaaa
3

#2 Är de blandraser kan de inte ha stamtavla. Då kan de bara ha härstamningsbevis vilket inte är samma sak.

#4 Från 6 månaders ålder :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

91Marran
0

#7: Aha härstamningsbevis heter det visst. Tänkte inte på det.
Sitter bara och tänker på hur jag ska övertala sambon om att få något att bry mig om och lägga min tid på. När till och med den "nya" chefen på jobbet tycker att jag ska ha kanin.

Enligt sambon är djur ingen hobby. Vi har tillräckligt med de djur vi har. Det sa han när vi hade två katter. Två veckor senare skaffade han sig en jakthund.

Jag känner mig rätt rökt i tanken på kanin.

Vi skaffade mig en kattunge som sällskap för några år sedan som gjorde mitt mående bättre. Men den dog vid ca 1,5 års ålder.

Min kompis sa att jag skulle ut och gå mer med hunden. Hade lust att skriva att gå ut med den du så får du se hur kul det är varje dag. Jag gör det ibland i och för sig och det räcker. Det är ju en jakthund.

Jag har haft en hel del olika djur. Så jag vet vad det innebär och vad som krävs varje dag. Jag behöver någon att prata med som blir glad över ett maskrosblad. Behöver någon att lägga tid på. Någon som inte är sambon.

Mvh
Mig

BamseLepusM
0

Beror på Vilken ras?, om den är renrasog eller inte om det t ex är en lejonhuvad kanske den kostar 600850 eller hur mycket föräldrarna har i utställningspoäng eller i hoppning

Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)

91Marran
0

#9: De är blandras. Minns inte vilka raser. Hon pratade om andra kaniner hon har också. Så jag rör ihop det.
Varken utställning eller hoppning.

Mvh
Mig

flocken
1

En blandras… 100- 250 kr kanske.

…………………………………..

flocken
0

Övriga kostnader är vaccination, kastrering som förhoppningsvis går bra.
En väninna har nu lagt ut 9000kr pga komplikationer

…………………………………..

Zvintos
1

Priset på en blandras tycker jag beror lite på syftet. För att få fram vissa varianter kan man ibland ex behöva korsa olika raser, men då har det också ett väldigt tydligt syfte och slutligt mål. Jag har själv bytt till mig (vi bytte ungar med varandra) en dvärgvädur rex hane där det finns inkorsat lilla tysk vädur längre bak med syftet att förbättra rastypen. Där är det helt ok för mig att betala liknande summa som för en renrasig, när jag vet att jag själv som avlar dvärgvädur rex med stamtavla har nytta av generna. En helt "vanlig" blandras där föräldrarna parats för att "ungar är söta" till exempel skulle jag däremot inte ge särskilt mycket för, då det precis som det nämnts ovan redan finns en hel uppsjö av såna. Så inte mer än några enstaka hundralappar.

BamseLepusM
0

350 kr skulle jag säga

Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)

91Marran
0

Hur hittar man Sajtvärd? Har en fråga.

Mvh
Mig

[Undertaker]
1

#15: Hos Om Sajten.

https://kanin.ifokus.se/about

Forumet för dig som älskar kaniner! Här kan du lära dig om avel, kaninraser, föda, hoppning, skötsel, genetik och massa mer. Det spelar ingen roll om du har kanin, har haft kanin, funderar på att skaffa eller inte ens sett en kanin! Alla är välkomna att fråga och diskutera i vårat forum. Välkommen!