Kanin iFokus

Kanin

Etikett: skada
Läst 117 ggr
Becka_T
0

Kanin som skadat bakbenet

Igår när min dotter skulle ta ut sin ena kanin från buren, så råkade han fastna med sitt ena bakben. Jag var tyvärr inte så nära att jag såg exakt hur det hände, men kaninen sprätte iväg in i buren och dottern blev väldigt orolig.
Idag när vi tog ut honom och hans vän i rastburen på gräset, så såg jag att han haltade lite emellanåt. Ibland höll han även upp benet när han skuttade fram. Han stod dock på bakbenen vid några tillfällen och grävde i sin lilla sandlåda. Han äter och dricker bra. Jag har känt på hans bakben, men första gången reagerade han inte alls när jag sträckte på benen osv. Andra gången sprattlade han jättemycket när jag rörd vid båda benen, så jag känner att det är svårt att säga hur han skadat sig och hur pass ont han har. Borde jag uppsöka veterinär eller går det att avvakta lite och se hur han verkar de kommande dagarna? Vill så klart ta det säkra före det osäkra.
Tacksam för tips? och råd!

Maleficum
4

Kaniner är experter på att dölja smärta så mitt råd är att ringa och rådfråga med kaninkunnig veterinär om hur ni ska göra.

Ett bra exempel på det är min nuvarande kanin som alltid varit lite speciell (kommer från dåliga förhållanden och alltid varit nervös/rädd och lätt fått panikattacker). Mycket beteenden hon haft har jag alltid antagit varit hennes personlighet men efter att hon fick börja en längre metacam behandling (smärtstillande och antiinflammatorisk medicin) pga öroninfektion (som enbart upptäcktes då hennes öga började rinna då hon inte uppvisa några typiska symptom på öronproblem) så ändrades hennes beteende till det bättre och en del av det vi alltid antagit varit hennes personlighet beror troligen på underliggande obehag/smärta.

Så det är alltid bättre att prata med veterinär en gång för mycket än för lite.

I er kanins fall kan han tex råkat dragit en tå ur led (hänt en av mina kaniner) och det måste fixas ganska direkt om det ska gå att fixa över huvud taget.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Becka_T
1

#1: Hej!
Tack så mycket för ditt svar och för dina råd. Jag kommer att ringa en kaninkunnig veterinären idag.

Becka_T
1

Jag ska till veterinären med min kanin idag. Är väldigt nervös ifall det skulle visa sig att det är så att han faktiskt brutit sitt bakben. Jag har sett honom rusa runt och busa med sin kompis i buren nu under morgonen, samt så ställde han sig på bakbenen när vi kom med hö och pellets till dem. Hade han verkligen velat göra detta ifall benet varit brutet? Även om de är bra på att dölja smärta. Jag hoppas innerligt att det inte är brutet utan att han har fått en sträckning eller liknande. Tycker inte att benet ser snett/svullet ut, vad jag kan se.

Maleficum
0

#3: Låter inte som det är såpass allvarligt att han har brutit det men bra du åker och kollar om något annat hänt.

Lycka till!

Becka_T
4

#4: Tack snälla! :) Jag har kollat det nu. Han hade brutit en av tårna i baktassen. Tur i oturen en av de yttre tårna, som de inte lägger vikten särskilt mycket på. Veterinären tror att det kommer att läka av sig själv. Under tiden får han smärtstillande samt så ska vi följa upp med en röntgen igen om två veckor.

Maleficum
1

#5: Det var ju verkligen tur i oturen att det var just den tån! Skönt han får lite smärtlindring nu och så håller vi tummarna att det läker fort nu.

Becka_T
0

#6: Tack snälla! Det håller vi tummarna för 😊✊