Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 318 ggr
Aja85
0

Frågor om att ha kanin

Går i tankarna att skaffa kanin och ha den frigående i lägenheten. Men det är en del saker jag funderar på:

Vad använder ni för rengöringsmedel på golven i era hushåll?

Hur farligt är det att kaninen kommer in i badrummet precis efter man har duschat? Om den är går i duschvattnet? (Har inte badkar, bara duschdraperi.) För en stund efter man duschat är det bra att man inte stänger dörren helt och hållet

Jag har torra fötter, så jag behöver smörja dem ofta. Kan jag använda vilken salva som helst? Tänker på, om kaninen är på samma fläcka där jag nyss har varit med nysmörjade fötter.

Har ni varit med om G.I stasis ofta?

Är det speciella material mattorna på golven måste vara i?

Hur farligt är det för kaninen att vara på dörrmattan? Den drar man ju in grus o sånt på.

Vet att de här frågorna låter galna, men jag vill veta allt innan jag skaffar kanin.

Maleficum
2

Använder mig av såpa när jag behöver torka av golven.

Du kan sätta kompostgaller i dörröppningen till badrummet om du vill hindra kaninen från att gå in dit efter du har duschat.

Kan du ha sockor på sig efter du har smörjt fötterna? Eller tofflor? Vissa salvor är säkerligen inte så nyttiga för kaninen att få i sig.
Helosan är en av dem som dock inte borde vara farlig då den ofta används till djur.

Min nuvarande kanin har problem med sin mage och får lätt stopp/ont så hon är på strikt diet och har gjort massor för att underlätta för henne att inte få återfall (bla har hon hö i sin bädd uppe i sängen eftersom hon gillar att spendera nätterna där och även dagarna när jag inte är hemma och då äter hon inte om hon inte har hö framför näsan).
En av mina tidigare fick problem ett fåtal gånger under sin livstid. Övriga jag haft har däremot aldrig haft problem.

Mattors material beror nog lite på kaninen, om man har en kanin som gillar att tugga och "äta" på saker får man vara mer försiktig än med en som inte rör mattorna. De ska helst vara lite tjockare (så de har lite svikt i sig) och vara mjuka (om man drar med sin egna armbåge emot dem ska man inte få brännsår själv för då riskerar pälsen under fötterna på dem att slitas för mycket så de riskerar sår som är svårbehandlade).
Själv har jag trasmattor.

Är inte speciellt farligt att den kommer åt dörrmattan om du inte vet med dig att du besökt ställen med massor av smitta som kan hamnat på skorna (men då bör de ändå desinficeras och grejer innan man lämnar det stället). Bor du i område där det finns smittor (speciellt om det också finns vildkaniner) så är det vaccinering av kaninen som är viktigare.
Min kanin har tillgång till hall och även tillgång att gå ut på altan och tomten (när väder och hennes mage tillåter).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Aja85
0

#1: Ok. Bra att Helosan fungerar. Inte skönt med strumpor när det är 30grader ute.

Så vitt jag vet finns det inga smittor här som kräver att man behöver göra rent skorna. Vildhare ser jag ibland, men vaccinera kaninen skulle jag göra i vilket fall som helst.

Tack så mycket för alla dina svar 😊

• Redigerat 2024-04-27 21:18 av Aja85
Aja85
0

Hur tar ni bort kaninhår i tvätt? Fungerar såna där pälsborttagare i typ "gummi" man lägger i tvätten?

honing
1
  • Använder främst såpa på golven, har använt annat rengöringsmedel vid vissa tillfällen men då inte låtit kaninerna vara i det rummet på några timmar.

• Jag har alltid lämnat badrumsdörren öppen efter dusch, trots bra ventilation. Mina kaniner har dock aldrig varit intresserade av att gå in i badrummet. Men man kan ju sätta galler/ stänga in kaninerna i annat rum om man har problem (om man har möjlighet till det). Har personligen aldrig varit med om, eller hört, att någons kanin varit in i badrummet och fått problem, men allt kan ju hända.

• Vaseline och Helosan brukar gå bra (sen ska ingen äta sånt..). När jag har smörjt in mig brukar jag sitta kvar i badrummet/på annan otillgänglig plats tills det värsta har torkat in för att det inte ska bli något på golvet.

• Har haft 3 kaniner och bara en av dem har haft problem med magen och det var bara vid ett tillfälle. Då löste det sig väldigt fort med stödfodring.

• Har lite olika mattor, det mesta som inte halkar runt brukar gå bra i min erfarenhet.

• Oftast inte farligt alls (beroende på var du har varit i kontakt med). Har inte hört om någon som fått smittor på det sättet (men det skadar inte att vara försiktig). Många går ju även ut med sina kaniner.

• Jag använder sån där rulle med klistrigt papper för att ta bort hår från kläder (kommer inte på namnet xD). Det behöver jag göra i princip varje gång jag lämnar huset får hår sätter sig överallt. Sen har jag även använt equigroomer i gummi och tycker att det fungerar helt okej på kläder.

Aja85
0

#4: Ok, då vet jag mer. Tack så mycket för alla dina svar 😊

Kollar på Youtube-kanaler som ”Lennon the Bunny” och ”Sincerly Cinnabun.” Det verkar vara vanligt med g.i stasis. Enligt infon där, är en kanins mage väldigt känslig. De pratar bl a om hur viktigt det är att borsta kaninen, speciellt när de fäller som mest under våren och hösten, så de inte får i sig pälsen och får stasis. Och också om hur livshotande sjukdomen är. Samtidigt som det är bra med info, skrämmer de upp en. Så jag tänkte jag frågar er ”riktiga” kaninägare, hur ni har upplevt det där med g.i stasis.

Anledningen till att jag frågar om tvätten är att jag och en väninna tvättar ihop för att spara vatten. Hon är jätteallergisk mot kaniner. Ska verkligen kolla upp det där med equigroomer.

Vilken mat får dina kaniner? Efter vad jag har lärt mig från de kanalerna verkar det vara jättenoga med vad kaniner äter.

Aja85
0

#4: Jag har hamster och ibland ger jag honom godis (t ex som Versele laga Crock med ärtsmak) och han har alltid tillgång till en gnagstång, så han kan slipa sina tänder på. Han får också grönsaker nästan varje dag. Ger du dina kaniner ngt extra ibland? Eller är deras magar så känsliga att de inte kan få annat än deras foder och hö? När de är vuxna, vilket hö brukar du ge dem?

Maleficum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5: Allergenerna försvinner i tvätten (helst tvätta i minst 60 grader), däremot bör hon inte hantera tvätten innan den blivit tvättad och det kan ju vara en fördel om du skakar av sakerna utomhus innan de tas till tvättmaskinen (har ni tvättstuga eller tvättar hemma?) och undvik att skaka runt och sprida runt sakerna innan de hamnar i tvättmaskinen för att undvika att allergenerna sprider sig (våttorknining av ytorna runt omkring hjälper också till att hålla mängderna nere).

Kaniner har känsliga magar och man ska vara försiktigt när man introducerar nya saker till dem. Dock är det stor individuell skillnad mellan individer. Hade mamman och två syskon (som jag avlat själv) där varken mamman eller systern någonsin fick problem med magen medan brorsan fick problem kanske 3 gånger under sitt liv. Min nuvarande är jättekänslig (troligen pga hennes tidigare levnadssituation).

#6 Hö (och gräs när de är invanda på det) ska vara minst 80% av foderintaget/dag. Lite pellets kan man ge men är ofta inte nödvändigt till alla (men smidigt sett att ha lite träningsgodis, själv använder jag min kanins dagliga mängd av pellets till träning, hon får aldrig något i skål). Mörkbladig sallad av blandad sort kan man ge lite av dagligen (om de är vana). Ett bra sätt att ge de färskt grönt är att odla spannmålsgräs (korngräs och vetegräs är enklast men även havregräs funkar) kan med rätt teknik odlas helt utan jord och kan då ges helt som det är (sprouted fodder heter det på engelska och finns en hel del info om det om man googlar) men går också att odla i en mindre mängd jord (jag brukar använda toalådor att odla i och växla emellan). Tar runt 7 dagar att bli färdigt och håller sen i några dagar för dem att äta (då det fortsätter växa ett tag) så brukar ha minst två lådor igång i olika stadier vintertid för kontinuerlig tillgång.

Ekologiskt bananskal i små bitar funkar bra som godis (undvik frukt och morötter då det innehåller för mycket socker, morotsblasten går bra att ge).

Grenar från tex äppelträd är bra att erbjuda också för gnagbehovet.

Alfalfahö ska man undvika speciellt till vuxna, annars så funkar det mesta höet bra så länge det är fräscht och lite grövre (inte hårdpressat hö man kan köpa i tex matbutik). Bäst är om man kan hitta någon bonde/hästgård som har torrhö på stor bal och köpa. Brukar vara bra kvalité och mycket billigare än att köpa i affär. Går super att förvara i gammalt påslakan (så det får luft) så slipper man att sprida hö överallt.

• Redigerat 2024-05-05 14:03 av Maleficum
Aja85
0

#7: Ok. Då ligger jag risigt till när det gäller maten. Men tack för alla dina svar 😊

honing
0

#6:
Som andra har skrivit i tråden är magarna känsliga, men har som sagt bara varit med om dålig mage en gång och det gick över av sig självt med hjälp av stödfodring. Sen om kaninen är dålig i flera timmar/inte intresserad av mat eller vatten ska man så klart åka in till veterinär.
Mina kaniner har fri tillgång på vatten och hö, det är egentligen allt de behöver. Jag har köpt hö från bonde, men de har även fått hösilage när jag hade häst.

Jag ger kaninerna pellets men inte dagligen, mer som godis vid trickträning osv. Jag ger Brits adult. Kaninerna gillar det och jag tycker att det är en av de bättre på marknaden om man kollar på innehåll (minst 20% fibrer och de första ingredienserna är hö, och lusern). Sen innehåller all pellets som jag har sett spannmål också, men då får man ta det som har minst mängd.

Nu på sommaren har de fått äppelkvistar och maskrosor. När jag har frukt och grönt hemma får de också, men mängden varierar beroende på vad det är ("mycket" persilja/grönkål, lite morot/äpple).

En av mina tidigare kaniner lyckades komma åt mat som var kvarlämnad på bordet (snabbnudlar…). Han fick i sig en mängd men blev som tur var inte dålig av det. Sen har jag även gjort mig skyldig till att ge kaniner människomat som absolut inte är bra för dem (tex brödsmulor, delar av kex osv). Men det har varit i liten mängd och det har gått bra (dock inget jag rekommenderar).

Aja85
0

#9: Ok. Tack så mycket för dina svar 😊

Aja85
0

#9: Tyvärr är hö från djuraffär enda jag kan få tag på 😔
Ok, då vet jag vilka pellets som är bra 😊 Har tittat på ”Versele-laga”, originalet och de för känsliga magar.
Hur mycket grönt får era kaniner? Vad jag förstår så ska de bara ha en viss mängd. En Youtubare jag tittade på sa en ”cup.” Men det tyckte jag var vagt. En ”cup” beror ju på hur stor koppen är.

Tack än en gång för dina svar 😊

Maleficum
2

#11: Måttet Cup är ungefär 2,5 dl (2.36588237 dl för US Cup).

Versele-laga brukar vara bra pellets också (speciellt deras cuni complete serie).

Aja85
0

#12: Ok, då blir det ca ett salladsblad/dag. Låter lite. Hur mycket ger ni era kaniner?

• Redigerat 2024-05-13 06:38 av Aja85
Maleficum
1

#13: Eftersom jag inte ger sallad och sånt till min kan jag inte säga någon specifik mängd.

Till min förra brukade jag se till att alltid ha spannmålsgräs (havregräs, korngräs eller vetegräs) tillgängligt (speciellt under vintern) och han hade även tillgång till trädgården näsan dagligen året runt vid så han käkade gräs och örter och sånt han hitta där.

Råkade jag ha någon sallad han gilla hemma (tex ruccola älskade han) kunde han få en nypa någon gång.

Hermes&Vilda
0

#13: 2,5 dl är nog inte ett salladsblad, betydligt mer. Nu när jag vänjer mina vid sallad så får dem mer än ett salladsblad. Ta fram ett mått där det står dl på. Sen tar du bara 2 hela mått, och fyller sen ett halvt så blir det 2,5 dl. Det förstod du nog dock :). Sen blir ju tex ett blad romansallad faktiskt en stor del av ett dl mått.

Aja85
0

#15: Jag tänker som en kratta. Såg bara 1 decilitermått framför mig 😳

Aja85
0

#4: Ok. Så länge när du har använt annat rengöringsmedel. Trodde det skulle räcka med att vänta tills det torkar. Här tar det ca 20min innan det blir torrt. Om jag börjar med köket o slutar med vardagsrummet, så är köket torrt när jag är klar med vardagsrummet.

Aja85
0

Har ni gett era kaniner "Oxbow natural science digestive support 120g"? Om så, det står att man ska rådgöra med en veterinär innan man ger kaninen den. Har ni gjort det eller bara gett kaninen den?

• Redigerat 2024-06-29 05:28 av Aja85
Maleficum
1

#18: Har din kanin problem med matsmältningen? Om den inte har några problem så är det onödigt att ge. Har den problem och du redan utrett andra orsaker till det och anpassat dieten utan att det hjälpt kan du testa att ge om det funkar (själv så ger jag min kanin med magproblem Protex Pro-Fibre istället och det hjälper henne även om det inte är 100%, men hon har haft genomgång hos veterinär innan för sina problem).
Har inte get oxbows digistive tabletter men min tidigare kanin fick Joint Support då han hade problem med höfterna och det hjälpte.

Aja85
0

#19: Ok. Hittills har han inte haft problem med magen, men han har bara bott här i knappt en vecka. Tänkte om Oxbow var ngt jag kan ge i förebyggande syfte.
Tack för ditt svar 😊

Aja85
0

Kan man ha alspån och hampaspån samtidigt i kaninlådan? Anledning till att jag frågar är för att jag har en säck med alspån som jag använder till min hamster. Men så mycket gör han inte av med. Var så, att när jag köpte säcken, hade jag tre hamstrar och då gick det verkligen åt spån. Tyvärr dog två av dem för nga månader sedan :(