Kanin iFokus

Kanin

Läst 83 ggr
kanin1993
0

Fråga om kanin mat.

Hej

Vilken sort hö ska jag ge till en åtta månader gammal dvärgvädur. Timothy hö eller annat hö till en yngre kanin?

Hur mycket färska grönsaker ska jag ge till min kanin varje dag och kan jag ersätta pellets med grönsaker helt. Efter att kaninen fått vänja sig vid att äta grönsaker?

Vilka grönsaker eller örter är bäst att ge min kanin?

Fridaaaa
1

Är inget speciellt vid vissa åldrar, :)

Grönsaker är inget du behöver ge varje dag, bladgrönsaker däremot är bra att ge varje dag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

BamseLepusM
0

Det egentligen ingen roll på höet men det ska dofta torrt och gott, ska vara grönt och grovt, Iinte brunt eller lukta unket. Spenat kan vara bra att ge varje dag, det gör jag! :)

Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)

BamseLepusM
0

Och Persilja

Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)

Fridaaaa
0

#2 Höet måste inte vara grönt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maleficum
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2: Spenat ska helst inte ges varje dag då de innehåller oxalater (som kan hindra kroppen ta upp järn).

"Spenat, mangold, kål, brysselkål och broccoli bör man inte ge allt för mycket av då de kan orsaka ämnesomsättningssjukdomar men i en blandning och i mindre mängder går det bra."
https://www.agria.se/smadjur/artiklar/skotsel-och-vard/utfodring-av-kaniner/

Bäst är at blanda och ge olika sorter olika dagar. Ruccola brukar vara en favorit (iaf hos mina kaniner).

#0 Mörkt bladgrönt och örter är bra tillskott. Man kan även odla eget spannmålsgräs tex korngräs, vetegräs eller havregräs. Havregräs är svårast men både korngräs och vetegräs är enkelt och snabbodlat (och kan även odlas utan jord).
Jag brukar odla i gamla toalådor och ge, speciellt under vintern när det inte finns grönt ute. Tar ca 6-7 dagar innan de vuxit sig högt så jag börjar ge och sen räcker det i några dagar (då det fortsätter växa några dagar till), brukar ha minst två lådor i olika växtstadier igång så när första börjat vissna/ta slut så är nästa redo. Har ett tunt lager jord i botten och blandar i fröna (föredrar vete eller korn då det växer snabbare och bättre men på bilden är det havre för det är det jag har hemma nu).
Saltå Kvarns hela vete (finns ofta på bak/mjöl avdelning i vissa mataffärer) groddar bra. Annars får man köpa foderkorn eller havre på tex granngården i större säck.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

BamseLepusM
0

Aha, ok tack! 🐰