Destruktiv kanin
Hej!
Jag har två kaniner varav en teddy hona på nästan 9 år. De har sedan vi fick de haft problem med sina tassar när det kommer till hårda golv vilket gjort att de fått vara i en inhägnad täckt med madrasser. Dock har de fått komma ut om kvällarna och spring runt fritt. Detta har gått bra i drygt ett år men nu under de senaste två veckorna har hon blivit väldigt destruktiv. Madrasser, tapet, mattor, krukor, skinnfällar har fallit under hennes tassar och tänder. Jag har antagit att hon varit understimulerad och försökt ge henne olika leksaker, pinnar att gnaga på etc. Men hon fortsätter att gräva och rycka i allt.
Medans jag skriver det här ser jag ironiskt nog hur hon börjar dra päls. Men kan hon vara skendräktig? trots att hon är nästan 9 år?
- Redigerat 2024-03-23 11:20 av felicia_floppsi
Kaniner kan brunsta och bli skendräktiga (och till och med dräktiga) hela livet ut.
Låter helt klart som att hon blivit påverkad av våren och hormoner! Är det mer illa än vad det varit tidigare så kan det även vara att hon fått tex tumörer i livmodern (mycket vanligt på äldre okastrerade honkaniner med förändringar i livmodern) som gör att hormonerna är värre än vanligt och skulle rekommendera ett veterinärbesök så hon kan undersökas ordentligt.
Plötsliga större förändringar hos kaninen, både fysiskt och psykiskt, bör alltid kollas upp hos veterinär (ofta döljer ju kaniner problem så man måste vara vaksam på även de minsta förändringarna och då är stora förändringar en stor varningsklocka).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu