Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar
Läst 103 ggr
Jenea777
0

Kaninungar vinter/vår för kallt?

Hej! Min kanin hona fick sin första kull förra veckan. ( Hon bor i en utebur ute).
Hon är rätt kortopälsad så ungarna har inte jätte mycket päls i boet, men hon har grävt ner dem kanske djupt med hö och halm. ( Hon födde dem inte i bolådan, den gillar Hon ej) 😅

Frågan är:
Ska jag flytta honan och ungarna inomhus, innan ungarna kryper ur boett? Tänker på om de kan frysa igäll om det är kallt ute. Blir ca -4 på natten. Nästa vecka är de 2 veckor så snart kommer de krypa ut.
Eller kan dem vara kvar där dem är utan att det ska vara något problem?
Hur har ni gjort ni som varit i samma/liknande situation? 😊🤗

L&S är bäst
0

Hur gamla är kaninungarna?

L&S är bäst
1

Kaninungar under 7 dagars ålder behöver omgivningstempratur på 27-30 grader.

Så om de är under 7 dagar så måste de in.

Jenea777
0

#2: Kaninungarna är 11 dagar nu. På dagarna är det plus grader idag hade vi 9+. Men tänker sen när de är ca 2,5 veckor när de börja krypa ut själva.
Är det förkallt för dem då? 🙂

BamseLepusM
0

Har du inte läst på om det här innan du tog kullen?

Om jag var du skulle jag ta in dem med tanke på att om en kaninunge ramlar ut ur halmboet är det ju risk att den fryser ihjäl, risken blir mindre om omgivningen är varmare. Jag tror inte att det är en så bra ide` att flytta boet då boet kan börja lukta för mycket människa. Skulle ju vart bättre om hon födde dem i bolådan.
:)

Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)

Jenea777
0

#4: jo jag har läst på plus att jag har haft kull på sommarn annat år. Men inte så här tidigt.

Du skriver först att jag ska ta in dem sen att jag inte ska ta in dem. Fattar inte riktigt hur du menar?😅

Bolådan som jag skrev innan. Valde hon inte att lägga boet i.

Hoppas på bra tips? /svar om det är någon som är/har varit i liknade situation?

BamseLepusM
0

Jag menar att inte flytta halmboet in i bolådan.

Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)

Jenea777
0

#6: Att de ska bo kvar utomhus och inte flytta dem in? 🤔😊

Jenea777
1

Det har gått bra med bebisarna och mamman har bra koll på att hålla dem varma när kylan kommer. 😊
Ungarna är pigga och glada hoppar/skuttar runt.

BamseLepusM
1

Härligt! :)