Kaniner som äter mindre
Hej! Jag har två kaniner (en hona och hane, 3 respektive 4 år) och sen ungefär en till två veckor tillbaka äter de mycket mindre än vad de brukar göra. Jag köpte nytt foder som de totalt vägrade äta (den de normalt äter var slut i djuraffären) så då beställde jag hem den de brukar äta igen, och den äter de lite av. Men mindre än vanligt.
Jag brukar ge dem mat vid kvällen (kanske 1,5 dl) och skålen brukar alltid vara tom till kvällen efter. Men nu behöver jag knappt fylla på den. De äter massa hö som jag fyller på med varje dag och dricker bra med vatten och jag har gett dem lite gnagpinnar som de glatt tuggar i sig.
Jag funderade på om det kan vara så att de äter mindre pellets när de nu håller på och byter päls? Jag har hört att kaniner kan äta mindre i omgångar så det kanske kan ha med det att göra? Jag är såklart lite orolig över det här men inte jätteorolig eftersom de fortfarande äter hö och dricker vatten.
Så kan det vara pga att de byter päls eller kan det finnas andra anledningar till att de äter mindre än vanligt? Väldigt tacksam för svar! :)
Beroende på kaninernas storlek så låter 1,5 dl väldigt mycket.
En kanin kan klara sig utan pellets om de får bra hö och lite grönt.
Så länge de äter ordentligt med hö så finns det inte mycket att oroa sig över.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Det är inget du behöver oroa dig för:)
Viktigaste är ju att kaninen äter hö och bladgrönt, pellets är egentligen ganska onödigt, tänk på hur kaninen i det vilda lever.
Håller med om att det är ganska mycket pellets, men alla tycker ju olika omkring just det. Jag ger mina kaniner 1 msk var (alltså 1 msk per kg) förutom när de var små ungar då brukar jag ge de 1/2 dl kraftfoder under den perioden. :)
Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)