Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 60 ggr
𝔏𝔒𝔙𝔄
0

Hur kan de bli ”gosigare”

Mina kaninen fyllde fyra nu i januari och de har aldrig riktigt varit så gosiga och jag har aldrig kunnat bära/ lyfta dem, men det är absolut inte så att de är rädda för mig de söker kontakt och jag får klappa dem när de äter något gott. Men det hade varit smidigare med kloklippningen och att flytta över dem till sommarhagen om de man kunde lyfta dem och också väldigt gosigt om de inte drog sig tillbaka.
Har ni några tips??

Tack på förhand 🤩

”Hästen är både din bästa vän och din största utmaning - det är därför bandet blir så starkt.”

Fridaaaa
0

Alla kaniner är inte "gosiga" av sig - olika personligheter :)
Enda man kan göra är att vara mycket hos dem, ge dem gott och så.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Namiko
0

Gosigare är det inte troligt att du får dom, men du kan definitivt träna lyft med dom för att underlätta hantering och transport.

Min favoritmetod består av att när kaninen är nära så böjer jag mig ner, sätter händerna under kaninen (en hand under bröstet/mellan frambenen och en under rumpan) och lyfter bara så pass att tassarna kommer upp i luften, sen sätter jag direkt ner kaninen igen och släpper. Hela händelseförloppet tar inte mer än några få sekunder och det gör ingenting om kaninen springer iväg efteråt, låt den göra precis vad den vill. Upprepa en till två gånger per dag och det som händer är att själva lyftet blir avdramatiserat för kaninen eftersom det inte leder till att bli fasthållen hela tiden. Det är viktigt att du inte jagar kaninerna utan passar på när dom är nära dig.

Vad gäller att bära kaninerna så försök att minimera hur länge du behöver bära dom. Vid kloklippning så lyfter du upp dom vid den plats du ska klippa klorna på om möjligt. Är det långt till hagen så kan det vara bättre att lyfta över kaninen i en transportbur att bära den i. Jag tycker att lyftträning brukar leda till att kaninerna också tolererar att bäras mer, men dom flesta kaniner ogillar att bli fasthållna så det är bra att inte bära mer än nödvändigt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Maleficum
0

När det kommer till flytt kan du lära dem att hoppa in i transportbur och använda den för flytt.

För att klippa klor på min kanin så gör jag samma som att klippa pälsen. Har en liten matta på mitt vardagsrumsbord där hon får hoppa upp och så får hon äta "godis" (krossad pellets och lite hel havre) medan jag pysslar (och håller då tassarna rätt nära bordet när jag klipper klorna). Detta eftersom hon får fullkomlig panik av att bli fasthållen och trots att vi övar på det så kommer hon inte över det (har inte heller hjälpt att vi varit tvungen att vara hos veterinär en del och tagit blodprov och gjort jobbiga saker och att jag i början var tvungen att tvångshålla vid pälsvård innan vi hittade en lösning som funka för oss båda).
Hon har dock en jobbigt förflutet innan hon kom till mig.

Min är inte heller speciellt gosig men ibland går det bra (på hennes villkor), ofta går det bäst mitt på dagen när hon har sin vilostund (eller på morgonen när hon själv kommer till mig i sängen för lite gos), sen gillar hon ju inte att jag petar var som helst så det har tagit ett tag att komma underfund med hur och vart hon vill ha gos.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

𝔏𝔒𝔙𝔄
0

Tack så mycket jag ska sitta mycket med dem i sommar

”Hästen är både din bästa vän och din största utmaning - det är därför bandet blir så starkt.”