Kanin iFokus

Kanin

Etiketter: hjälppotträning
Läst 71 ggr
Lukaskanin
0

Bajsar i betesburen

Hej! Igår kom vi hem med vår första kanin. En hane på 11 veckor som ska kastreras och sen få en hona inom kort som sällskap. Men frågorna är många nu trots att jag läser allt jag kan.

Vi har ett klassiskt 2våningshus med bodel och ramp och som sen är ihopkopplat med en betesbur på 2m2.
Tidigare har han bott i en bur på gräsmatta med ett kryp in i direkt på gräset.

Min fråga är: Ingenstans i huset verkar Lukas som han heter, kissa eller bajsa. Men i betesburen som är på gräs så är det kluttar överallt. Gissar att han kissar där oxå. Detta verkar ju väldigt bekvämt då det är rent och fint i buren.

Men i vinter lär han ju knappast skutta ut i snön i betesburen för att göra sina behov. Har ställt in en toaletthörna med spån i huset på bottenvåningen. Ingen klutt där ännu. Ska jag flytta bajset till lådan för att han ska lära sig bajsa där eller vara nöjd med att han bajsar direkt på gräset i betesburen?

Mvh Jim

Namiko
3

Kaniner har en tendens att göra sina behov medan dom äter, så det är helt normalt att han gör av sig på betesdelen av buren. Placera hans hö så han kan sitta och äta i toalådan under vintern så kommer han mest troligt att kissa och bajsa där också utan att ni behöver göra något alls.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Vildkanin]
0

Skulle rekommendera att ställa ut en toalåda med tak som går att tömma på vintern, annars fryser bajset fast och det kommer bli osanitärt i hagen (sålänge hagen inte flyttas runt konstant).