Kanin beter sig annorlunda
Min kanin har betett sig väldigt underligt på senaste tiden. Han hade en period under sommaren där han varken drack eller åt något alls (2 dagar), sedan började han dricka igen och äta pellets. Men inte alls bli lika matglad som innan. Han hade inte ätit hö på 2 månader, men bajsat. Nu har han börjat riva jätte mycket i höet och äter lite av det. Idag nu på kvällen började han riva mycket på balkongen (där han bor, den är stor). Han började putta och flytta på toaletten och hålla på.
Någon som varit med om liknande? Vi vet att vi borde ha åkt till veterinär innan, men mamma & pappa sa att han mådde bra och ville inte ta dit honom, eller bara att han såg ut att må bra. Men kaninen döljer ju skador. Vet att detta inte är i närheten av okej och jag behöver ingen uppläxning angående veterinär grejen. Jag vill bara ha lite råd. Men nu har jag övertalat dem att något är på tok.
Har han haft så långa perioder där han inte ätit hö finns det risken att hans tänder har blivit förvuxna eller fått vassa sporrar som gör superont och kan ge hemska sår i munnen vilket kommer göra att han verkligen inte vill äta hö (vilket är livsviktigt och det han ska äta mest av, minst 80% av dieten ska vara hö).
Så se till att du får komma på veterinär besök med honom (till kaninkunnig veterinär), enligt lag är det dina föräldrars skyldighet (om du är omyndig) att ta honom till veterinär när det behövs (vilket det uppenbarligen görs eftersom han inte äter som han ska).
En kanin som inte äter är verkligen allvarligt och är akut när de inte ätit på ett dygn så ni har verkligen haft tur att han överlevt att inte ha ätit (och druckit) på två dagar, det är oftast en dödsdom för en kanin.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu