Kanin iFokus

Kanin

Läst 80 ggr
_Kai_
0

Nybliven kaninägare

Vi köpte en dvärgteddy för ett par veckor sedan. Han är drygt 3 månader nu.

I buren har han fri tillgång till hö, ändå verkar han hungrig mest hela tiden. Vi plockar maskrosblad och lite gräs två ggr per dag till honom. Han får en liten gurkskiva dagligen samt pellets (Oxbow Young rabbit), typ två matskedar.
Ger vi honom för lite? Kan vi ge honom mer pellets?

Jag är den i familjen som ägnar honom mest uppmärksamhet, kel, matning, städning av bur osv. Har klippt hans klor en gång sedan vi fick honom. Efter att jag gjort det, detta var ca 2-3 veckor sedan, så vill han inte vara uppe i min famn längre.
Däremot får min sambo hålla i honom.
Kan jag göra något för att vinna hans "förtroende igen"? Han springer fram till mig och slickar på mig när jag kommer, jag får klappa honom osv. Men att jag håller i honom gillar han inte. Det är inte så att han biter utan sprattlar och vill komma loss.

• Redigerat 2023-09-03 10:32 av _Kai_
[Zefirka]
0

Jag tycker det låter bra (är ibland kaninvakt så lite kan jag)

Jag har aldrig klippt klor, men jag vet att de tappar ens förtroende när man klippt dom. Men han kommer bli tvungen att vänja sig, att ge tex pellets ur handen kan stärka förtroendet.

Men lyssna på nån som kan detta lite bättre, jag har själv inga kaniner utan sitter bara då och då kaninvakt, så deras ägare har lärt mig lite nyttigt.

_Kai_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0: Jag såg detta på evidensias hemsida nu. Kan jag alltså ge honom obegränsat med pellets nu när han är så liten?

Jillyana
0

Grattis till din kanin. Vad säger uppfödaren om hur mycket han har ätit förut och hur han har varit med att klippa klorna?

_Kai_
0

Han kommer från en bondgård så där var det inga direkta riktlinjer. Klorna var troligtvis inte klippta någonsin innan vi fick honom.
Och om jag minns det rätt så hade han inga pellets alls i sin bur när vi köpte honom.

Jillyana
0

#4: okej, då kan jag tyvärr inte bidra med mer. Hade endast en kanin för typ 20år sedan XD En hel del har ju ändrats sedan dess. Och min hade samma backgrund.

Något jag dock gör för min hamster är att jag lägger stenar/skifferplattor i buren som slipar ner klorna när han går där. Det hjälper lite kan jag tänka mig.

Fridaaaa
1

#2 Nej det stämmer inte. Kaniner ska inte ha fri tillgång på pellets enbart fri tillgång på hö

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.