Bada kanin i vanvårdsärende
Jag driver ett omplaceringshem för kanin.
Jobbar med länsstyrelsen.
Igår fick jag hem en upphittad kanin som skulle avlivas om jag inte tog henne.
Hon har hudförändringar och flera sår.
Men det jag reagerade på var hennes lukt.
Jag vet inte hur pälsen känns då jag hanterar henne med skyddskläder i risk för smitta.
Pälsen ser kladdig ut och luktar sött. Luktar inte alls kanin.
Funderar på att bada henne. Få ordning på pälsen.
Men man ska ju helst inte bada kaniner.
Vi har tid till veterinären på torsdag.
Kanske avvakta tills dess så man kan fortsätta dokumentera denna vanvård.
Vad hade ni gjort?
Bifogar bild på lilla Glittra
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Är pälsen kladdig och luktar konstigt hade jag nog övervägt bad ifall det är något som inte är så nyttigt för henne att slicka i sig (tänker om hon varit under nån bil som läckt något tex, vet ju inte i vilken miljö hon hittades).
Viktigt är ju bara att få henne ordentligt torr efteråt (typ föna).
Men beror ju lite på hur lättstressad hon verkar bli också, är hon superbervös kanske det ändå är bättre att avvakta så hon inte blir sämre pga det.
Kanske det kan hjälpa med fuktig/lätt blöt handduk och "putsa" henne med?
Verkligen inte lätt att veta vad som är bäst i detta läge.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: jag vet inte heller var hon hittades.
Men jag tänkte avvakta till efter veterinären. Då hon har hudförändringar så vill jag inte göra något utan veterinärens ok.
Hon äter o dricker som hon ska
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
#2: Låter klokt. Hoppas det inte är något allt för allvarligt. Ser ut som hon varit rejält fästingangripen 😕
Min Lupin reagerade starkt på fästingar och det svullna ofta efter bett och kunde även bli stora varfyllda bulor som man fick tömma (speciellt om de satt sig runt halsen).
Är tur hon fick hamna hos dig så hon får bästa omvårdnad.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#3: jag hoppas det inte är så allvarligt. Vågar inte hantera henne utan plasthandskar o plastförkläde. Så blir bara på morgonen för metacam och nutrolin olja och mat.
Jag vet att min klinik gör allt för att hålla ner kostnaden. Så hoppas det inte kostar alltför mycket
…………………………………..