Dvärgvädur - hur vanligt är öronproblem?
Hej, jag funderar på att utöka familjen med 1-2 kaniner och är intresserad av några olika kaninraser (tittar just nu på främst Dvärgvädur, Holländsk, Orange, Lilla Havanna). Dvärgvädur verkar vara så mysiga, lugna och fina i temperamentet. MEN att de tyvärr kan få problem med sina öron eftersom öronen hänger ner. Är det någon som vet hur stor andel som drabbas av öronproblem? Hur stor risken är det att det blir bekymmer för kaninen och hur vanligt är det att det behövs operation?
Haft måååååånga dvägvädur och aldrig haft någon som haft problem med öronen
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tror inte man riktigt vet hur vanligt det är men de studier som jag har läst fick mig att välja en annan ras (Har också tänkt på att många dvärgvädurar på smådjurschansen är döva, dock kommer de ofta från oseriös avel). Förutom att de kan få problem med hörseln så kan de också förfrysa öronen om de doppas ned i vattenskålen på vintern och så har de ofta plattare huvudform som kan ge andningsbesvär och bettfel. Så det finns ganska många saker att hålla koll på.
Svenska kaninvälfärdsföreningen gjorde en liten studie om det.
"33 kaniner med hängande öron (totalt 64 %) och 3 kaniner med stående öron (totalt 5,9 %) diagnostiserades med någon typ av öronsjukdom, trots att ingen ägare hade tagit upp misstankar om detta vid bokningen av tiden."
https://skvf.se/kanininfo/v-durskaniner.html
Min kompis vädur har en hel del problem med sina öron (speciellt överdriven mängd vax som måste behandlas regelbundet).
Finns även en studie från England (kan inte länka just nu) som visa på en hel del problem med öronen på vädurar och då ofta i innerörat som kan vara svårt att upptäcka utifrån och bara kan diagnostiseras via röntgen.
Personligen skulle jag inte skaffa vädurskanin (också för att jag alltid tyckt ståöron är finare).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
- Redigerat 2023-08-06 22:37 av Maleficum
#2 Alla mina har bott ute, inte en enda har förfrusit några öron eller liknande
Och det med "platt ansikte" är de extremavlade.
#4: Jo men alla bor inte i södra Sverige eller har lador att ta in kaninerna på natten.
#5 Blir kallt även i södra Sverige, så det har ju ingen betydelse. Räcker ju att det blir frysgrader,
Dwarf Aries, also known as Miniature Aries or Mini Aries, are adorable and charming little creatures that have captured the hearts of many pet lovers worldwide. These tiny rabbits are a variant of the Aries breed, characterized by their compact size and endearing appearance. While they make wonderful companions, like any other living beings, Dwarf Aries can also face health challenges. In this article, we explore the prevalence of ear problems in Dwarf Aries and ways to ensure their overall well-being.https://medium.com/@hm4013824/portillos-goes-green-sustainability-efforts-and-initiatives-7e9803844de2
- Redigerat 2023-08-07 12:48 av Junnytyerst123
#1: tack skönt att höra att dina dvärgvädurar inte haft några öronproblem! Och att inte alla dvärgvädurar drabbas.
#2: det visste jag inte om kalla öron, andning och bettfel! Tack för att du uppmärksammade detta!
#3: tack för informationen! Jag kollade på länken också. Det betyder ju tyvärr att väldigt många kaniner med hängande öron går med ”dolda” öronproblem stackarna. OM jag skaffar en långörad kanin (tveksam!) så kommer jag i så fall boka tid hos veterinären för regelbunden öronkontroll för säkerhets skull, även om jag inte ”ser” något problem hemma med kaninen.
#4: tack för svar, det är så bra att få höra om olika erfarenheter! För min del planerar jag att kaninerna kommer inomhus och få komma ut i Hage på dagarna när det är sommar. Men bra att känna till frågan om kalla öron om kaninerna behöver flytta ut. Skönt att det inte drabbat dina kaniner!
#7: Tack för svar, jag vill gärna läsa artikel, men länken går till annat innehåll? Jag har försökt söka men hittar tyvärr inte. Har du möjlighet får du gärna prova skicka länken där jag hittar artikeln igen.