Liten vildkaninunge
Vi, jag och sambon, hittade en väldigt liten kaninunge på en skogsstig. Den var översållad av myror och väldigt svag. Vi kunde inte finna någon kaninmamma i närområdet, och kunde verkligen inte låta den ligga kvar, så vi tog med hen hem och har nu, sedan tisdags, matat med färdig välling för 6-månaders bebisar, med hjälp av liten pipett. Lille Skutt, som vi kallar hen, äter flera ggr om dagen. Vi har googlat, talat med veterinär online. Vi är nybörjare med kaniner men har förstått att dom behöver fet mat. Någon som kan hjälpa oss med tips?? Lille Skutt vill inte äta salladsblad, morotspuré eller pellets. Bara välling. Efter sett fil er på Youtube så tror vi att Lille Skutt är runt 10-12 dagar idag. Hen sover gärna på mitt bröst eller kurar in sig mot min hals under hakan när jag ligger ner. Vi har gjort iordning en bur med strö, en fårskinnstoffel som hen gärna kryper in i och sover.
Vi tar tacksamt emot alla tips? på mat, dryck, boende och aktivering.
Det ser ut som en liten hare😉
/Maria

Det där är ingen kaninungar, det är en hare. Troligtvis ganska nyfödd när ni hittade den. Haren lämnar sina ungar och ungen ligger de första veckorna helt still och matas två gånger om dagen av en mycket försiktig mamma. Det är genetiskt i ungen att inte röra sig, även om det är myror omkring. Självklart hittade ni ingen harmamma eftersom hon gömmer sig för att inte avslöja vart ungen finns. Ni får inte ha den hemma och mata upp den. Risken är stor att ni istället har ihjäl den, och vad ska ni göra med en vuxen hare? Ni har ingen möjlighet att släppa ut den utan rehabilitering. Kontakta ett viltrehabcenter. Troligtvis fanns det en mamma i närheten och den var inte övergiven.
Lagen säger att som privatperson får man ta hand om ett vilt djur i max 48 timmar.
Därefter måste djuret överlämnas till en licensierad viltrehabiliterare.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Japp, håller med övriga. Definitivt en harunge. Har ni inte fått lära er att låta bli ensamma djurungar ute i skogen den här tiden på året?
https://viltrehab.se/hittat-ett-djur/hare/
Rätt sak att göra om ni hade velat hjälpa harungen och haft skyddshandskar eller dylikt hade varit att flytta den bort från stigen och lagt den i högt gräs, en buske eller annan skyddad plats i närheten. Harmamman hade hittat den då och med stor sannolikhet flyttat den till en ny, säkrare plats.
Varför skyddshandskar? Vi har harpest i Sverige och man ska vara otroligt försiktig när man hanterar hardjur och gnagare i det vilda:
https://www.sva.se/amnesomraden/djursjukdomar-a-o/harpest-tularemi/
Speciellt harar då.
Vildkaniner har sina ungar nere i hålor i marken när dom är nyfödda och deras ungar föds inte fullt utvecklade som harars gör. Vildkaninungar är blinda och nakna vid födseln (likt tamkaniner) och hålls därmed i ett bo tills dom är bra mycket äldre än er upphittade harunge och utvecklats ordentligt.
Som andra redan har sagt, kontakta viltrehabiliterare/viltvårdare och förklara läget.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows