Kanin iFokus

Kanin

Etiketter: beteende-hälsa-och-skötselkaninBeteende, hälsa och skötselkaninskötselkaninerhonkaninosäkerpäls
Läst 132 ggr
[Mulka]
0

Rengöra en floffegullkanin?

Idag försökte jag bada lilla Lunis. Det gick helt okej förutom att hon har en ENORM klump med fastkletade pluttar i baken som jag har försökt att tvätta, torka, borsta och pilla bort. Men det funkar inte. Hon tillåter inte heller att man petar och borstar där så det är inte lätt. Jag vill få bort allt smuts från henne, för jag vill INTE att hon blir sjuk. Har ni tips?? Vore då JÄTTESNÄLLT att skriva här!!! ❤️❤️❤️🐰

flocken
2

Man ska helst inte bada en kanin.
Tovor o smuts får man klippa bort

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Mulka]
0

#1: badade henne såklart på kaninvis. 😁
Är dock rädd att hon absolut inte kommer att uppskatta om jag försöker klippa bort tovorna på bakdelen. Är också rädd att råka skada henne där. Borde jag anlita en ”kaninfrisör” kanske? 🤔

flocken
2

#2: är man ovan så är det bättre att vara två.. en som håller o en som klipper försiktigt

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

[Mulka]
1

#3: då ber jag pappa hjälpa mig att hålla floffisen imorgon. 😇

Maleficum
2

Sen kan det vara bra6att se över kosten. För mycket "nattbajs" klumpar lätt fast sig i baken och kan ge problem.
För mycket kan de få om de får felaktig kost (för mycket protein framför allt men även för mycket godis) strikt hödiet några dagar till att börja med för att få stabilitet tillbaka i magen kan vara bra. Även om kaninen är tjock kan de få problem att nå för att äta nattbajset så det kletar sig.

Hoppas du får det rent snarast (de har känslig hud som lätt kan bli sårig och inflammerad om de har bajs och kiss som sitter fast i pälsen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Mulka]
0

#5: Luna brukar få ca 1 äpple en en morot plus lite pellets på kvällen. Jag tror att hon är rätt normaltjock. Hö har hon alltid tillgång till och gräs käkar hon ute i hagen. Oftast får hon någon mer liten grönsak på morgonen/mitt på dagen.

flocken
2

#6: menar du ett helt äpple?
Jag delar ett äpple på 10 kaniner.
Morot får de 2 små bitar/ kanin. Absolut inte mer.

…………………………………..

91Marran
1

#2: Bara en nyfiken fråga, hur badar man på kaninvis? :)

Mvh
Mig

Fridaaaa
1

#6 Äpple och morötter är godis, så inget du ska ge dagligen, och ett helt äpple är för mycket till en kanin

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mulka]
1

#8: med ljummet vatten och om nödvändigt VÄLDIGT milt babyschampo. Man stoppar INTE hela kaninen i vattnet och helst ska man undvika bad.

[Mulka]
0

#9: vad ska man ge då? Var länge sedan någon berättat för mig vad man ska ge kaniner, och mamma insisterar alltid på en massa konstigt…

Maleficum
4

#11: Hö är alltid basen (minst 80%), pellets i mindre mängd om det behövs, gröna blad (tex mörkgrön sallad och liknande, nu på sommaren kan man plocka färskt gräs och örter om kaninens mage är vana med det i mindre mängd). Äppelgrenar (eller andra icke giftiga träd grenar om de gillar det).

Äpple och morot ä godis som eventuellt ges lite ibland (eller aldrig, min kanins mage tål inte den mängden socker tex så hon får aldrig sånt).

Att ge ett äpple plus morot varje dag är alldeles för mycket godis (och socker), avstå helt att ge det ett tag fram över så magen får stabilisera sig igen. Är mycket bättre att ge örter/mörk sallad eller tex vetegräs (kan lätt odlas själv hemma).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Mulka]
0

#12: tack så mycket!