Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 59 ggr
Tintaglia1
0

Gammal utekanin

Funderar på en sak - tål kaniner kyla sämre när de är äldre?
Jag har två utekaniner, en hona på 6 år och en kastrerad hane på 8 år. Båda är små dvärgkorsningar på runt ett kilo. De är pigga och glada, fina tänder och fint hull. Men jag vet ju också att det snabbt kan hända saker med deras hälsa när de är så pass gamla som de är.
De bor i en stor utebur med massa strö, hö och halm på vintrarna. Jag brukar hänga en filt på framsidan av buren när det är riktigt kallt och när det blir neråt 20 minus får de bo tillfälligt i garaget. På somrarna får de flytta ut i en stor Hage och på nätterna stängs de in i en mindre utebur som står i hagen, som skydd mot rävar och ugglor.
Men när vintern kommer funderar jag på om det är bättre för dem att i år få bo i garaget där det stadigt ligger på bara ett par minusgrader - är det skonsammare för dem nu när de börjar bli till åren? Tänker också på ev veterinärbesök och temperaturskillnad om man måste åka in med dem och det är 17 minus ute…
Nackdelen med garaget är ju att det inte är dagsljus och att det blir tråkigt - inget händer därinne liksom… utomhus åker det bilar, folk rör sig, rådjur och andra djur kommer förbi, de kan känna dofter etc. Vi använder inte garaget till bilar, så det är inga avgaser därinne kanske jag ska tillägga.
Behöver bara bolla lite funderingar, jag kanske är för mesig? Eller är det självklart att de ska bo i garaget?

flocken
1

Jag vet att till vintern kommer jag ha 2 äldre/ medelålders killar här.
Jag låter de bo som vanligt men med xtra hö och halm + bra hus .
Jag har ute kaniner med väldigt stora öppningar. Så bra hus är ett måste

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
1

Enda jag märkt är att de kan behöva lite extra pellets
Mina bor ju tillsammans så de värmer varandra. Men som #1 säger: Bra hus och halm.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.