Mina kaniner äter inte hö
Hej. Mina kaniner (dvärgvädur samt blandras dvärg/hermelin) vill inte äta det hö jag ger de. Färskt och fint (torrt) direkt från ängen bredvid. Doftar underbart. De hoppar upp och använder "höfållan" som sovplats istället.
De får i övrigt mycket gräs, örter, grenar mm färskt. Är det ett problem eller får de fiber och tillräckligt slitage på tänderna med det färska?
Fungerar magarna bra på dem (bajset är fint) så är det inga problem att de lever på färskt gräs, örter och grenar. Bäst är lite grövre gräs (tunt, fint gräsmattegräs kan ofta ha för lite fibrer och näring i sig).
Hundäxing och Timotej är bla två grässorter som kan vara bra att plocka och ge om man kan hitta (lätta att känna igen också).
Har haft flera kaniner som helt slutat äta hö på somrarna och bara äter färskt men har också haft kaniner med känslig mage som måste äta hö och jag får då begränsa det färska.
Det är gräsets speciella uppbyggnad som hjälper till att slita tänderna och inte fibrerna men fibrerna är dem som håller magen igång. Hö är ju torkat gräs så i det avseendet är det samma men, som sagt, kan vissa kaninmagar vara extra känsliga mot färskt.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: Min lilla har slutat äta sitt hö, men äter lite hö när man matar. Han äter gräs, men eftersom han är en ”hö-kanin” (bor på balkong) har vi inte gett gräs regelbundet i hopp om att han ska börja äta sitt hö som vanligt. Han hade några dagar där han ej åt något efter den extrema värmen och fick då gräs som han fick i sig. Nu har han slutat äta hö. Undrar om detta är okej och om jag ska börja plocka gräs istället? (Han är matglad nu igen och äter pellets och dricker, förutom höet). Bör jag kolla upp detta med en veterinär? Då jag vet att de döljer sin smärta.
#2: Är han inte van att äta större mängder gräs är det inte bra för magen att börja mata massa gräs speciellt inte om han inte äter av höet.
Har du möjlighet att testa en annan sorts hö som kan vara lite godare? Brukar han äta av det höet ni har nu eller är det en ny sort/ny omgång?
Att inte äta hö alls är inte bra för magen och att ha längre matuppehåll kan snabbt förstöra i magen för dem så en bra ide att kolla upp hos veterinär så att inte tänderna blivit knasiga (går fort om de inte slipar de ordentligt under några dagar) eller om han fått ont i magen (vilket kan ge matvägran som i sin tur ger mer ont i magen och så har man en ond cirkel). Ibland kan de behöva aptitretande medicin för att verkligen komma igång igen efter att de haft problem (har själv en kanin just nu som haft magproblem i ett års tid som är superkänslig för längre matuppehåll och snabbt stannar av och ger problem).
Har du en ordentligt fiberrik pellets (gärna med minst 20% fibrer)?
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu