Fäller fortfarande vinterpäls i juli!
Hej. Våra kaniner, framförallt den ena, fäller fortfarande stora tussar med vinterpäls nu när vi kommit in i juli. Vi bor nere i Skåne så här kommer ju våren tidigt. Känns väldigt sent eller? Det gäller främst Sigge. Han är en kanin som är vit med svarta stora fläckar lite överallt. Han fick VÄLDIGT tjock vinterpäls.
#0: Hur gammal är han? Borstar ni kaninerna? Är han frisk, har ni kollat detta med veterinär?
Är ingen kanin expert (hat en kanin när jag gick i lågstadiet, är 30+nu) men dessa frågor brukar vara viktiga att svara på i dessa tillfällen.
#1: Han är 2 år och pigg som bara den. Veterinären sa det var helt normalt när vi vaccinerade och gjorde hälsokontroll på honom i början av juni. Men nu är vi inne i juli och det fortsätter.
#2: han är ju inte super gammal då direkt och om veterinären säger att det är som det ska vet jag inte. Du kan ju be om en andra åsikt från en ny veterinär eller be att de kollar om han har brist på något? Är som sagt ingen kanin expert.
Är kaninen kastrerad?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min kaninhane som är kastrerad fäller mycket just nu precis som Sigge. Min kaninhona däremot fäller ingenting. Så det kan vara hormonellt om han är kastrerad.
#0: Min kanin fällde inte av sin vinterpäls heller. Jag borstade väldigt mycket nästan varje dag och nu är nästan allt borta. Så tror bara att du ska borsta lite varje dag så försvinner det :) Det är nog bra om man börjar borsta tidigt innan det blir för mycket päls då de kan bli varma på sommaren.
/ Julia
♡ Tusse & Thelma ♡
Mina kaniner fäller också nu. Kastrerade.
//
Lucille