Djuraffären i Uppsala...
torsdags var jag och några vänner in till en djuraffär i uppsala, min kompis skulle köpa ny sele till sin hund.
Medans hon står och väljer, så går vi andra längre in i affären för att kolla på djuren.
Det första jag såg var en bur med 9 marsvin, som inte hade hö eller foder. Knappt vatten. I buren brevid satt 5 marsvin och 7 kaniner. Marsvinen var i åldern 3 v - 5v tippar jag. Kaninerna 4v - 7v. Två kaninungar var riktigt sjuka, jättemagra, hårda om magen, och det såg ut som dom skulle dö vilken sekund som helst.
I en bur satt det uppemot 14 kaniner och marsvin tillsammans!! Det minsta antalet i en bur var 8 marsvin…
Jag har anmält den här affären. Hoppas bara att det händer något. Jag står inte ut, ser folk inte att djuren lider??
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
HERREGUD! HELT rätt gjort att anmäla dem, superbra!
usch hemskt! borde nästan fota på djurmagazinet i umeå nån gång..de har jättefint tycker jag!! och de är jättetrevliga och tar hand om djurena bra :)

Herregud så trångt dom har det! Jättebra du har anmält affären.

#3 Jag har tänkt exakt samma sak!! Där har djuren jättebra! :P

FAN VA HE;MSKT! :'(

Men stackars djur! Du gjorde verkligen rätt att anmäla dem.

Tycker också att du gjorde alldelas rätt som anmälde. Bra gjort! Blir också så arg och ledsen när jag ser djur behandlas illa. Det är vansinnigt att vi människor har sån makt över djuren och djuren är helt försvarslösa och måste finna sig i situationen. Man får hoppas att livet i djuraffären bli kortvarit för dessa djur och att dom kommer till bra hem.
fy… :( du gjorde rätt!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Har själv varit på den där djurafär tror jag iaf… Har också skrivit om den här.(är inte säker på att det är samma, men bilderna och beskrivningen liknar den väldigt mkt) Om det är den affären jag tror att det är så brukar dom ibland ha en paegoja lös i butiken som brukar sätta sig på burarna och skrika typ "mjaauuuuuu"! Djuren brukar bli livrädda och springa skrämt till ett hörn av buren.. Papegojan har även bitit mej hårt på handen så att det började blöda.. HAn i butiken såg på och skrattade bara.. Blev sur, men vad bryr han sig om 12 åringar.. :/

#10 Juste kom på en sak som faktiskt är lite dåligt med ett av djurmagazinet i Umeå, där är det en papegoja eller vad det är som ibland är lös i butiken, men ibland sitter den i buren och en gång när jag var där så skrek den där himla papegojan konstant hur högt som helst hela tiden när jag var där! Mamma och Nils (min lillebror på två år) följde med in i affären men gick ut ganska snabbt eftersom Nils blev livrädd för papegojan och grät jättemycket.
papageojan heter Begnt förresten XD
Jo, det finns en lös papegoja där.
Solbackens kaniner
#12 okej, då är det nog den.. Tycker inte man ska ha en lös papegoja sådär nära andra djur, iaf inte om dom är rädd för den..
usch :( Du gjorde HELT rätt att anmäla!
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Bra att du anmälde dem. Det är konstigt attt folk inte reagerar när de bor så trångt.

FY F*N ASSÅ!! bra att du anmälde dom!!!

ÄR DET PALM ZOO? :O Jag såg kaninerna utan hö för ett tag sen där :S Och dom har en läskig papegojja som bits om man klappar den typ :S Och han som äger affären på Palm Zoo brukar lukta Alkohol!
Hälsningar Vemsan

Fy :(
Ja, det är Palm Zoo.
Solbackens kaniner
#20: OOOOH! :@ Dom idioterna(ursäkta språket)!!! Dom har antagligen inte fyllt på med hö sen jag var där i sånt fall!! :@ Och dom Har fått massa klagomål på sig och var nära på att gå i konkurs för ett tag sen, men inget hände! Fy vad arg jag blir på folk som har djur och inte kan sköta dom ordentligt!!! Att köpa ett djur ifrån Palm Zoo skulle kännas som att rädda ett liv.. :S Jag tycker det i alla fall!
Hälsningar Vemsan

Du gjorde HELT rätt!! Djuren kan ju inte behöva hA DET SÅ DÄR!!!
Fy vad hemskt!! :'( :'( Ingen människa har någonsin rätt att behandla djur på dt viset..! Fy vad arg man blir! >:( Bra att du anmälde dem!!!!
Djur ska inte behöva ha det så! HOPPAS verkligen dom stänger ner djuraffären! Sedan om något år kan gärna en SERIÖS person uppta djuraffären med nya burar och friska och snälla djur!
det är är ju hemskt!
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Bra att du har anmält dom! Det där är ju fruktansvärt!
#11 Bengt vill bara att man ska prata lite med honom.. ;) Han blir alltid tyst om man går dit och säger hej. Det är ju iaf tur att kaninerna och de andra djuren har ett eget rum :) Och dom verkar inte störda av Bengans skrikande så det är ju lugnt :)
bra gjort,
#26 :( fyy :(
#11: det finns en lös papegoja i Västerås djuraffär också (djuraffären heter Dogman) men han sitter uppe på sin bur och skriker lite då och då…

GUD VILKA IDIOTER!!! BRA GJORT"

Fy stackars djur :'( Du gjorde helt rätt i att anmäla, hoppas det sker en ändrig där :/
#26 HERREGUD!, STACKARS RÅTTOR (?) :@:@
Mössen fick ingen mat/vatten eftersom de var för många och då frågade jag om jag fick köpa några av mössen men det fick jag inte. :(
Så sista dagen på praon tog jag med mig en mus hem i smyg. Hon lever än idag och bor tillsmammans med sin muskompis. Bilden är tagen dagen efter att jag tog med mig henne hem.

har du sett någon skillnad än? "(
#31 så sööt <3 (:

Men fyyy!! Stackars djur!:'(
Vad bra att du anmälde dom!

Neej fy så hemskt ;(
Brraaa att du anmälde dom..

STACKARS DJUR!!
så BRA att du anmmälde djuraffären!
Usch fy faaan
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#31 Men jag fattar inte, du fick inte köpa dem?! så det är bättre att låta dem dö?! dumma djuraffär >:/
Hur har det gått? Har affären stängts ner?

Stackars djuren!! Bra att du anmälde dom!

#39: Undrar samma!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Hrm, någonting måste ju ha hänt med dom. Ändån runt 4 månader sedan nu.
Inspektörerna kollar ju där, men sen gör dom ett återbesök en dryg månad efter för att se om dom har uppfyllt kraven. Eller ja, så är det i min kommun. Hoppas att det är så i alla, men vet att många kommer undan med hemska saker :/
:S fy
djuraffärerna här har typ fina rymlaga boxar med 3 träväggar o 1 glasvägg :) så dom är jättebra (djuren har mkt mat också). Men det där var ju helt hemskt! Hur kan man?! :(

fy vad hemskt!! :O
du, och ni andra, gjorde jättebra att anmäla!!
Jag tycker att alla ni som varit i den äfferen ska anmäla, ju fler desto bättre. Det bryter mot lagen att inte ge djuren vatten, även om det "bara" är möss, djuren har för litet utrymme att röra sig på osv…
Skriv ett brev till er kommun lr var man nu anmäler och skicka med bilderna!
Om jag var där skulle jag bli en tjuv!
Jag håller på att 'utbilda' mig till djurskyddinspektör lite diskret (läser böcker) för att jag inte förstår varför ingenting händer. När jag var inne i städskrubben (skitdammig) på Palms zoo så satt det tidningsutklipp på väggarna där det stod om vanvård i deras egen djuraffär. Och det var gamla utklipp så vanvården måste ha pågått i flera år! :/
nu undrar jag. Om dom har en massa anmälningar och så. varför gör inte inspektören något? Varför förbjuder dom inte affärn och stänger ner?
Vill även tilläga. Att köpa djur, saker därifrån den djuraffären gör det bara värre. Visst man hjälper det djuren. Men det kommer nya och dom får in pengar på det. Så köp inte djur eller saker därifrån! Om det är så dåligt där. varför handlar ni där eller överhuvudtaget går dit? Om ingen handlar där så kommer affärn inte att funka!
#47 Jag undrar samma sak… :/ Ska nog ge mig iväg till polishuset och fråga snart.
Och anmäl inte bara till kommunen. polisanmäl dom också för djurplågeri!
#48 När jag var där så var det mest äldre människor som gick dit (kanske för att det var nära). Affären har inte så många kunder men de säljer allting superdyrt. Ett litet plaströr t ex kostade 75 kr! En kanin (utan stamtavla) kostade 450 kr. De som handlar där tror säkert att det är en kvalitetsaffär med friska djur. Kunderna får inte heller gå in i det dolda och hemska djurrummet. Det var en kille som skulle köpa möss och då gick min handledare själv in och hämtade mössen åt honom.
Då kan det ju vara svårt att veta att djuraffären är så pass dålig.
Om man ser det som är dåligt i affärn, så är det oftast mycket värre i det bakre delen.

Usch :(