Grönt att ge sin kanin?!
Hejsan! Vi har precis fått våran lilla kanin (Bob) och vi undrar nu bara om någon har några tips? på bladgrönt som är enkelt att få tag i? Kvistar osv är ju lättillgängligt men kanske något man kan köpa i matbutik också?
Ruccola och romansallad :)
#1: okejj, tack. Får testa!
Jag tror att alla sorters sallat är okej, förutom isbergssallad som många anser att man ska undvika på grund av att de kan innehålla för höga halter av diverse ämnen som de tar upp från marken (på grund av sitt höga vatteninnehåll). Den är jag inte helt säker på själv men jag låter bli att ge isbergssallat för säkerhets skull. Oavsett innehåller den ju inte särskilt mycket näring, så jag ger hellre någon annan sort. Jag själv håller mig till ekologiskt eftersom bekämpningsmedel inte är det bästa för kaniner, och då kan utbudet vara lite skralt tyvärr. Men jag brukar köpa rödgrön sallat på kruka, har även odlat lite själv vilket är väldigt enkelt och går ganska fort. Örter tycker de också om, det brukar vara bättre utbud på ekologiska örter enligt min erfarenhet. Man ska bara vara lite återhållsam med persilja på grund av att de innehåller något de inte ska få allt för mycket av. Men jag brukar ge basilika, dill, mynta och persilja. Kaninerna älskar det! Utomhus kan man även plocka exempelvis jordgubbsblad, gräs, blad från icke-giftiga träd (t.ex. äppleträd), maskrosor och maskrosblad.