Kanin iFokus

Kanin

Läst 584 ggr
frer
1

Mot doft från toa låda Tips

Jag kom på att spraya Karnauba-vax (palm fett) över innehållet i toalådan. Det lägger sig som en hinna över det.

• Redigerat 2023-06-01 22:41 av frer
Uppkatten
8

Är det inte bättre att hålla rent toalådan så den inte luktar illa, tycker du?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
5

#0 Accepterar verkligen kaninerna det?

/Maria

frer
0

Det blir renare med sprayen, doft och bakterier täcks över med vax-hinna. Man kan städa toalådan som vanligt. Detta är komplement.

Det blir fräschare för kaninerna. Mina kaniner använder iofs toalåda med stå-galler. Så jag lyfter på gallret och spreyar på innehållet i toalådan. Då och då räcker, behövs inte ofta. Karnaubavax är hudvänligt så det gör inget om de skulle få det på tassarna. Vax-hinnan minskar kontakt med bajs och urin.

• Redigerat 2023-06-02 09:28 av frer
Maria
6

#3 Jag tycker det låter lite snuskigt i allafall.

/Maria

frer
0

Varför tycker du det? Vax-hinnan minskar kontakten med bajs och urin och spridning av doft i luften. Jag tycker det blir fräschare.

• Redigerat 2023-06-02 09:29 av frer
Maria
5

Fräschaste hade väl varit att rengöra lådan eller?
Jag har visserligen bara katt men skulle nog aldrig kunna tänka mig att täcka över.

/Maria

Herveaux
6

Jag tyckte kemi var fruktansvärt tråkigt i skolan så här får ni kunniga mer än gärna utbilda mig men om vaxhinnan kapslar in doften, vad händer då med uppsugningsförmågan?

I mina öron låter det som att säga:
-"Vaxa disktrasan och slipp den unkna doften!"
-"Nej tack, jag fortsätter tvätta mina eller byta ut dem när det behövs…." blir mitt svar.

Har du kollat upp att det är lämpligt för kaniner? Att det är okej för oss tvåbenta att få på huden eller använda på livsmedel säger inget om hur djur tål ämnet.

En annan viktig sak är att kiss och bajs säger mycket om djurets hälsa.
Just doften på urinen är en sån sak som kan hjälpa en att tidigt upptäcka att något inte står rätt till. Att då dölja doften kan bli ett vågspel med höga insatser.

Det här låter helt klart mer som ett "du"-problem än något som du gör för dina kaniners skull. Gör rent toalådan oftare eller kolla om det finns ett bättre alternativ för bottenmaterial som kaplsar in mer av (utan att dölja!) doften.

// Harley

• Redigerat 2023-06-02 10:02 av Herveaux
frer
0

Det kan nog funka till katt-toa också. Just hur din ser ut vet jag inte.

frer
0

Karnaubavax är naturligt safe-ämne. Man kan känna doften ändå om man vill det.
Det kan suga upp tillräckligt.

Maleficum
6

Jag använder mig av pee-wee låda till min kanin. Så fort jag ser att hon bajsat så plockar jag bort bajspluttarna och passar på att studera dem (gjorde det även när jag hade annan låda och annat strö). Då hon till och från har problem med magen så är det ypperligt sätt att ha koll på att allt funkar som det ska och jag upptäcker direkt om något är ur balans och kan genast ändra saker för henne.
Rör runt så det kissiga spånet hamnar i bottenlådan (så hon slipper ha kontakt med det och börjar det lukta kiss så tömmer jag allt och gör ordentligt rent.

Skulle aldrig falla mig in att istället spreja något över för att dölja doften.

Luktar det illa såpass fort så är det andra orsaker som behöver rättas till:
1: Man gör rent toalådan för sällan
2: Byte av strö, vissa ströer kan lukta "illa" så fort de blir fuktigt
3: Kaninen har problem med mage eller urinvägar som gör att bajs och/eller kiss luktar mer än vad det bör och då ska det åtgärdas

Att plocka bajset direkt hindrar dessutom smittorisk av parasiter (tex koccidier), även om många kaniner kan naturligt bära på vissa parasiter utan att få problem så kan ett högt smitt tryck göra dem sjuka.

Så igen, mitt tips? skulle snarare vara att skaffa ett strö medel som är lätt att städa och städa så ofta som bara möjligt (gör man som jag och plockar flera gånger om dagen så blir det lite varje gång och det går väldigt fort).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Uppkatten
6

För mig är det självklart att man håller rent.

Inte att man försöker maskera lukt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

frer
0

Nu sprayar jag på toalådan tvätt-mjukgöringsmedel med cocos&vanilj doft (sköljmedel) (de står på galler, inte direkt i lådan). Det doftar i en dag bättre/ok i rummet (det funkar tillsammans med vädring). Jag gillar inte spraya runt i hela rummet med doftspray för jag kan reagera lite allergiskt då. Det finns t.ex. sköljmedel "Comfort Sensitive är hypoallergent och dermatologiskt testat", vet dock inte om det doftar lika bra. Jag hittar inte ren karnaubavax spray.

• Redigerat 2024-03-04 10:27 av frer
Maleficum
5

#12: Att du ens vågar ha kemikalier hos kaninerna.
Har du galler de sitter på? Du är medveten om att det inte är lagligt i Sverige att ha det så (även om det enbart är i toalådan).

Att vara mer noga och rengöra oftare är fortfarande svaret på att få en doftfri toalåda, inte försöka dölja allt med kemikalier och dofter (som dessutom kan vara skadliga för kaninerna att sitta och andas in eller råka få i sig).

Jag håller på att vänja Moira vid gräs vilket gör att hennes bajs just nu inte har den mest angenäma doften men det skulle aldrig falla mig in att börja ha massa konstigheter och doftgrejer i hennes toalåda för det. Så fort jag känner hon varit på toa så går jag och plockar bort bajset direkt istället. Doften försvinner och hon har det fräscht i lådan tills nästa gång.

frer
0

#13: Jag är själv i samma rum som kaninerna. Jag andas samma luft som de och tycker den är ok. Vi mår bra. Hö eller spån i toalådan är det som jag inte vill andas in, det luktar för mycket (nästan ohälsosamt i jämförelse med hur vi har det nu i rummet). Jag beskriver bara hur det funkar för mig och kaninerna. Du får ha det bra på ditt sätt med Moira.

Vad jag vet får kaninerna visst ha stågaller i toalådan för att inte stå på själva bajset och kisset. I resten av buren finns det hö-smulor och matta på burgolvet.

• Redigerat 2024-03-04 10:31 av frer
Maleficum
8

#14: Fast kaniner har betydligt känsligare andningsvägar än vad vi människor har och att sitta mitt i det är stor skillnad från att bara vistas i samma rum som det. Dessutom innehåller sköljmedel ofta en hel del skadliga (och hormonstörande) ämnen och är varken bra för oss, djur eller miljön och kan dessutom vara allergiframkallande och ge många andra besvär.

Bra hö luktar inte speciellt mycket och är du känslig för spånlukt kanske det är läge att testa något annat toamaterial.

Pyttelite
7

Du sprejar alltså koncentratet sköljmedel i din kanins toalåda?

Var kommer Karnaubavaxet in i historien?

Att du vågar spraya koncentrerade ämnen som inte är avsedda för det ändamålet och sedan tycka det är bra.

Läser du på innehållsförteckningen på sköljmedlet så ser du att det innehåller ämnen som definitivt inte ska sprejas ut - varken hälsosamt för dig eller din kanin.

Ta dig i kragen och rensa manuellt!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

BamseLepusM
2

I paragraf 8 i djurskyddslagen står det att kaniner och gnagare INTE ska ha nätgolv, förutom om det är i betesburar, vilket det inte är i detta fall, så jo det finns en sådan lag.

Om du tycker att det luktar så mycket att du lägger sköljmedel på det behöver man inte ha djur hemma hos sig. Tips: Ha kaninerna i ett annat rum eller ute.

Ta bort stålgallret så följer du lagen. Och du kanske inte har märkt att dina kaniner reagerar illa på sköljmedel eftersom att kaniner är väldigt bra på att dölja smärta och sjukdomar. Så det gäller att vara uppmärksam.

Jag använder Stalosan röd som jag strör i toalådans botten hjälper mot Svamp? och parasiter och jag tycker även att det inte luktar lika mycket! Jag använder också toalett strö så att använda strö som Peewee, toalett eller uppblött stallpellets är toppen.

Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)

frer
0

Jag har hittat en bättre lösning, har testat i ett halvår att strö rent talk-puder från Apotek Hjärtat (ej Johnson & Johnson) på botten av toalådan och över innehållet allteftersom det kommer pluttar, ibland lite runtomkring toalådan. Det håller torrt, mera fräscht jämfört med tidigare, doftar mindre. Just nu finns inga flugor i alla fall. Parasiter såsom bakterier etc gillar inte talk.

"Soapstone powder, also known as talc…", "Researchers have found that soapstone powder exhibits inhibitory effects against various bacterial strains, including both gram-positive and gram-negative bacteria."
https://sudarshangroup.com/does-soapstone-powder-have-any-antibacterial-or-antimicrobial-properties/

Jag testade Stalosan men den blir äckligt geggig och har en oangenäm doft, lite hostretande och färgar av sig. Toalett-strö, spån etc luktar värst.

Mina kaniner har inte nätgolv, själva burgolvet är av gedigen plast som de spenderar 95% av sin tid på. Toalådan har tjockt stabilt galler-lock som de står på och inte nätgolv, den är en lös sak, möbel, som kan placeras på olika ställen i buren och kaninerna föredrar att använda den istället för att stå i kiss och bajs.

Soapstone powder has long been recognized for its various applications in industries such as cosmetics, ceramics, paints, and pharmaceuticals. However, recent research has shed light on an additional property of soapstone powder that has caught the attention of the scientific community and the general public alike: its potential antibacterial and antimicrobial properties.
  • Redigerat 2025-02-25 17:16 av frer
Maleficum
5

#18: Om du har tid att springa och strö saker i toalådan så fort kaninen varit där förstår jag fortfarande inte varför du inte bara rensar bort pluttarna på direkten istället.

Får du problem med flugor så städar du alldeles för sällan!

frer
0

#19: Det där som du föreslår är mycket jobbigare tycker jag. Jag springer inte fram hela tiden och strör talk, bara ibland.

• Redigerat 2025-02-25 17:05 av frer
Uppkatten
5

Självklart håller man rent hos sitt djur, allt annat blir ju bara helgalet.

Maleficum
2

#20: Och vid de tillfällerna kan du istället städa lådan.

Använder du tex Cat's Best strö så är det enkelt att skopa upp pluttarna med en kattspade, går superfort.

[Flodbis]
4

Att ha galler i toalådan är obehagligt och gör ont för kaniner. Tänk på att de inte har trampdynor och kan lätt få sår på tassarna.

Allt annat du säger låter oroande. Du vet väl att kaniner är extremt känsliga djur som kan dö av väldigt mycket? Du vet väl också att som bytesdjur är de duktiga på att dölja när de är sjuka eller mår dåligt eller har ont?

Krullibull
3

Det här är sådan egoism och lathet att jag blir arg av att läsa allt hittepå du håller på med för att du inte vill ta hand om dina kaniner tillräckligt. Nej, det är inte tillräckligt. Det är bara bekvämt för dig.

Om det är så illa att kaniner har en lukt får de väl stå någon annanstans eller flytta. De ska inte utsättas för en massa konstiga saker för att du tycker att det är jobbigt att ta hand om dem.

Det ÄR jobbigt med djur. Vissa delar kommer man inte komma ifrån vare sig det är kostnader, lukt, stök eller att lägga mycket tid på dem. Man MÅSTE ta ansvaret som de kräver utan genvägar (speciellt de olagliga/skadliga..), även om det innebär att prioritera dem över sina egna behov och vad man har lust med.

Kan/orkar/vill man inte ta sitt ansvar och tänka på djurets bästa så ska de inte heller bo hos en, men såsom du skriver så är det tydligt att du kommer att fortsätta med detta för din egen skull. Usch så upprörd jag blir. Jag får bara hoppas på att du är ett troll.

Krullibull
2

Du får ursäkta min otrevlighet i mitt tidigare inlägg. Jag kunde ha uttryckt mig mycket bättre. Hoppas att det inte avskräcker dig ifrån iFokus!

Det är bara oerhört upprörande att läsa om attityden och de faktiskt skadliga genvägarna istället för att göra det som krävs. Vi har nog alla delar av djurägande vi tycker är dryga att göra, men vi måste göra dem ändå.

mayhem87
1

Anser att ångtvätt är de mest skonsamma, det är noll kemikalier och inget som skadar kanin plus det blir som nytt om man verkligen sköter de.
Kan tycka att alla andra sätt låter som idioti,en gångs köp som man tjänar på i längden. O ha man problem med spån o hö så är nog inte kanin rätt djur för en!
Om jag använder för mkt sköljmedel på sängkläder så markera min kanin när de är renbäddat. Låter som dina kaniner kanske markerar mkt då du verkar förstörs deras naturliga sätt att märka revir och har en onaturlig doft vid deras toalett

Mvh Mayhems "hönsmamma"

[GTBLovesAnimals]
0

Peewee toa och peewee strö om du vill undvika lukt

[GTBLovesAnimals]
0

Tror jag har inte själv

Fridaaaa
0

#27 Inlägget är från 2023
Men peewee luktar direkt när de kissar på det

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maleficum
0

#29: Hos mig lukta det bara spån när det blev blött av kiss.

• Redigerat 2025-03-10 18:29 av Maleficum
[GTBLovesAnimals]
0

Gör det? Har hört att det ska vara så bra
?

Fridaaaa
0

#30 Aldrig varit med om det

[GTBLovesAnimals]
0

Va

Fridaaaa
0

#33 Vad är va?

[GTBLovesAnimals]
0

Vad menar du med aldrig varit med om det jag vet inte vad du svarade på

Fridaaaa
0

#35 Kollar du siffran jag skrev så ser du vilken kommentar jag besvarade

[GTBLovesAnimals]
0

Aha förlåt

frer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kom på två enkla sätt att minska lukten i buren:

1. Enkel och billig förbättring av burens botten: lägg vaxduk i botten av kaninburen. Det är sådan som säljs som metervara och är lätt att klippa till, till exempel på Bauhaus.
    Vaxduken gör underlaget mjukare för kaninen att stå och ligga på, vilket kan skydda mot sore hocks (irriterade hasor), eftersom en vanlig burbotten med strö kan skava. Samtidigt blir det mycket lättare att torka rent. Om det blir riktigt svår smuts är det bara att klippa en ny bit och lägga i botten, snabbt, enkelt och billigt.
    En bonus är att vaxduken skyddar burens originalbotten, så den hålls renare och man slipper svåra kalkfläckar. Dessutom finns vaxdukar i många färger och mönster, så det kan också bli ett sött och trevligt inslag i buren.

2. Täcka botten av kanintoaletten (som har ett skyddande stålgaller) med flytande handtvål. När pluttarna och urinen samlas i tvålen minskar lukten, eftersom de kapslas in i vätskan. Samtidigt blir rengöringen enklare, då tvålen hjälper till att lösa upp smutsen och håller lådan renare.

• Redigerat 2026-02-09 01:54 av frer
Uppkatten
1

En vaxduk lär ju snabbt bli sunkig när kaninurin rinner in under. Vaxdukar riskerar också att hamna i kaninens mage.

Maleficum
3

#38: Galler I toalådan är inte tillåtet (precis som att det inte är tillåtet att ha bur med galler botten).

Enbart vaxduk kommer inte hjälpa mot problem med hasorna, de är alldeles för hårt. Helst ska man ha tjockt material där tårna kan sjunka ner en bit och avlasta hälen.
Är inte enbart skav som är problemet utan tryck (tex om kaninen ligger stilla länge på hårt underlag).

Aznna
1

Har en sprejflaska med lika delar vatten och ättika, plus lite diskmedel, som jag använder vid rengöring av toalettlådorna. Ättikan löser upp kalkavlagringarna från urinen.