Kanin iFokus

Kanin

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 1956 ggr
Dotti_
0

Snälla överdriv inte så himmla mkt ?

Alltså ingen illa menat. men jag tkr faktiskt att ni överdriver. med allt om kanin Avel. Visst man ska inte para en kanin hona på 3 månader t.ex. Men att hanen ska var 8 månader ! Döä tkr jag att gränsen går !!  Tänk lite,i naturen. en kanin hane blir (vissa iallafall) könsmogen vid sådär 3 månaders ålder. Vad tror ni inte att hanen gör då ? Väntar tills han är 7-8 månader ? NEEJ, just det. han parar sej på engång med den först bästa hona. Dör han av det ? Nää, precis. Okej,okej vissa kanske gör däe. Men det är du inte av parningen ! Sen det där oxå, Men att honan ska vara si och så gammal. Visst är det bra för ny börjare och så..Men i naturen, i kaninens värkliga liv, Där parar sej honan och hanen på en gång vid köns mogenheten. Alltså för 3 månader,5 månader,7månader ja det är ju olicka från kanin till kanin. Visst dör många kaniner. Men många överlever oxå. För dom KAN och har STYRKAN, och inte bara det utan ÄRAN att få vara en kanin. Ett fritt djur. Hur tror ni att eran kanin vill leva `? Som en liten porslin docka `? Med massa regler ? Nää! Dåså. Men snälla överdriv inte nu och säg att jag anklagar er för massa, Att ni inte kan ta hand om era kaniner. För det kan ni :) Alla ! På era sätt. Det jag vill få ut av detta är : Säg inte till andra hur dåliga djurägare är. Som parar hanen under 7 månader . ! För som kan oxå. Dom vet vad dom gör. Säg aldrig hur fel man gör. För alla djur misstag ibland !

Alla är en bra kanin ägare ! :)

Hoppas ingen tar illa upp !!

Clariiz
0

Att vi vill att honan ska vara 8 Mån. är ju en säkerhet. De flesta honor är mogna då och det går ofta bra utan komplikationer.

Hanar tycker jag inte man behöver vänta till 8 mån kankse.. Men inte bara när dom är 3 mån. 4-5mån. som TIDIGAST. Gärna vänta längre^^…

Det är nog bara för man är rädd som kaninerna, man väntar till en viss ålder.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Bejja
0

Om man kan vänta, varför inte vänta?

Clariiz
0

#2; Det var dit jag ville komma ;) :P

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Niike]
0

Varför ta risken, när man kan vänta?

myriis
0

Varför ska man ha så bråttom att para en kanin för? Det är MYCKET stor skillnad på en vildkanin och en tamkanin. En vildkanin mognar forfare och lär sig snabbare, medans en tamkanin inte alls behöver vara i lika bra form.

Edit
Tycker jag formulerade mig lite roligt ;p Det jag menar är att en fyra månaders gammal vildkanin har lärt sig att undvika faror, skaffa mat osv, osv. Den har helt enkelt "behövt" bli vuxen eller vad man ska säga.
En tamkanin behöver inte mogna så fort.
Det blev lite konstigt nu med men hoppas du fattar (:

[Niike]
0

#5 Precis.

Pinacoladas
0

#5-Håller med dig :)

Clariiz
0

#5; Exakt

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

denisesalomonsson
0

#5 precis man vill ju inte ta några risker precis ^^

galaxens
0

Jag tycker också man kan vänta, men jag tycker ibland att vissa överdriver lite med att säga till vissa som vill ta kull att de inte är Seriösa mm.
Det tycker jag är FEL!
Om de inte vill sin kanins bästa hade du ju inte frågat! Eller hur?!

galaxens
0

Man kan ju tycka det men det räcker ju att man säger det en gång och förklarar varför man tycker så mm.

Zvintos
0

Jag väntar gärna till de är mellan 8-12 månader, just för att de ska få mogna både fysiskt och psykiskt.
Vill veta lite mer hur de blir i psyket, för att se om det är något att faktiskt ta en kull på.
Honan kan vara jättemysig som liten (ex 4-5 mån), men ändras när hon blir äldre.
Tar man då en kull och det visar sig att honan inte är särskilt snäll som vuxen (över 9 mån), då går det inte att ångra.
De honor jag avlar på, vill jag ska ha ett jämt och lugnt temperament.

aliciia
0

#5 Exakt

myriis
0

#12: Håller med :)

Clariiz
0

#12; Håller med^^

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

ciss
0

#12: Håller med! Och det handlar ju inte bara om honan. Hanen kan vara jättetrevlig när han är liten & sedan blir han otroligt aggressiv livet ut, och då är det försent om man redan parat honan för att han var ju så gosig & snäll när han var liten.

Bland vildkaniner spelar temperamentet ingen roll, men för tamkaniner spelar det stor roll. Ingen vill ha en elak & aggressiv kanin!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Niike]
0

#10 Men om inte vi vill kaninens bästa hade vi ju inte svarat. Eller hur?

#12 Håller med.
#16 Preciis!

Dotti_
0

Ni förstår värkligen inte var JAG vill komma med detta.men allafall : Min hona fick sin första kull NYSS ! Är jätte rädd :/ för hon har inte gjort ett bo äns ?!"! Dom bara ligger där i "huset" På tidningarna. Vet inte om dom är död elr inte. Hon har nog fåt dem nyss :S Vad ska jag göra ??!! Hon är en löwen. Hon är typ 7-8 månader. Hennes första kull ska jag peta lite på dem eller låta dem vara ?? SNÄLLA HJÄLP MEJ !

ciss
0

#18: Nu ber du oss hjälpa dig. I #0 klagar du på oss för att vi vill kaninens bästa och nu ber du oss om hjälp. Och hur ska vi förstå vad du vill komma med detta om du inte förklarar?! Förklara istället för att gnälla på oss och klaga på oss.

www.frihetenskaniner.se

[Niike]
0

#18 Många förstfödeskor kan ha lite problem. Har hon inte dragit av sig någon päls eller nåt? Är hon vid dem och ser till dem, eller är hon någon helt annanstans?

Dotti_
0

Alltså. Jag menar inte att man SKA para en hona som är så liten. men fösut så sa massa att jag var en dålig ägare för att jag hade råkar para min hona på 4 månader med en hane på 7 månader. (TJUVPARNING) det är bara det jag menar. Att man inte ska ta risker är ju självklart !

ciss
0

Angående #0 - att vissa överlever, det stämmer. Men tamkaniner är inte samma som vildkaniner. Man har avlat på kaniner i tusentals år & många av instinkterna är förändrade. En tamkanin tar inte hand om sig själv på samma sätt som en vildkanin.

Ifall du släppte ut en 2 månaders tamkaninsunge i det fria så skulle den troligtsvis inte överleva, för tamkaniner har det som krävs för att leva i det vilda.

Tamkaniner & vildkaniner är SÅ himla olika, det går inte att jämföra på det sättet du jämför.

www.frihetenskaniner.se

ciss
0

#21: Jag tror ingen har skrivit att du är en dålig kaninägare. Kan du länka tråden?

www.frihetenskaniner.se

Stormviskaren
0

Djuren dör ju också tidigare i naturen än i fångenskap.

Tina-A
0

#18: Låt naturen ha sin gång. Titta efter om några ungar är döda och plocka i så fall bort dom. Titta varje dag och plocka bort döda ungar om du hittar några.

Lycka till!

Det här med att hanen ska vara gammal skulle jag förklara som #12, man väntar tills han är äldre för att se om han är något att avla på över huvud taget.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Salish
0

Håller med dig!

ciss
0

#26: Vem håller du med?

www.frihetenskaniner.se

[Quellii]
0

Förresten så kan det ta längre tid för hanen att bli könsmogen.. :P

Dotti_
0

Alltså ingen SKREV det. men som SA. inte NI men alla i min klass. Till och med vänner. :( Men snälla. uRSÄKTA DENNA tråd då. Ta bort den om ni så gärna vill. !

ciss
0

#29: Men du kan ju inte klaga på oss & säga att vi har sagt att du är en dålig kaninägare om det inte är vi som har sagt det.

Varför skulle vi ta bort tråden? Vi diskuterar ju bara. Om du startar en tråd där du klagar på oss och säger att vi överdriver är det klart att folk vill diskutera.

www.frihetenskaniner.se

twinnie
0

Fattar inte vad som är fel med att "överdriva"? Bara för att man själv har bråttom med att skaffa kaninungar ska inte det behöva gå ut över honan.

Ärligt tala förstår jag inte var du vill komma med ditt meddelande. Alla får para sina kaniner när dom själva vill. Att man parar den för tidigt bevisar ju bara hur lite respekt man har för sin kanin bara ^^

PRO_Anders
0

Hon försöker hitta en utväg ur sitt oansvarliga handhavande, då tydligen skolkompisarna har uttryckt detta. Chansen finns ju att HÄR finns någon med samma otur(en tjuparning) = oansvarligt.

psyko
0

Vad vill du få ut av denna tråd egentligen?
Först säger du att naturen ska ha sin gång och kaninerna kan få sin första kull oavsett ålder. När de andra säger emot dig håller du med att man inte alls kan para sin kanin om den är i "fel" ålder…

Om du startar en tråd måste du vara beredd på att få kritik. Det är ju meningen med KIF att olika kaninägare ska kunna kommunicera och diskutera med varandra, om folk inte håller med dig på vissa områden tycker vi här på KIF inte mindre om dig för det : )

PRO_Anders
0

Instämmer med föregående talare…

Dotti_
0

JAG HATAR ER ! NI FAT5TAR JU INGETING JÄVLA !!! ÅHH, SLUTAR NU !

Clariiz
0

#35;  ?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Pinacoladas
0

ehh?

psyko
0

#35 Var vänlig och håll god ton. Om du inte tål kritik ska du inte vara här.
Om ingen av oss fattar måste det vara du som har skrivit på ett dåligt sätt, alla kan inte ha fel.

galaxens
0

Jag tycker det är OK att hon tycker så.. även om det kanske inte är rätt!
Men då räcker det att en skriver det.. alla behöver ju inte tjata på henne.. eller skicka ett PM till henen och förklara!

[Quellii]
0

Kanin iFokus är ett forum där det är meningen att diskutera, det handlar om att ge och ta.

Attityden mellan medlemmar är ytterst viktig, men eftersom att man skriver här så kan man lätt missuppfatta saker och ting, därför är det viktigt att vara extra tydlig när man skriver. Och har man starka åsikter eller kommer med olika påståenden så får man vara beredd på att få motargument, diskusioner osv.

Är man en person som inte kan ta att andra har olika åsikt eller säger emot så är ett forum ingen passande plats, då man ofta är många, och de flesta har inte samma åsikter.

Dotti_, du kom med ett inlägg som kanske många reagerade på, och det måste du ju förstå att det kommer att få starka inlägg tillbaka. Och ingen har sagt något som är menat att såra eller så. Dom har framfört sina åsikter och då är det upp till dig att acceptera eller att ignorera tråden.

Och den frågan där du bad om hjälp, läs igenom så ser du att du fått ett svar och en följdfråga av Niike (#20) och Tina_A (#25).

johanna_loveAnimals93
0

#27 Förmodligen #0. :)

pepsibarn
0

Jag tycker man gör som man själv vill!

Asså om jag tex: Har en kanin som är  3 månader och vill para den är det väl mitt beslut! Och jag ska säga en sak om man väntar för länge med att para en kanin så kan kanin mamman döda sina ungar

Bejja
0

#42 En ung kanin mamma kan döda lika mycket sina ungar som en gammal kanin mamma?

ciss
0

#43: Stämmer.

www.frihetenskaniner.se

Lizzan
0

Varför inte vänta när man kan?