Kanin iFokus

Kanin

Läst 92 ggr
[CocoNuts]
1

Kanin som bits hårt

Hej, jag har en kanin. En hona på ca 5 månader. Hon bits och vi är nu tvungna att ha henne i buren för är hon lös i lägenheten jagar hon oss ibland och försöker bitas i benen. Igår hoppade hon upp i soffan och när jag rörde mig mot henne för att ta ner henne så sprang hon mot mig och bet mig vid armbågen så det började blöda. Hon har bitit min sambo så det börjat blöda och naffsat på min 10 åriga dotter.

Hon beter sig som att vi är i hennes revir och inte tvärtom.
Resultatet av detta blir att hon får sitta instängd i sin bur och jag får så dåligt samvete. Jag mår dåligt av att se henne instängd.
Har fått rådet att kastrera henne. Ska boka en tid på måndag! Några har sagt avliva då hon är aggressiv.

Vi har haft henne sen december och hon har gått fritt, haft buren som toalett i princip. Det har gått så bra och vi var överförtjusta i familjens lilla prinsessa.

Detta är jättejobbigt. Min dotter älskar sin kanin men har blivit rädd för henne nu. Jag är också rädd.

Vad ska vi göra tills kastreringen?! Ska vi låta henne vara eller ska vi pyssla med henne ändå.

Mvh Ledsen kaninmamma

[Mulka]
0

Jag förstår er. Jättejobbigt. 😔. Försök med kastreringen och ta hand om kaninen så bra ni kan fram till dess.

lilyz
0

Testa med lugna rörelser mot henne och klappa henne lugnt - försök att helt enkelt lugna ner henne på det sättet när hon är i buren. Jag skulle säga att kanske hålla henne i buren eller skala av till ett rum där buren är, så att ni inte behöver vara rädda om hon springer i hela huset. Jag vet att det är hemskt att stänga in, men det är för det bästa, preliminärt nu iallafall.

Hon kanske har ont någonstans?

Jag har inte mycket erfarenhet med honkaniner då jag endast har en hane i nuläget. Han blev kastrerad här för cirka 2 veckor sedan och under första veckan bet han mig mycket, speciellt vid hastiga rörelser. Han har aldrig bitits tidigare, men det berodde troligtvis på att han hade ont efter operationen. Han är helt tillbaka som vanligt och bits inte alls, bara nafsar gulligt på en 🥰

Jag tror därför att det kan vara så att hon har ont och blir sur. Kaniner döljer smärta. Kolla upp med vet och gör en extra check så allt ser bra ut innan ni kastrerar henne.. för om hon är sjuk vid kastration är det risk att hon inte klarar narkosen.

Önskar er lycka till och hoppas att kastrering hjälper! Var inte oroliga om hon är aggressiv även efter kastrering, då det kan bero på smärta. Förhoppningsvis lugnar allt ner sig snart 🙏🏼

Maleficum
0

Planera för kastrering, speciellt en del honor kan bli riktigt griniga pga hormoner och vill försvara sitt revir (och ja, hon anser säkerligen att hela erat hus är hennes revir).

Aggression kan även bero på smärta och eller stress. Har hon hamnat i någon situation tidigare där hon känt sig trängd eller där hon inte känt att hon kunnat ta sig ifrån situationen (tex blivit buren när hon inte helt varit med på det eller försök till att gosa med henne när hon inte riktigt vill?). Hur bor hon i huset? Bor hon där det blir mycket stoj och stim som stör? Eller bor hon på en lugnare plats? Går det att fixa en inhägnad så hon får lite mer utrymme även när hon inte kan vara ute och springa helt fritt i huset? Utrymme är superviktigt för kaniner så de kan röra sig ordentligt och ordentligt utrymme kan hjälpa med många problem.

Om hon får pellets så använd det som belöning under dagen (istället för att ge i tex skål om hon får det så nu). "Tappa" bitar åt henne när ni går förbi (så hon ser er som något positivt). Är hon upp i soffan och du vill få ner henne locka med en pelletbit (visa att du har en och kasta ner på golvet tex).

Har du något som kan användas som "target" (tex pinne med liten boll på eller något hon lätt att dutta nosen mot eller liknande) kan du target träna henne (lära in att dutta på saken innebär godis) på så vis kan du använda targeten för att öva trick eller flytta på henne vid behov utan att riskera att hamna i "bitzonen". Att träna trix gör också att hon får annat att tänka på. Även aktivitetsleksaker kan vara bra distraktion.

Jag hade en hona som kunde bli "aggressiv" speciellt vid matning och henne lärde jag att skutta i cirklar vid mat för då han jag ge maten innan hon slog den ur händerna på mig. Hon bet dock aldrig men däremot boxades hon (vilket även min nuvarande gör om man gör något hon blir irriterad på och speciellt om hon känner sig trängd).

Låt henne även vara lite ifred (inga försök till gos och liknande om hon nu inte själv tar initiativ till det) ett tag.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu