Kanin iFokus

Kanin

Etiketter: mat-och-utfodringtips-id-er-bloggar-och-hemsidorövrigt
Läst 61 ggr
humlan84
1

Alternativ till höhäck

Hej! Hur förvarar ni höet till era kaniner? Jag har tagit över en 5 år gammal kanin som nu har höhäck, han är van vid det och har haft det hela livet.
Jag däremot upplever att han har svårt att nå höet i denna och han blir ofta irriterad och lyfter själv bort höhäcken från gallret ofta.
Ni som inte använder höhäck, vad gör ni?
Vet att många bara lägger höet rakt ner i toalådorna vilket är något jag funderar på men tänker att han kommer kissa och bajsa i höet då och det känns ju inte så fräscht och att han även då kanske inte vill äta det sedan om det blir smutsigt?
Tips någon!?

flocken
3

Till min tillfälliga innekanin har vi en cykelkorg.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Filippaaxx
0

Jag använder höhäck- dock så ”drar” jag ut höet lite genom springorna som hjälp. Lägger även lite i toan eller burgolvet som alternativ för dom. Dock får man ju byta ut det ofta :)

Kaninmor
0

Jag har både hängande och stående höhäck men i slutändan får de det i kattlåda med sågspån i ena ändan och hö i den andra och i hödelen är kattlådans väggar så höga så det blir mindre stök än med höhäck som kaninerna mina ändå bara drar ut allt ur så blir inte mer ekonomiskt eller mindre stökigt med höhäck för mig, men nog önska jag att de inte satte rumpan mitt i maten hela tiden, även om det hjälper till viss del med en stor och bred kattlåda med sågspån som gör så att de kan gå på toa på en del av den men samtidigt ha kvar en del ren hö att äta av.
Man kan ju ha både och också, kan ju vara bra så man kan känna sig lugn att ens kanin har lätt tillgång det till livsviktiga höet

Berätta gärna vad du kommer fram till TS, tycker det är intressant att höra och något jag funderar på själv
!