Kanin iFokus

Kanin

Läst 166 ggr
Bokaninerna
0

Kanin hona

Hej har nån en okasterad gotlandskanin hona till salu helst ifrån 2022

HaMsTeRpLaMsTeR123
2

Varför ska den vara okastrerad?

91Marran
0

Undrar samma.

Mvh
Mig

[Mulka]
0

Antar att du tänker avla/skaffa (hur säger man men ni fattar vad jag menar) kaninungar.

Bokaninerna
0

Har en avels hene hemma så håller på o letar efter en honan till han

91Marran
1

Det finns ett överflöd av kaniner. Istället för att skaffa flera ungar så adoptera flera vuxna att ta hand om istället. Det blir samma sak fast kanske inte lika "söta".

Mvh
Mig

Bokaninerna
0

Jag vet men vill ha gotlandskaniner o rädda dem

91Marran
2

Rädda flera vuxna Gotlandskaniner då. :)

Mvh
Mig

Bokaninerna
0

Jag ska de också har försökt o sakt till mamma om de o hon säger vi får se. Min upp förare vill avla på min ena hane o jag vill också avla på han

Maria
3

Bevarandet av rasen går genom en genbank om man googlar.
Är din uppfödare engagerad där?

/Maria

Bokaninerna
0

Jag är medlem i gotlandskanin föreningen och jag har såld en renrasad gotlandskanin

HaMsTeRpLaMsTeR123
2

Om du vill rädda Gotlandskaniner så hjälper du inte någon genom att lägga till fler kaniner på marknaden, du förvärrar det.

• Redigerat 2023-02-15 20:02 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Bokaninerna
0

Jag frågar dom som ska köpa kaninerna ganska många fråger o så

Kaninmor
1

Så du har redan köpare till kaninungarna och som kan ge kaninerna ett bra liv? :)

HaMsTeRpLaMsTeR123
3

#12: marknaden är fortfarande väldigt övermättad.

Om kaninerna inte säljs, har du utrymme och råd för att ha kvar 8 stycken kaniner som kanske behöver bo ensamma?

Har du råd till att ta alla till veterinären?

Kommer du att fixa någon slags stamtavla/härstammningsbevis?

Osv

Kaninmor
2

#14: Bra frågor att ta ställning till innan du tar en kull Bokaninerna :)

[Mulka]
0

Det finns redan alldeles för många oönskade kaniner i världen. 🙁

91Marran
2

#8: Om uppfödaren vill avla så borde denna leta lämplig hona. Det är viktigt att det blir rätt gener.

Mvh
Mig

[Undertaker]
5

TS (Bokaninerna), du bör läsa denna tråd om du inte redan läst den:
https://kanin.ifokus.se/discussion/1544962/vill-ni-ta-kull-detta-ar-mina-erfarenheter-som-omplaceringshem

Avel bör bara folk med kunskap ägna sig åt och med en marknad där det redan finns ett stort överskott är redan det smått problematiskt.

Jag gissar att du är omyndig, dessutom verkar det vara du som har intresset i kaniner och inte dina föräldrar. Jag avråder verkligen starkt från att avla och om du har plats, tid och dina föräldrar har pengar så kan ni säkerligen överväga att adoptera kaniner som söker hem istället för att bidra till överskottet. Råder er även att kastrera hanen om ni bestämmer er för att ta in fler kaniner. (Kastrera hanen bör ni ändå göra men då uppfödaren vill avla på honom får ni kanske prata med henne och finna en kompromiss.)

Angående att många frågar om kaniner: Det innebär tyvärr inte att alla är bra hem eller i slutändan köper en kaninunge och återigen är det inte något en minderårig person eller "hobbyavlare" ska behöva avgöra.

Forumet för dig som älskar kaniner! Här kan du lära dig om avel, kaninraser, föda, hoppning, skötsel, genetik och massa mer. Det spelar ingen roll om du har kanin, har haft kanin, funderar på att skaffa eller inte ens sett en kanin! Alla är välkomna att fråga och diskutera i vårat forum. Välkommen!
  • Redigerat 2023-02-16 20:20 av [Undertaker]
[Vildkanin]
1

Har du mycket kunskap om kaninuppfödning och problem som kan uppstå? Har du råd med sjukvård och försäkring till kaninerna? Har du koll på vilka egenskaper man inte får korsa, kommer du registrera din uppfödning och chipmärka alla ungar? Har du möjlighet att ge råd till kommande köpare? Svaret måste vara ja på alla frågor för att det ska klassas som seriöst.

91Marran
0

#19: Hon har hjälp av en uppfödare, men bra frågor. :)

Mvh
Mig

flocken
3

Låna isf ut din hane till uppfödaren. Behåll en unge själv som betalning.
Men ta inga kullar som privatperson.
Vill du rädda?
Kolla blocket.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering