Kanin iFokus

Kanin

Etiketter: beteende-hälsa-och-skötselpellets
Läst 115 ggr
[Goldie2010]
0

Fri tillgång till pellets?

Hello! Min kompis har tre kaniner, som får fri tillgång till pellets. Det jag har hört är att man inte ska ge dem fri tillgång till det och att det inte är bra. Själv ger jag min kanin en nypa om dagen:) men när jag försöker prata med kompisen, och visar fakta och så, säger hon att hennes mamma har haft hundra kaniner och att hon litar på henne. Så för det första vill jag veta vad som kan hända om man ger så mycket pellets, och kanske något tips? hur jag kan göra för att prata med henne utan att hon blir sur? Tack på förhand eller vad man skriver;) //Goldie:)

• Redigerat 2023-02-15 11:12 av [Goldie2010]
Zvintos
0

Hö är viktigast för kaninen eftersom det håller magen i trim och ser till att tänderna hålls i lagom längd. En kanin som får fri tillgång till pellets (eller ännu värre gnagarblandning) riskerar att bli tjock och få problem med tänderna, vilket till slut kommer leda till veterinärbesök och i värsta fall avlivning om besvären är för stora.

Här finns en artikel med information från en av Sveriges duktigaste kaninveterinärer Marianne Tornvall.

[Goldie2010]
0

#1: de har tillgång till hö, så det är ju bra i alla fall.

Maleficum
0

#2: Problemet är att de ofta föredrar pellets framför hö och kan då äta för lite hö även om de har tillgång till det.
Det är lite som att ställa fram en stor godisskål vid matbordet och låta barnen välja om de vill äta maten eller godiset till middag. De flesta skulle inte röra maten.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Kanin och hamster
2

Jag tänker att även fast hennes mamma har haft kaniner så ändras det ju hur man tar hand om kaniner. Förr var det ju vanligare att man t.ex gav fri tillgång till pellets och satt kaniner i små små burar än det är idag. Har en kompis och hennes mamma hade kaniner när hon var liten och när min kompis skaffa kaniner var det mycket nya saker min kompisar mamma fick lära sig om kaniner.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Du kan visa henne denna tråden :)

[Goldie2010]
0

#3: ja det är ju sant.

[Mulka]
0

Gör det! Hoppas att hon lyssnar då!

Bellibelli
1

#0: det kan beropå vilken mat det är! Man ger oftast mer pellets när dem växer😊